102 хімія
Мета та завдання навчального курсу «Фізичні методи дослідження речовин» − дати здобувачам ступеня вищої освіти бакалавра напряму підготовки «Хімія» знання з сучасних інструментальних методів дослідження складу речовин. Зокрема, дати студентам комплекс теоретичних знань та практичних навичок із принципів роботи дослідної апаратури; навчити самостійно використовувати методики кількісного вивчення хімічних та фізичних процесів, параметрів, що впливають на ці процеси; закріпити знання з фізики, аналітичної, органічної, фізичної та колоїдної хімії, що дозволяє в процесі навчання оволодіти вмінням працювати на сучасних приладах; показати взаємозв’язок фізичних методів дослідження речовин з іншими дисциплінами фундаментального та професійно-орієнтованого напрямку; дати необхідну базу для подальшого самовдосконалення шляхом самостійної підготовки.
Курс є необхідною складовою частиною вивчення хімічних дисциплін. Він повинен ознайомити студентів із класифікацію фізичних методів аналізу та характеристикою окремих методів; із правилами обробки результатів спостережень; з особливостями вимірювання фізичних і хімічних параметрів систем відповідними приладами; із принципами роботи, можливостями та недоліками апаратів, межами їх використання, можливими похибками та причинами їх виникнення; з особливостями встановлення взаємозв'язку між будовою та властивостями органічних і неорганічних сполук.
Навчальним планом передбачено проведення лабораторних занять. Кожне заняття складається з двох частин. Перша частина – теоретична, включає групові семінари та різні форми виявлення ступеня засвоєння теоретичного матеріалу. Друга частина відводиться на виконання лабораторної роботи та оформлення звіту.
Мета теоретичної частини заняття – поглиблення, розширення та закріплення знань, одержаних на лекціях. Цей вид практикуму сприяє розвиткові у студентів хімічного мислення, привчає самостійно працювати з літературою і використовувати отриманні знання під час виконання лабораторної роботи.
Мета лабораторних робіт – закріплення студентами на практиці знань загальних властивостей, характерних фізичних та фізико-хімічних параметрів різних класів неорганічних та органічних сполук. Лабораторний практикум організовано так, щоб при його виконанні студенти ознайомилися з основними фізичними методами аналізу, виділення, очистки, властивостями, обладнанням, що використовується для аналізу, встановленням взаємозв'язку між будовою і властивостями органічних та неорганічних сполук.
У результаті вивчення курсу студент повинен знати:
- правила техніки роботи у фізико-хімічній лабораторії;
- класифікації фізичних методів аналізу;
- теоретичні основи різних фізичних методів дослідження;
- особливості роботи приладів, які використовують для дослідження;
- особливості обробки дослідного матеріалу, причини виникнення різних видів похибок та їх аналіз;
- особливості обробки результатів експерименту;
- межі використання окремих інструментальних методів аналізу.
У результаті вивчення курсу студент повинен уміти:
- готувати до експерименту об'єкти дослідження, виконувати заміри в межах практикуму з фізичних методів аналізу;
- проводити структурний, якісний та кількісний аналізи за результатами комплексного використання фізичних методів аналізу;
- аналізувати одержані експериментальні результати, представивши їх у вигляді таблиць, графіків та діаграм.
Навчально-методичний посібник для здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра напряму підготовки «Хімія»