Практичне заняття 1.
Практичне заняття № 1
Оповідання «Ядзя та Катруся» Н. Кобринської, «Приязнь» Лесі Українки та повість «Дівчатка» О.Забужко: типологічні паралелі
План
1. Автобіографічна основа творів.
2. Структурні і фабульно-сюжетні паралелі.
3. Характеристика конфлікту творів у контексті екзистенціалістської концепції суб’єктивності.
Література:
Агеєва В. В осерді жіночого світу // Ґендерна перспектива / Упор. В. Агеєва. Київ: Факт, 2004. С. 5–8.
Агеєва В. Поетеса зламу століть. Творчість Лесі Українки в постмодерній інтерпретації. Київ : Либідь, 2001. 262 с.
Андрусяк І. Наталія Кобринська про гендерну рівність. Вісник Львівського університету. Серія юридична. 2013. Вип. 57. С. 75-80.
Борисюк І. Краса, контроль і праця у прозі Наталі Кобринської. Бунтарки: нові жінки і модерна нація. Есеї : есеї / упоряд., наук. ред., передм. В. Агеєва. Київ : Смолоскип, 2020. С. 81-119.
Жаркова Р. Жіноче письмо Наталії Кобринської в інтертекстуальному вимірі ХХІ століття: діалог / дискусія модерну і постмодерну. Йшла не тільки з духом часу, але й перед ним: Наталія Кобринська та літературний процес кінця XIX - XX століття : зб. наук. праць : до 160-річчя від дня народження Наталії Кобринської ; до 90-річчя від часу заснування Союзу Українок Америки / [наук. й літ. ред.: М. Легкий, О. Мельник, А. Швець ; відп. ред. А. Швець; редкол.: Є. Нахлік (голова) та ін.]. Львів : Простір-М, 2015. С. 56-61.
Забужко О. Сестро, сестро: Повісті та оповідання. Київ : Факт, 2004. 240 с.
Інший формат: Оксана Забужко / Упор. Т. Прохасько. Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2003. 47 с.
Кулінська Л. Проза Лесі Українки. Українська мова і література в школі. 1973. № 7. С.1 –24.
Метельова Т. До джерел світоглядних трансформацій: сфери вітальності та ейдетики. Сучасність. 2004. № 3. С.92–96.
Рижкова Г.-П. Жанрова природа прозопису Оксани Забужко. Українська література в загальноосвітній школі. 2008. № 3. С.28–32.
Тебешевська-Качак Т. Автобіографізм як принцип нарації та характеротворення у прозі Оксани Забужко. Слово і час. 2004. № 2. С.39–47.
Терещенкова Т. Оксана Забужко: «Я вбираю в слова те, що витає в повітрі». Плетиво з імпровізацій і цитат. Березіль. 2007. № 3–4. С. 151–169.
Третяченко Т.Г. Художня проза Лесі Українки. Творча історія. Київ: Наукова думка, 1983. 288 с.
Філоненко С.О. Концепція особистості жінки в українській прозі 90-х років ХХ століття (феміністичний аспект): Дис. к. філол. н.: 10.01.01. Дніпропетровськ, 2003. 230 с.
ЗАВДАННЯ:
Завдання:
На основі трьох творів (Н. Кобринська «Ядзя та Катря», Леся Українка «Приязнь», О. Забужко «Дівчатка») виконайте порівняльний аналіз за наведеним планом:
1.1. Автобіографічна основа творів
- Визначте, які елементи автобіографізму присутні в кожному тексті.
- Проаналізуйте, як особистий досвід авторок впливає на характер героїнь, їхні стосунки, соціальну позиціонованість, наративні акценти.
- Поясніть, як автобіографічність моделює жіночий досвід у різних історичних епохах.
1.2. Структурні й фабульно-сюжетні паралелі
- Зіставте композицію, особливості оповіді, систему персонажів.
- Визначте спільні мотиви: жінача дружба, сестринство, суперництво, становлення особистості, конфлікт між «я» і соціумом.
- Зверніть увагу на символіку, хронотоп, спосіб організації жіночого голосу.
- Визначте, які сюжетні елементи демонструють історичну тяглість жіночого письма.
1.3. Характеристика конфлікту творів у контексті екзистенціалістської концепції суб’єктивності
- Визначте центральний конфлікт кожного тексту:
– внутрішній (ідентичність, свобода, самоприйняття),
– зовнішній (соціальний тиск, гендерні очікування, моральні регламентації). - Проаналізуйте, як героїні переживають вибір, кризу, відповідальність — у дусі екзистенціалістських підходів С. де Бовуар (суб’єктність, «інший», тілесність).
- Визначте, як кожен текст по-своєму репрезентує становлення жіночого «я», шлях до автономії або внутрішньої травми.