Практичне заняття 2.
Заняття № 2
Феміністична проблематика в українській новелістиці кінця ХІХ – початку ХХ ст.
План
1. Феміністичні ідеї в новелістиці Х.Алчевської («Одірвана гілка»), Н.Кобринської («Дух часу», «Задля кусника хліба»).
2. Ґендерний конфлікт у системі патріархальної моралі (новели «Асан і Зейнеп» Х.Алчевської; «Дора» і «Вона» М. Жука; «Інвалідка», «Парасочка» М.Черемшини; «Згуба» М.Могилянського; «Гріх» В.Стефаника»; «Грішниця» Л.Мартовича).
3. Чоловік як психологічний феномен («Старий – молодий» Г.Григоренка; «В дорозі на той світ» Є.Мандичевського; «Женячка на виплат» Є.Ярошинської; «Таємна пригода» В.Винниченка; «Ідеальний батько» Л.Яновської; «Сповідь» О.Плюща).
4. Образ фатальної жінки («Дияволиця» Г.Хоткевича; «Сойчине крило» І.Франка).
ТЕКСТИ:
1. Українська новелістика кінця ХІХ – початку ХХ ст.: Оповідання. Новели Фрагментарні форми (ескізи, етюди, нариси, образки, поезії в прозі) / Упоряд. і прим. Є.Нахліка. Київ: Наукова думка, 1989. 688 с.
2. Український декамерон / Упоряд. Р.Піхманець. Книга І: Дияволиця: Новели. Повість. Київ: Довіра, 1993. 398 с.
3. Плющ О. Сповідь: Новелістика. Повість. Драматична фантазія. Поезія. Листи. Київ: Дніпро, 1991. 366 с.
4. Кобринська Н. Вибрані оповідання. Львів: Книжково-журнальне видавництво, 1954. 214 с.
Література:
Теорія модернізму
1. Гнідан О.Д. Психологізація української новели кінця XIX – поч.
XX ст. Історія української літератури XIX – поч. XX ст.: Практичні заняття. Київ, 1987. С. 107-118.
2. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. Київ: Либідь, 1999. 447 с.
3. Гундорова Т. ПроЯвлення слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. Львів: Літопис, 1997. 297 с.
4. Гундорова Т., Шумило Н. Тенденції розвитку художнього мислення (початок ХХ ст.). Слово і час. 1993. № 1. С.55–66.
5. Шумило Н. Літературний процес к. ХІХ – поч. ХХ ст.: імена, факти, тенденції. Українська мова та література. 1998. № 4. С.1–2.
6. Денисюк І. Розвиток української малої прози кінця ХІХ – поч. ХХ ст.: Монографія. Львів: Літопис, 1996. 280 с.
7. Моклиця М. Модернізм – проблема теоретична й психологічна. Слово і час. 2001. № 1. С. 32 – 33.
Література для аналізу новелістики:
1. Поліщук Я. Прагнення модерної особистості. Українська література в загальноосвітній школі. 2000. № 5. С.55 – 59.
2. Шумило Н. Неврастенік, декадент, самогубця як літературний герой. Українська мова та література. 1999. № 2. С.3–4.
3. Демська-Будзуляк Л. Ґендерна інтерпретація жіночих та чоловічих образів в українській літературі к. ХІХ – п. ХХ ст. (новелістика, драматургія). Слово і час. 2005. № 4. С. 10–17.
4. Білоус Н. Стильові особливості моделювання жіночого характеру в українській літературі другої пол. ХІХ – поч. ХХ ст.: Автореферат дис. к. філол. н.: 10.01.01. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2005. 20 с.
5. Васильєва М. Українська модерна новела кінця ХІХ - початку ХХ століть: розвиток і модифікації в їх обумовленості метафоризацією як провідною рисою художнього мислення доби: Автореф. дис. к. філол. н.: 10.01.01. – Одеський національний університет ім. І.І.Мечникова. Одеса, 2004.19 с.
6. Крупка М. Емансипаційні тенденції в українській жіночій прозі к. ХІХ – поч. ХХ ст.: Автореф. дис. к. філол. н.: 10.01.01. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2004. 20 с.
7. Петрова Г.М., Дудка Т.Ю. Вплив фемінізму на українську літературу останньої чверті ХІХ – початку ХХ століття. Вісник КНУКіМ: Зб. наук. Праць. Вип. 3. Київ: Київський національний університет культури і мистецтва, 2000. С.102-112.
Завдання:
На основі новел із запропонованого переліку виконайте порівняльний аналіз за планом заняття:
1.1. Феміністичні ідеї в новелістиці Х. Алчевської та Н. Кобринської
-
Проаналізуйте новели «Одірвана гілка», «Асан і Зейнеп» Х. Алчевської та «Дух часу», «Задля кусника хліба» Н. Кобринської.
-
Визначте головні аспекти емансипаційної проблематики: жіноча дія/пасивність, соціальна зрілість, конфлікт між особистим і патріархальним.
-
Охарактеризуйте художні засоби, через які авторки критикують гендерні обмеження.
1.2. Гендерний конфлікт у патріархальній моделі суспільства
На основі новел М. Жука («Дора», «Вона»), М. Черемшини («Інвалідка», «Парасочка»), В. Стефаника («Гріх»), М. Могилянського («Згуба»), Л. Мартовича («Грішниця»):
-
Визначте форми гендерного тиску, які зумовлюють трагізм жіночої долі.
-
Простежте, як патріархальна мораль визначає межі жіночої поведінки.
-
Сформулюйте висновок про моделі жіночої «провини» у творах.
1.3. Чоловік як психологічний феномен в українській новелі
На матеріалі творів Г. Григоренка («Старий – молодий»), Є. Мандичевського («В дорозі на той світ»), Є. Ярошинської («Женячка на виплат»), В. Винниченка («Таємна пригода»), Л. Яновської («Ідеальний батько»), О. Плюща («Сповідь»):
-
Проаналізуйте типи чоловічої психології: тиранія, слабкість, подвійна мораль, спокуса владою.
-
Визначте, як автори розкривають механізми чоловічої домінації в сім’ї та суспільстві.
-
Поясніть, у чому полягає критика патріархального “ідеалу чоловіка”.
1.4. Образ фатальної жінки
На прикладі Г. Хоткевича («Дияволиця») та І. Франка («Сойчине крило»):
-
Визначте риси femme fatale у двох художніх парадигмах.
-
Порівняйте, як автори поєднують романтичні, модерністські та декадентські мотиви в побудові образу.
-
Поясніть, чи є “фатальність” жінки соціальним ярликом чи внутрішньою характеристикою персонажа.