Семінар 1. Концепція особистості й світу у драмі Семюеля Беккетта "В очікуванні Годо"

Питання для обговорення

 

1.       Театр абсурду у літературному процесі ІІ пол. ХХ ст.: причини виникнення, філософська база, основні представники, особливості поетики. Своєрідність візії абсурдного світу у драматургії С.Беккетта.

2.       Поетика і композиція драми С.Беккетта "В очікуванні Годо":

-    Беккет визначає жанр своєї п’єси як «трагікомедію». Чи згодні ви з таким визначенням? Чи можна вважати твір Беккета драмедією/"чорною комедією"/ трагікомедією? 

-    Авторські ремарки складають майже половину тексту твору. Чому вони такі об'ємні і що саме вони описують? 

-   Спробуйте намалювати сюжет п'єси (за допомогою діаграми або Storyboard). Чи є справедливим твердження Беккета, що «в цій пєcі нічого не відбувається»? Які структурні елементи сюжету, на вашу думку, відсутні в п'єсі і чому?  

-    Охарактеризуйте хронотоп твору. Що, на вашу думку, символізують дерево й дорога? Яким є співвідношення статики й динаміки у творі? Яким чином у драмі позначений рух часу?

-    Знайдіть приклади повторів на різних рівнях організації тексту твору. Яку роль вони відіграють, яку авторську ідею допомагають втілити?

3.       Концепція людини і світу у драмі С.Беккета «В очікуванні Годо»:

-    Чи можна вважати персонажів Беккета героями у традиційному сенсі слова?Яке символічне значення мають імена героїв та їхнє походження? Чи можете ви простежити зв'язок між амплуа героя та його фізичною вадою?     

-   Охарактеризуйте стосунки між Владіміром та Естрагоном, Поццо й Лакі. Що змушує цих персонажів триматися разом?  

-    Порівняйте пари Владімір-Естрагон та Поццо-Лакі. За яким принципом ці пари протиставлені одна одній? Чи є між ними певні збіги? Чому не має пари хлопчик-вісник, що зявляється наприкінці кожного акту?

-    Відслідкуйте розвиток біблійних алюзій у драмі. Чи можна на їх підставі стверджувати, що Годо уособлює Христа чи Бога? Що може означати відсутність Годо?

Термінологічний мінімум: театр абсурду, трагікомедія, «чорна комедія», драмедія, алюзія, хронотоп, циклічний час, персонаж-функція, рекурсія

 Творче завдання (одне з переліку на вибір студента): 

- Аргументативне есе: Чи згодні ви з висловом Беккета, що література є «найвідсталішим з мистецтв», оскільки вона недостатньо критично ставиться до можливостей свого основного матеріалу – слова? Обгрунтуйте відповідь письмово.

- Візуалізація сюжету (Storyboard, Creately Plot Diagram або аналог, Meme Generator або аналог) 

 Теми рефератів:

1.         Категорія абсурду у творчості драматургів «театру абсурду»: типологічні збіги та відмінності

2.         Зображення тоталітарної свідомості у драмі Е.Іонеско «Носороги»

3.         Концепція людини і світу у драмі Ф.Дюрренматта «Візит старої дами»

 

Література

Esslin M. The Theatre of Absurd. URL: https://web.iitd.ac.in/~angelie/courses_files/TOA/esslin%20essay%20tdr.pdf (розділи "The Absurdity of Absurd", "Samuel Beckett: The Search for the Self")

Кулинич Н. В. Фрагментаризація образу людини у п’єсах С. Беккета [Електронний ресурс] / Н. В. Кулинич // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Сер. : Філологічна. - 2013. - Вип. 36. - С. 181-183. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2013_36_56

Улановська О. В. Метафоричність композиції постмодерністської англомовної драми (на матеріалі п’єси Семюела Беккета "Waiting for Godot") [Електронний ресурс] / О. В. Улановська // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Сер. : Філологічна. - 2012. - Вип. 29. - С. 370-372. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2012_29_123

Бернар Г. Б. 
Стилістичні функції авторської ремарки у п’єсах Семюеля Беккета (за п’єсами "Кінець партії”, "Усі, хто помре” та "Остання плівка Краппа”) [Електронний ресурс] / Г. Б. Бернар // Актуальні проблеми філології та перекладознавства. - 2009. - Вип. 4. - С. 15-17. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apftp_2009_4_7

Демещенко В. В. Творчість Самюеля Беккета в контексті театральної культури ХХ-го століття [Електронний ресурс] / В. В. Демещенко // Культурологічна думка. - 2017. - № 12. - С. 78-91. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kultdum_2017_12_9

Іващенко І. В. Драматургія С. Беккета в контексті формування інноваційних театральних практик ХХІ століття [Електронний ресурс] / І. В. Іващенко, В. О. Стрельчук // Вісник КНУКіМ. Серія : Мистецтвознавство. - 2018. - Вип. 39. - С. 36-42. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknukim_myst_2018_39_7 

Маркелова С. П. П’єси театру абсурду: особливості реалізації деяких текстових категорій (на матерілі творів С. Беккета, Г. Пінтера, Н. Сімпсона) [Електронний ресурс] / С. П. Маркелова // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Сер. : Філологічна. - 2013. - Вип. 35. - С. 203-206. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2013_35_65