Семінар 4. Поетика магічного реалізму у романі Тоні Моррісон "Кохана"

Питання для обговорення

1.       Магічний реалізм як засіб бачення світу крізь призму міфологічної свідомості. Передумови виникнення, поетика й проблематика магічного реалізму. Постколоніалізм і магічний реалізм. 

2.       Ознаки магічного реалізму у романі Тоні Моррісон "Кохана": 

  • повсякденність фантастичного 
  • розмивання кордонів між реальним і уявним, живим і мертвим 
  • циклічність художнього часу, "міфомислення", "космобачення"  
  • мультикультуралізм, фольклор 
  • "впорядкування через безлад", "барочна надлишковість", еклектика й синкретизм  у поєднанні комічного й трагічного, високого й низького 

3.       Магічний реалізм як засіб "проговорення травми" у "Коханій"  

  • історичний і сучасний контексти роману. Відмінності "Коханої" від аболіціоністської літератури. Своєрідність постколоніального підходу до висвітлення теми рабства у "Коханій".  
  • уникання прямої репрезентації травми через підтексти, символи, натяки, фігури замовчання 
  • фрагментаризація наративу 
  • дисоціація 
  • «прагнення повторення»
  • «примарна присутність»: фігура привида як уособлення травми 
  • мотив фізичного стану як метафори душевного стану  
  • мотив втрати пам’яті 

4. Фемінність і маскулінність у "Коханій" 

- порівняйте образи Сеті та Бебі Сагс. У чому збіги й відмінності між ними? До яких архетипів жіночості можна їх віднести? 

- чи помітили ви відмінності в репрезентації досвіду "білих" і "чорних" жінок/чоловіків у романі? Якщо так, у чому вони полягають? 

- як висвітлюються у романі стосунки між матір'ю та дочкою, матір'ю та сином, батьком та дітьми? 

- у який спосіб рабство впливає на самосприйняття чоловіків і жінок? Чи є відмінності між сприйняттям статусу раба в Сеті й Пола? Чи змінилося б ваше ставлення до сюжету, якби головним героєм (і дітовбивцею) був чоловік, а не жінка?   

Термінологічний мінімум: магічний реалізм, теорія травми, принцип «реального чудесного», аболіціонізм, постколоніалізм, циклічний час, міфомислення, синкретизм 

Творче завдання: 

1. Який із способів існування з травматичним досвідом, описаних в романі, видається вам найбільш продуктивним і чому? Обгрунтуйте відповідь письмово.

2. Порівняльний аналіз "Коханої" з "Казкою служниці" Маргарет Етвуд: збіги та відмінності (інфографіка) 

Теми рефератів:

1.       Габріель Гарсіа Маркес та Маріо Варгас Льоса: два погляди на магічний реалізм

2.       Біблійні алюзії у творчості Тоні Моррісон 

3.       Теорія травми у літературознавстві: сучасна перспектива 

 

Література

Гоца Н. М. Проблематика прозових творів сучасних афро-американських письменниць (на прикладі романів Тоні Моррісон) [Електронний ресурс] / Н. М. Гоца // Наукові записки [Національного університету "Острозька академія"]. Сер. : Філологічна. - 2009. - Вип. 11. - С. 600-607. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoaf_2009_11_104

Іванів О. А. Наративна поліфонія у романі Тоні Моррісон "Любов” [Електронний ресурс] / О. А. Іванів // Питання літературознавства. - 2006. - Вип. 71. - С. 39-49. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pl_2006_71_7

Коминська Н. І. Проблема жіночої ідентичності в романі Тоні Моррісон "Улюблена" [Електронний ресурс] / Н. І. Коминська // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу "Києво-Могилянська академія"]. Сер. : Філологія. Літературознавство. - 2011. - Т. 164, Вип. 152. - С. 40-43. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdufl_2011_164_152_10

Угляй Л. В. Поліфонічність прози Тоні Моррісон [Електронний ресурс] / Л. В. Угляй // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка . - 2013. - Вип. 5. - С. 277-280. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2013_5_54

Ковальова Т. П. Символіка архетипного образу води в романі Тоні Моррісон "Веlоvеd” [Електронний ресурс] / Т. П. Ковальова // Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського національного лінгвістичного університету. Філологія, педагогіка, психологія. - 2011. - Вип. 22. - С. 30-35. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkyu_2011_22_7

Коминська Н. І. Рецепція роману "Улюблена" Тоні Моррісон крізь призму феміністичної критики [Електронний ресурс] / Н. І. Коминська // Мова і культура. - 2014. - Вип. 17, т. 6. - С. 146-150. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mik_2014_17_6_23

Коминська Н. І. Проблеми жіночої ідентичності у романі Тоні Моррісон "Улюблена": культурологічний аспект [Електронний ресурс] / Н. І. Коминська // Мова і культура. - 2011. - Вип. 14, т. 4. - С. 277-281. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mik_2011_14_4_47

Зимомря І. Психологічний дискурс прози Емми Андієвської та Тоні Моррісон: образ матері як концепт [Електронний ресурс] / І. Зимомря, Л. Угляй // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Літературознавство. - 2012. - № 36. - С. 220-224. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUl_2012_36_53

Угляй Л. Образ предка у прозі Тоні Моррісон [Електронний ресурс] / Л. Угляй // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2014. - Вип. 8. - С. 382-386. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2014_8_62

Угляй Л. Інтертекстуальні зв’язки прози Тоні Моррісон та Гарієт Бічер-Стоу [Електронний ресурс] / Л. Угляй // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2014. - Вип. 10. - С. 166-172. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2014_10_28

Угляй Л. Система художніх засобів психологізму у прозі Тоні Моррісон [Електронний ресурс] / Л. Угляй, І. Зимомря // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2015. - Вип. 12. - С. 224-231. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2015_12_32

Угляй Л. Роль образу "дім" у художній концепції Тоні Моррісон [Електронний ресурс] / Л. Угляй, І. Зимомря // Актуальні питання гуманітарних наук. - 2015. - Вип. 14. - С. 217-223. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2015_14_31

Угляй Л. В. Плюралізм прояву маскулінності у прозі Тоні Моррісон (на матеріалі роману "Улюблена") [Електронний ресурс] / Л. В. Угляй // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. - 2016. - Вип. 1. - С. 96-100. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDUF_2016_1_20

Телегіна Н. І. Роль прийому контрасту в романі Тоні Моррісон "Кохана" [Електронний ресурс] / Н. І. Телегіна, О. Т. Христук // Закарпатські філологічні студії. - 2019. - Вип. 10(2). - С. 146-151. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/trphst_2019_10(2)__30

Мелещенко В. О. Постколоніальний досвід роману Тоні Моррісон "Улюблена" [Електронний ресурс] / В. О. Мелещенко, Л. В. Черній, Л. М. Заблоцька // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. - 2021. - Вип. 51(2). - С. 53-56. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_filol_2021_51(2)__15