Загальна інформація про навчальну дисципліну
Проходження студентами практики є невід’ємним етапом їх професійної підготовки, передумовою формування і становлення їх базових компетентностей. Навчальний заклад має створити сприятливі умови для якісного проходження студентами практики, забезпечити їх важливою інформацією щодо програми, видів діяльності, правил звітності та оцінювання.
Виробничу педагогічну практику на математичному факультеті проходять студенти спеціальності 122 комп'ютерні науки 4 курсу денної форми навчання та студенти 5 курсу заочної форми навчання. Практика проводиться на базі загальноосвітніх навчальних закладів м. Запоріжжя, Запорізької області та, в окремих випадках, інших областей України. Керівництво практикою студентів від ЗНУ забезпечується досвідченими викладачами кафедри комп’ютерних наук.
Виробнича педагогічна практика студентів є важливою підсумковою ланкою в системі підготовки їх до майбутньої педагогічної діяльності в освітніх закладах. Цей різновид практики призначений для закріплення та поглиблення теоретичних знань, отриманих під час навчання; вдосконалення навичок та вмінь, що визначають педагогічну майстерність вчителя інформатики та класного керівника загальноосвітньої школи.
Під час практики студенти мають ознайомитись з організацією навчально-виховного процесу в освітньому закладі, вивчати нормативні документи, що регламентують організацію навчально-виховного процесу, вивчати досвід провідних учителів щодо проведення навчальної та виховної роботи шляхом відвідування занять, планувати та втілювати на практиці елементи навчальної та виховної роботи, проводити навчальні заняття та виховні заходи, готувати наочні матеріали, складати супровідну та звітну документацію.
Процедура практики охоплює 3 етапи: організаційно-підготовчий, активний та заключний (підсумковий).
Мета виробничої педагогічної практики: придбання студентами практичного досвіду, пов’язаного з педагогічною діяльністю, виконанням функцій асистента вчителя інформатики, класного керівника, придбання досвіду організаторської роботи в шкільному колективі.Завдання виробничої педагогічної практики:
‒ вивчення організаційної структури навчального закладу;
‒ вивчення кабінету інформатики навчального закладу як об'єкту інформатизації; аналіз функцій кабінету інформатики, його завантаженості;
‒ вивчення наявності спеціальної літератури, технічного та програмного забезпечення кабінету інформатики;
‒ вивчення досвіду проведення уроків інформатики та математики, інших уроків з використанням інформаційних технологій;
‒ вивчення й аналіз досвіду організації навчально-виховної, навчально-методичної та психолого-педагогічної діяльності вчителя математики та інформатики;
‒ підготовка та проведення уроків математики та інформатики;
‒ підготовка та проведення позакласних заходів;
‒ виконання обов’язків класного керівника.
Виробнича педагогічна практика проходить на базах практики – попередньо визначених закладах середньої освіти. Вона надає завершеності процесу вивчення в університеті циклу дисциплін професійного спрямування.
У результаті проходження практики студент повинен
знати:
‒ зміст, структуру, головні поняття шкільного курсу інформатики;
‒ основні програми, за якими здійснюється викладання інформатики;
‒ структуру діяльності вчителя інформатики;
‒ вимоги до складання календарно-тематичних планів;
‒ вимоги до складання конспектів занять, типологію занять;
‒ правила облаштування кабінету інформатики;
‒ технологію оцінювання навчальних досягнень;
‒ основні педагогічні прийоми, що використовуються під час виконання вчителем навчальної та виховної роботи.
вміти:
‒ планувати свою діяльність як вчителя інформатики;
‒ аналізувати програми та підручники з інформатики;
‒ складати календарно-тематичні плани;
‒ складати конспекти занять;
‒ готувати дидактичне забезпечення занять і позакласних заходів;
‒ організовувати безпечне навчання в кабінеті інформатики;
‒ застосовувати теоретичні знання з методики до організації навчально-виховного процесу;
‒ організовувати позакласну роботу з інформатики;
‒ складати тестові завдання;
‒ добирати необхідне програмне забезпечення навчального призначення;
‒ налагоджувати роботу сучасного комп’ютерного класу та локальної мережі;
‒ проводити аналіз заняття;
‒ організовувати виховну роботу;
‒ вести нормативну шкільну документацію;
‒ працювати з науково-методичною літературою.
Під час виробничої педагогічної практики формуються та закріплюються наступні базові компетентності:
Здатність до навчання, в тому числі, і самостійного.
Здатність до саморозвитку та самовдосконалення.
Здатність застосовувати професійні знання та вміння в професійній діяльності, проявляти творчий підхід, ініціативу.
Здатність застосовувати прийоми логічного мислення: аналіз, синтез, індукцію, дедукцію, узагальнення та конкретизацію та ін.
Здатність бути критичним і самокритичним, оцінювати та вдосконалювати власний і чужий досвід.
Здатність до пошуку, оброблення й аналізу інформації з різних джерел, необхідної для розв’язування наукових і професійних завдань.
Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань).
Здатність відповідально приймати рішення з урахуванням соціальних і етичних цінностей та правових норм.
Здатність усвідомлювати й враховувати соціокультурні розбіжності в професійній діяльності, проявляти толерантність до різних культур.
Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Здатність вести дискусії з фахівцями з галузі інформаційних технологій.
Здатність викладення результатів дослідження у логічній послідовності, у тому числі відрізняти основні ідеї від деталей та технічних викладок.
Здатність застосування спеціалізованих мов програмування та пакетів програмного забезпечення.
Готовність розв’язувати нові проблеми у нових галузях знань.
Методичні рекомендації відповідають змісту наскрізної програми практичної підготовки здобувачів ступені бакалавра спеціальності 122 «Комп’ютерні науки».