Практичне завдання з теми «Розвиток українського національного руху на Наддніпрянщині у другій половині ХІХ ст.»)

Проаналізуйте програмні засади та практичну діяльність Братерства тарасівців. Доведіть, що це була перша самостійницька організація на Наддніпрянщині. Наведіть 5 аргументів.

 

Програмові засади "Братерства тарасівців"

Знаючи сучасний стан і рух української молоді по багатьох містах широкої Вкраїни, стежучи по змозі за рідною літературою, що має своїм осередком Галичину, і уважаючи на попередній, так званий, українофільський рух, ми, молоді Українці, порадившись і погодившись поміж себе, поклали привселюдно в коротких словах висловити наші погляди і взагалі наше Profession de foi.

Кожна освічена людина з науки і власного досвіду знає, що людськість уся поділяється на раси, народності, нації і т. ін. Знає й тямить, що через те тільки й існують сі колективні одиниці й носять таку назву, що вони мають щось своє власне, що відрізняє одну таку одиницю від другої. Так кожна нація має свою мову, звичаї, історію, культуру і взагалі свій світогляд, одним словом, власне психічне я.

Кожен, хто розуміє, що то єсть поступ, мусить тямити, що поступ виявляється не в тім, щоб нищити живу істоту, націю, або грубими фізичними заходами асимілювати її, бо хто утисками й гнобительством силоміць знищує націю, той тим самим: вельми шкодить загальнолюдському поступу. Бо коли народ розвивається вільно на національному своєму грунті, то тим самим він додає до загальнолюдського поступу і свого духовного й розумового скарбу. Се повинно бути для кожного освіченого чоловіка так зрозуміло, як тільки може бути зрозумілою справжня наука.

Значить, ми повинні бути націоналами, бо того вимагає від нас моральне почуття наше. Ми повинні віддати усі свої сили на те, щоб визволити свою націю з того гніту, в якому вона зараз перебуває і дати задля користі людськості ще одну вільну духом одиницю.

Уважаючи на час, місце й обставини, ми повинні звернути свою увагу й на Російську державу і її народи і, як інтелігенти тої держави, ми бажаємо усім її народам повного добра, волі й широкої освіти духу й розуму. Але ми знаємо, що держава, а надто Російська, се єсть поверховий агрегат часто–густо багатьох націй, що нічим не з'єднані проміж себе опріч самодержавія, і через се ідея панування такого абсолютизму єсть ідея мертва, нація – ж єсть жива істота. Тим–то ми змагаємося проти усякого деспотизму, або опікунства, над яким би се не було народом, чи походитиме сей деспотизм або опікунство від одної особи, чи від якого уряду, чи від якої громади, чи навіть з якого–небудь дужчого народу. Ми стоїмо за повну автономію у всіх народів, за дрібну децентралізацію, як у інших народів, так і на Україні. Таке наше бажання випливає з того, що такий лад практикою й наукою виявляється поки найморальнішим і найкращим для кожної людини. Бачимо, що Російська держава, захопивши такий великий обшир, так багато розмаїтого люду, скувала і сковує своєю державною ідеєю, що не може через свій абсолютизм ні сама поступати уся разом, а також і не дає змоги вільно поступати поодиноким народам, що сковані її кайданами, бо розмаїті народи у Російській державі не можуть разом, купою, з однією мовою і накиненими спільними інтересами йти шляхом поступу. Кожен народ може розвиватися і дійти до добробуту, до свідомості тільки лишаючись на рідному грунті, бо інакше тільки вибиватимуться поодинокі одиниці з його, а він увесь буде непорушний. Таким чином, безодня між народом та інтелігенцією ставатиме що далі більшою. Значить, тоді тільки поступ у Росії й можливим стане, як кожному народові надано буде, вільно користуючися власною духовною силою, іти до освіти й добробуту. Тим-то ми, як інтелігенти загальноросійські працюватимемо в такому напряму, щоб він сприяв розбити російські кайдани й визволити усі російські народи з під гнітучого їх деспотизму й централізму.

Наука і життя Вкраїнського народу доводять нам, що Україна була, єсть і буде окремою нацією, як кожна нація, так і вона потребує національної волі для своєї праці й поступу...

Українофільський рух починало багато, та не багато затрималося людей на високості ідеї. Багато залежало се від тих тяжких обставин, що серед їх довелося розвиватися нашому національному рухові. Український народ хоч і мав у собі такі основи, що відразу міг поставити на певний цілком нормальний грунт ідею культурно-національного відродження України, але у починаючих не було такої сили, щоб перемогти сі обставини, щоб відразу статися вкраїнською інтелігенцією, щоб зараз же збудувати і літературу і науку і всі інші здобутки культурного життя, щоб фактами і своєю істотою довести існування Українців, як окремої самостійної нації.

Коли давніш для звичайної освіченої людини було за дурницю відірватися від народу, то тепер ми вважаємо се за злочинство проти свого народу. Хоч ми не маємо цілковитої змоги заспокоїти усі свої духовні потреби, про те можемо й повинні бути консеквентними у всьому Українцями, роблячи на народному грунті усе, що вимагає від нас ідея відродження України, усе, що вимагає від нас всесвітній поступ. І по скільки ми поважаємо й шануємо щирих українофілів, наших батьків, по стільки ми, свідомі Українці, не бажаємо подальший розвиток українофільского руху серед нашої суспільності. З міцною  душею, повним почуттям і послідовністю, ми поставимо нашу національну справу так, що вона не залежатиме від сьогочасних обставин; своєю істотою і моральною силою ми знищимо сі обставини й виробимо з себе українську інтелігенцію в самому високому розумінню сього слова.

З усього, що досі сказано, випливає й програма нашої практичної діяльності. У словах її може й немає нічого нового, але тут нове те, що ми робимо власне в такому напрямі, як далі висловлюємо.

Для нас, свідомих Українців, єсть один українсько-руський народ. Україна Австрійська і Україна Російська однак нам рідні, і жодні географічні межі не можуть роз'єднати одного народу, і, аби була у нас моральна міць, то ні нас не зможуть відірвати від Галичини, ні Галичини від нас, бо ідеї, духа розірвати на два шматки не можна, як нічим не можна спинити Дніпрової течії, вона завжди опиниться у морі, які б перепони не були.

...Ми бажаємо такої зміни сьогочасних обставин, щоб при ній був можливий вільний розвиток і цілковите вдовольнення усім моральним, просвітнім, соціальним і політичним потребам Українського народу.

Досягаючи сього, мусимо працювати в дусі такого на моральному й науковому грунті заснованого ідеалу людського ладу, в якому немає місця нації пануючій і нації підвладній, а українська нація в ряд з усякою другою, користується однаково рівним правом. Через се ми маємо бути цілковитими прихильниками до федеративного ладу в тих державах, з якими з'єднана українська земля.

У справах соціально-економічних працюватимемо в дусі такого ладу, в якому немає місця ні панові, ні мужикові, ні визискувачеві, ні визискуваному, а є місце ціловкраїнській національній родині, що складається з рівних проміж себе…

В справі релігійній мусить панувати серед нас абсолютна толеранція, у справах відносин до інших націй ми будемо на стільки толерантні, на скільки наші сусіди й колоністи на нашій землі будуть толерантні до нас. Працюючи у сьому напрямкові, ми єднаємося з усякими іншими пригніченими націями в Росії, щоб гуртом боронитися проти асиміляційних заходів і гуртом добувати волю. Єднаємося і з поступовими московськими гуртками, не ворожими українству, але ж ніколи не мішаючися поміж себе, а неодмінно, скрізь і завжди мусимо ставати, як виразно українська нація на федеративних основах повної реальної рівноправності, а коли поталанить в Росії на конституцію, то, щоб про реальну рівноправність нашого народу, як самостійної нації, не було ані найменшого змагання. (Українська суспільно-політична думка в 20 столітті: Документи і матеріали. – Мюнхен, 1983. – Т. 1. – С. 19–25.)

 

Проект програми "Братерства тарасівців"

1) Самостійна суверенна Україна, соборна, ціла й нероздільна, від Сяну по Кубань, від Карпатів по Кавказ, вільна між вільними, рівна між рівними, без пана й без хама, в будучому без класової боротьби;

2) федерація в середині, тобто –  федерація Лівобережної, Правобережної, Степової України, Кубані й Галичини;

3) гетьман – як президент і сейми;

4) мета державна – перед усе й понад усе;

5) удержавлення поверхні й надр землі, грубого промислу й гуртової торгівлі, трудова повинність, ...загальна безкоштовна й обов’язкова наука, цілковита воля віри, відокремлення церкви від держави, національна армія;

6) боротьба з імперіалізмом, боротьба зі свавільними утисками;

7) не говорити, а робити; не знати, а вміти;

8) Україна для українців, тобто, що визнають себе українцями;

9) Культура нації: своя наука, своя краса, своє сумління, свій розум, своя правда, своя воля, свій бог;

10) культура "я" чи то братерства: держава – велика зорганізована громада; громада складається з осібників; коли осібник вільний і дужий, то і держава міцна; коли осібник – раб темний, то й держава ні до чого;

11) не ми будемо, коли Вкраїні волі й долі не здобудемо. (Слабченко М.Є. Матеріали до економічно-соціальної історії України ХІХ століття. – Т ІІ. – Харків, 1927. – С. 204.)

 

ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ: 

Відповідь на питання максимально оцінюється в 2  бали.

Максимальний об’єм відповіді  - 2 сторінки (А4., 1,5 інтервал, всі поля по 2 см).

Практичне завдання 8  потрібно виконати у встановлений термін і приєднати в MOODLE. 

 Роботи,  надіслані з запізненням перевірятися не будуть.