Aperçu des sections

  • Загальна інформація про навчальну дисципліну

    Проходження студентами практики є невід’ємним етапом їх професійної підготовки, передумовою формування і становлення їх базових компетентностей. Навчальний заклад має створити сприятливі умови для якісного проходження студентами практики, забезпечити їх важливою інформацією щодо програми, видів діяльності, правил звітності та оцінювання.

    Виробничу педагогічну практику на математичному факультеті проходять студенти спеціальності 122 комп'ютерні науки 4 курсу денної форми навчання  та студенти 5 курсу заочної форми навчання. Практика проводиться на базі загальноосвітніх навчальних закладів м. Запоріжжя, Запорізької області та, в окремих випадках, інших областей України. Керівництво практикою студентів від ЗНУ забезпечується досвідченими викладачами кафедри компютерних наук.

    Виробнича педагогічна практика студентів є важливою підсумковою ланкою в системі підготовки їх до майбутньої педагогічної діяльності в освітніх закладах. Цей різновид практики призначений для закріплення та поглиблення теоретичних знань, отриманих під час навчання; вдосконалення навичок та вмінь, що визначають педагогічну майстерність вчителя інформатики та класного керівника загальноосвітньої школи.

    Під час практики студенти мають ознайомитись з організацією навчально-виховного процесу в освітньому закладі, вивчати нормативні документи, що регламентують організацію навчально-виховного процесу, вивчати досвід провідних учителів щодо проведення навчальної та виховної роботи шляхом відвідування занять, планувати та втілювати на практиці елементи навчальної та виховної роботи, проводити навчальні заняття та виховні заходи, готувати наочні матеріали, складати супровідну та звітну документацію.

    Процедура практики охоплює 3 етапи: організаційно-підготовчий, активний та заключний (підсумковий).

    Мета виробничої педагогічної практики: придбання студентами практичного досвіду, пов’язаного з педагогічною діяльністю, виконанням функцій асистента вчителя інформатики, класного керівника, придбання досвіду організаторської роботи в шкільному колективі.

    Завдання виробничої педагогічної практики:

    ‒                     вивчення організаційної структури навчального закладу;

    ‒                     вивчення кабінету інформатики навчального закладу як об'єкту інформатизації; аналіз функцій кабінету інформатики, його завантаженості;

    ‒                     вивчення наявності спеціальної літератури, технічного та програмного забезпечення кабінету інформатики;

    ‒                     вивчення досвіду проведення уроків інформатики та математики, інших уроків з використанням інформаційних технологій;

    ‒                     вивчення й аналіз досвіду організації навчально-виховної, навчально-методичної та психолого-педагогічної діяльності вчителя математики та інформатики;

    ‒                     підготовка та проведення уроків математики та інформатики;

    ‒                     підготовка та проведення позакласних заходів;

    ‒                     виконання обов’язків класного керівника.

    Виробнича педагогічна практика проходить на базах практики – попередньо визначених закладах середньої освіти. Вона надає завершеності процесу вивчення в університеті циклу дисциплін професійного спрямування.

    У результаті проходження практики студент повинен

    знати:

    ‒                     зміст, структуру, головні поняття шкільного курсу інформатики;

    ‒                     основні програми, за якими здійснюється викладання інформатики;

    ‒                     структуру діяльності вчителя інформатики;

    ‒                     вимоги до складання календарно-тематичних планів;

    ‒                     вимоги до складання конспектів занять, типологію занять;

    ‒                     правила облаштування кабінету інформатики;

    ‒                     технологію оцінювання навчальних досягнень;

    ‒                     основні педагогічні прийоми, що використовуються під час виконання вчителем навчальної та виховної роботи.

    вміти:

    ‒                     планувати свою діяльність як вчителя інформатики;

    ‒                     аналізувати  програми та підручники з інформатики;

    ‒                     складати календарно-тематичні плани;

    ‒                     складати конспекти занять;

    ‒                     готувати дидактичне забезпечення занять і позакласних заходів;

    ‒                     організовувати безпечне навчання в кабінеті інформатики;

    ‒                     застосовувати теоретичні знання з методики до організації навчально-виховного процесу;

    ‒                     організовувати позакласну роботу з інформатики;

    ‒                     складати тестові завдання;

    ‒                     добирати необхідне програмне забезпечення навчального призначення;

    ‒                     налагоджувати роботу сучасного комп’ютерного класу та локальної мережі;

    ‒                     проводити аналіз заняття;

    ‒                     організовувати виховну роботу;

    ‒                     вести нормативну шкільну документацію;

    ‒                     працювати з науково-методичною літературою.

    Під час виробничої педагогічної практики формуються та закріплюються наступні базові компетентності:

    Здатність до навчання, в тому числі, і самостійного.

    Здатність до саморозвитку та самовдосконалення.

    Здатність застосовувати професійні знання та вміння в професійній діяльності, проявляти творчий підхід, ініціативу.

    Здатність застосовувати прийоми логічного мислення: аналіз, синтез, індукцію, дедукцію, узагальнення та конкретизацію та ін.

    Здатність бути критичним і самокритичним, оцінювати та вдосконалювати власний і чужий досвід.

    Здатність до пошуку, оброблення й аналізу інформації з різних джерел, необхідної для розв’язування наукових і професійних завдань.

    Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.

    Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

    Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань).

    Здатність відповідально приймати рішення з урахуванням соціальних і етичних цінностей та правових норм.

    Здатність усвідомлювати й враховувати соціокультурні розбіжності в професійній діяльності, проявляти толерантність до різних культур.

    Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

    Здатність вести дискусії з фахівцями з галузі інформаційних технологій.

    Здатність викладення результатів дослідження у логічній послідовності, у тому числі відрізняти основні ідеї від деталей та технічних викладок.

    Здатність застосування спеціалізованих мов програмування та пакетів програмного забезпечення.

    Готовність розв’язувати нові проблеми у нових галузях знань.

    Методичні рекомендації відповідають змісту наскрізної програми практичної підготовки здобувачів ступені бакалавра спеціальності 122 «Комп’ютерні науки».


  • Організаційно-підготовчий етап

    1. Cкладання угод про співпрацю з навчальними закладами в якості баз практики.
    2. Після підписання угод з базами практик готується наказ по університету про організацію практики.
    3. На підставі угод та наказу для студентів-практикантів готуються направлення на практику до навчального закладу. Такий документ є аналогом посвідки про відрядження. Цей документ студент має надати до канцелярії (або безпосередньо директору) навчального закладу на момент прибуття на практику. Направлення складається в одному примірнику на одну базу практики для всієї групи студентів, які на цю базу направляються.
    4. На тижні, що передує початку практики кафедра організовує установчу конференцію, де керівник практики пояснює студентам мету та основні завдання практики, проводить інструктаж з техніки безпеки під час практики, обговорює зміст та правила проведення практики, акцентує увагу студентів на правилах оформлення звітних документів, видає направлення на бази практики.
    • Активний етап

      Активна фаза практики розпочинається з моменту появи студента в навчальному закладі (базі практики), згідно направленню.

      Види обов’язкової діяльності студентів-практикантів

      Організаційна робота:

      1.                     Знайомство з правилами внутрішнього розпорядку навчального закладу, розкладом дзвінків, розкладами занять вчителя інформатики, класного керівника і класу, за яким закріплений студент.

      2.                     Знайомство з планом організації позакласної роботи, вивчення плану роботи класного керівника (план виховної роботи).

      3.                     На підставі знайомства з планами навчального закладу, вчителя і класного керівника (на першому тижні проходження практики), складання індивідуального плану роботи студента-практиканта на весь період педагогічної практики з розрахунку шестигодинного робочого дня.

      4.                     Участь у підсумковій конференції з виробничої педагогічної практики на факультеті.

      Навчально-виховна робота:

      1.     Аналіз навчальних програм з інформатики, що використовуються на даний час в навчальному закладі.

      2.     Ознайомлення з підручниками з інформатики.

      3.     Відвідування занять за профільними предметами в закріпленому класі (групі) з метою вивчення учнів та ознайомленням з педагогічним колективом (перший тиждень проходження практики).

      4.     Ознайомлення з комп’ютерними класами навчального закладу, технічними характеристиками обчислювальної техніки, програмним забезпеченням тощо.

      5.     Відвідування, аналіз, обговорення занять, проведених вчителями та іншими практикантами.

      6.     Підготовка до занять (відбір навчального матеріалу, вибір методів проведення занять, складання конспектів занять, підготовка наочних посібників і інших засобів навчання). Кожен студент має особисто провести не менше 10 уроків (для заочної форми навчання не менше 4 уроків).

      7.     Дослідження вікових та індивідуальних особливостей учнів, складання психолого-педагогічної характеристики окремого учня.

      8.     Вивчення роботи вчителя з учнями різних ступенів підготовки.

      9.     Перевірка робочих зошитів, контрольних робіт учнів.

      10.                        Здійснення допомоги вчителям-предметникам в оформленні та обслуговуванні комп’ютерного класу, програмного забезпечення, виготовлення наочних посібників.

      11.                        Участь в організації навчальних екскурсій, тематичних бесід і вечорів.

      12.                        Вивчення досвіду роботи вчителя з батьками учнів.

      13.                        Отримання досвіду планування виховної роботи з класом (групою).

      14.                        Виконання обов'язків помічника класного керівника.

      15.                        Виконання завдання з профорієнтації, дорученого математичним факультетом.

      Студенти-практиканти мають суворо виконувати прийняті на базі практики правила охорони праці та протипожежної безпеки з обов'язковим проходженням ними інструктажів (вступного і на робочому місці).


    • Cette section

      Підсумковий етап

      1. Протягом практики та наступного за нею тижня студенти-практиканти готують звітну документацію у форматі портфоліо:

      детально описують проведені заходи,

      додають підготовані за період практики методичні та дидактичні матеріали,

      відбирають та додають світлини, які ілюструють процес діяльності студента під час виконання завдань практики.

       

      2. Звітні документи готуються:

      за усіма пунктами індивідуального завдання,

      мають бути підготованими у форматі документів MS Word (електронний варіант),

      акуратно роздруковані,

      підписані відповідальними особами бази практики,

      складені у теку з титульним аркушем стандартного зразка.

       

      3. При оформленні звітних документів мають бути дотримані наступні параметри:

      шрифт (гарнітура) Times New Roman, розмір (кегль) 14 пт;

      міжрядковий інтервал полуторний;

      поля зліва – 3 см; справа, зверху, знизу – 1.5 см;

      розмір сторінки А4;

      орієнтація книжкова.

       

      4. Звітні документи та матеріали підготовані під час практики (плани-конспекти занять, презентації, сценарії позакласних заходів з предмета та сценарії виховних заходів записуються на носій (CD або DVD) і додаються до портфоліо.


      5.Келівник практики перевіряє звітні документи, у разі необхідності проводить додаткову співбесіду зі студентом, консультується з керівником практики від бази практики  і оцінює результати освітньої діяльності студента за час практики.

      6.Керівник практики проводить підсумкову конференцію за результатами практики.

      На підсумковій конференції керівник практики акцентує увагу на питаннях, які розглядались напередодні практики під час установчої конференції стосовно головних цілей практики, ознайомлює студентів з отриманими результатами практики, доводить до відома слухачів узагальнені характеристики груп з баз практики, наводить приклади зразкових уроків, заходів, студентів, формує позитивний імідж педагога, вчителя-предметника, формулює разом з практикантами та обговорює проблемні питання, створює «ситуацію успіху» як одну з важливих умов для подальшого зацікавленого руху студентів шляхом професійного вдосконалення.


      • Самостійна робота

        Педагогічна наука розглядає рефлексію як таку обов'язкову діяльність вчителя, що направлена на усвідомлення, аналіз власних дій та їх результатів.

        Самостійна робота полягає у знайомстві з лрганіхацією такої діяльності.


      • Питання до підсумкового контролю

        Рекомендовано ознайомитись з переліком питань, які характеризують степінь глибини розуміння, системності, усвідомленості видів діяльності, які відпрацьовувались під час практики

      • ректорський контроль