Практичне завдання 8

Питання

Специфічні ознаки управлінських команд. 

Принципи роботи команди. 

Стадії розвитку колективу. 

Типи функціональних ролей в команді. 

Концепції лідерства. 

Передумови успішності особистості в командній діяльності. Проблемні аспекти в роботі команди. 

Складові процесу командоутворення. 

Методи командоутворення. 

Позитивні типи поведінки команди. 

Особливості проведення тімбілдінг-тренінгів. 

Технології формування колективу організації. 

Сучасні технології побудови команд. 

Коучинг-технології та їх застосування в розвитку персоналу організаціїю. 

Відмінності між коучингом і психотерапією. 

Методи співпраці керівників і підлеглих. 

Особливості розвитку емоційного інтелекту працівників організації.



Ділова гра «Стилі керівництва»

Ціль гри

- ознайомитися з різними стилями управління, їх характерними рисами і особливостями;

- кожній команді продемонструвати поведінку керівника запропонованого стилю, показати, як в одній і тій же ситуації будуть проявлятися різні стилі управління.

- комісії визначити, в результаті обговорення, найбільш підходящий стиль керівництва для вирішення конкретних ситуацій, запропонованих груп.

Порядок проведення гри

1. Перед початком гри група ділиться на чотири підгрупи, одна з яких - комісія. В інших трьох підгрупах на¬значаются керівники. Кожна підгрупа отримує конверт з описом стилю керівництва для визначення стилю, прихильником якого вона буде. Члени груп не знають стилі керівництва інших груп.

2. У кожній підгрупі організовується дискусія з метою вироблення варіантів вирішення запропонованих ситуацій відповідно до заданого стилем керівництва. Комісія в цей час також виробляє найбільш вірні, на їхню думку, варіанти вирішення запропонованих ситуацій у відповідності з усіма трьома запропонованими стилями керівництва.

3. У кожній групі організовується невеликий виступ двох її представників (в ролі керівника і підлеглого) у вигляді відповідей на запропоновані ситуації.

4. У кожній підгрупі, включаючи комісію, організовується дискусія дляопредел. стилю керівництва іншої підгрупи.

А. Після встановлення стилю керівництва кожної групи між учасниками гри організується дискусія щодо запропонованих ситуацій.

Б. Комісія аналізує виступ кожної групи і оголошує найкраще, на їхню думку, рішення кожної із запропонованих ситуацій і найбільш підходящі до них стилі керівництва, аргументуючи своє рішення.

Роздатковий матеріал

Авторитарний стиль керівництва. Для нього характерно:

 - переважне використання командних методів управління;

- жорстке одноосібне ухвалення рук-лем всіх рішень ( «мінімум демократії»), т. Е. Централізація повноважень;

- жорсткий постійний контроль за виконанням рішень з загрозою покарання ( «максимум контролю»);

- відсутність інтересу до працівника як до особистості;

- придушення ініціативи;

- висока думка про себе;

- нав'язування своєї волі;

- відсутність у колективу інформації про дійсний со ¬ стоянні справ на керованому об'єкті;

- нетерпимість до критики

Як наслідок, знижується активність, ініціативність співробітників, їх відповідальність і погіршується психологічний клімат, що веде до погіршення працездатності колективу.

Демократичний стиль керівництва. Робиться наголос на соціально-психологічні та економічні моменти управління, орієнтація на людину, делегування повноважень, колегіальність у рішеннях, заохочення ініціативи, адекватність самооцінки, повне інформування, перевагу заохочень, терпимість до критики.

Управлінські рішення приймаються на основі обговорення проблеми, врахування думок та ініціатив співробітників ( «максимум демократії»), виконання прийнятих рішень контролюється і керівником, і самими співробітниками ( «максимум контролю»), керівник виявляє інтерес і доброзичливе увагу до особистості співробітників, до врахування їхніх інтересів, потреб, особливостей.

Керівник не здійснює жорсткий контроль підлеглих в процесі їх роботи, чекає, коли робота буде виконана до кінця, щоб провести оцінку.

Однак реалізація демократичного стилю можлива при високих інтелектуальних, організаторських, психологічно - комунікативних здібностях керівника.

Демократичний метод створює умови для творчої ініціативної роботи, мобілізує резерви, однак активність та ініціативність працівників не завжди ведуть до досягнення цілей організації. Переваги можуть не проявлятися, якщо виконавці не хочуть або не можуть працювати творчо.

Ліберальний стиль управління. Характеризується, з одного боку, «максимумом демократії» (всі можуть висловлювати свої позиції, але реального обліку, узгодження позицій не прагнуть досягти), а з іншого боку, «мінімумом контролю» (навіть прийняті рішення не виконуються, немає контролю за їх реалізацією, все пущено на «самоплив»).

Керівник не бере активної участі у виробничій діяльності підлеглих. Надає працівникам повну самостійність в досягненні кінцевих результатів. Розділи роботи складаються з окремих інтересів лідерів підгрупи, можливі приховані і явні конфлікти, йде розшарування на конфліктуючі підгрупи. Характерно використання колегіальності для ухилення від відповідальності.

Ліберальний керівник рідко контролює виконання прийнятих рішень, що не дуже строго стежить за виконанням трудової дисципліни. Його роль зводиться до функцій консультанта, координатора, організатора. Цей стиль дає позитивні результати, якщо колектив складається з висококваліфікованих фахівців, що володіють здібностями до творчої роботи.

Ситуації для розгляду:

1. Один з менеджерів по замовленнях приходить до Вас з вимогою підвищення заробітної плати. Він - кваліфікований фахівець, який пропрацював у Вашій компанії 10 років. Перед Вами стоїть реальна загроза втрати цінного співробітника і переходу його до фірми - конкурента. Але при цьому у Вашої фірми зараз є невеликі фінансові проблеми в зв'язку з втратою кількох досить великих клієнтів. Як Ви вчините в даній ситуації.

2. Ви взяли на посаду top-менеджера нового співробітника, професіонала в своїй справі, з великим досвідом роботи, є своя клієнтська база. У перші дні він зарекомендував себе як грамотний керівник. Але у нового співробітника не склалися стосунки з колективом і Вам надходять на нього скарги. У свою чергу, новий менеджер, бачачи негативне ставлення до себе, хоче звільнитися. Ваші дії?