Skip to main content

Blocks

Skip Navigation

Navigation

  • Dashboard

    • Site home

    • Site pages

      • My courses

      • Tags

      • FileІнструкція для здобувачів освіти до вибору дисципл...

      • URLВибір дисциплін на 2025-2026 навчальний рік

      • URLВибір дисциплін на 2024-2025 навчальний рік

      • ForumНовини сайту

      • URLІнструкція - основи роботи з системою Moodle

      • URLЦИВІЛЬНИЙ ЗАХИСТ

      • FolderНормативна база СЕЗН

      • URLВідновлення пароля

      • FileПам’ятка для користувача системи Moodle

      • FileСистема оцінки курсу

      • FeedbackОцінка якості курсу

    • My courses

    • Courses

      • Факультети, кафедри

        • Біологічний факультет

        • Економічний факультет

        • Журналістики факультет

        • Інженерний навчально-науковий інститут ім. Ю.М. По...

        • Іноземної філології факультет

        • Математичний факультет

        • Менеджменту факультет

        • Соціальної педагогіки та психології факультет

        • Соцiологiї та управлiння факультет

        • Факультет історії та міжнародних відносин

        • Факультет фізичного виховання, здоров'я та туризму

        • Філологічний факультет

          • Кафедра слов’янської філології

          • Кафедра українознавства

          • Кафедра української літератури

            • archive

            • Методика викладання української літератури (СО)

            • Інформаційні технології в гуманітарній освіті, пер...

            • Методика викладання української мови, СО

            • ПА: кваліфікаційна робота магістра

            • Курсова робота з "Історії української літератури" ...

            • Курсова робота з "Історії української літератури"

            • Міжкультурні комунікації

            • Актуальні питання навчання мовно-літературної осві...

            • Актуальні питання сучасної філології

            • Актуальні проблеми сучасного українського літерат...

            • Бестселер як феномен масової культури

            • Література і суспільство: гендерні проекції

              • General

              • Форум

              • Модуль 1. Фемінність і маскулінність як ґендерні к...

              • Модуль 2. Літературні проєкції гендерного дискурсу.

                • FolderПрактичне заняття 1.

                • FolderПрактичне заняття 2.

                • FolderПрактичне заняття 3.

                • FolderПрактичне заняття 4.

                • FolderПрактичне заняття 5.

                • AssignmentПрактичне заняття 1.

                • AssignmentПрактичне заняття 2.

                • AssignmentПрактичне заняття 3.

                • AssignmentПрактичне заняття 4.

                • AssignmentПрактичне заняття 5.

              • Самостійна робота

              • Індивідуальна робота

              • Підсумковий контроль

              • Формальна / Інформальна освіта

          • Кафедра української мови

          • Практична підготовка філологічного факультету

          • Статистика Філологічного факультету

        • Юридичний факультет

      • Аспірантура

      • Науково-технічна позашкільна освіта

      • Підготовчі курси до ЗНО

      • Адміністративний розділ

      • Центр післядипломної освіти та професійних кваліфі...

      • Школа педагогічної майстерності

  • Close
    Toggle search input
  • English ‎(en)‎
    • Русский ‎(ru)‎
    • Українська ‎(uk)‎
    • Deutsch ‎(de_old)‎
    • English ‎(de)‎
    • English ‎(en)‎
    • Español - Internacional ‎(es)‎
    • Français ‎(fr)‎
    • Italiano ‎(it)‎
    • Polski ‎(pl)‎
  • Log in

Література і суспільство: гендерні проекції

Close
Toggle search input
Вибір дисциплін Collapse Expand
Вибір дисциплін Collapse Expand
Обрати дисципліни Статистика вибору дисциплін ВМУ Результати вибору дисциплін
  1. Home
  2. Courses
  3. Факультети, кафедри
  4. Філологічний факультет
  5. Кафедра української літератури
  6. Література і суспільство: гендерні проекції
  7. Модуль 2. Літературні проєкції гендерного дискурсу.
  8. Практичне заняття 2.

Практичне заняття 2.

Completion requirements
Заняття № 2
Феміністична проблематика в українській новелістиці кінця ХІХ – початку ХХ ст.
План
1.                 Феміністичні ідеї в новелістиці Х.Алчевської («Одірвана гілка»), Н.Кобринської («Дух часу», «Задля кусника хліба»).
2.                 Ґендерний конфлікт у системі патріархальної моралі (новели «Асан і Зейнеп» Х.Алчевської; «Дора» і «Вона» М. Жука; «Інвалідка», «Парасочка» М.Черемшини; «Згуба» М.Могилянського; «Гріх» В.Стефаника»; «Грішниця» Л.Мартовича).
3.                 Чоловік як психологічний феномен («Старий – молодий» Г.Григоренка; «В дорозі на той світ» Є.Мандичевського; «Женячка на виплат» Є.Ярошинської; «Таємна пригода» В.Винниченка; «Ідеальний батько» Л.Яновської; «Сповідь» О.Плюща).
4.                 Образ фатальної жінки («Дияволиця» Г.Хоткевича; «Сойчине крило» І.Франка).
ТЕКСТИ:
1.    Українська новелістика кінця ХІХ – початку ХХ ст.: Оповідання. Новели Фрагментарні форми (ескізи, етюди, нариси, образки, поезії в прозі) / Упоряд. і прим. Є.Нахліка. Київ: Наукова думка, 1989. 688 с.
2.    Український декамерон / Упоряд. Р.Піхманець. Книга І: Дияволиця: Новели. Повість. Київ: Довіра, 1993. 398 с.
3.    Плющ О. Сповідь: Новелістика. Повість. Драматична фантазія. Поезія. Листи. Київ: Дніпро, 1991. 366 с.
4.    Кобринська Н. Вибрані оповідання. Львів: Книжково-журнальне видавництво, 1954. 214 с.
 
Література:
Теорія модернізму
1.    Гнідан О.Д. Психологізація української новели кінця XIX – поч.
XX ст. Історія української літератури XIX – поч. XX ст.: Прак­тичні заняття. Київ, 1987. С. 107-118.
2.    Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. Київ: Либідь, 1999. 447 с.
3.    Гундорова Т. ПроЯвлення слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. Львів: Літопис, 1997. 297 с.
4.    Гундорова Т., Шумило Н. Тенденції розвитку художнього мислення (початок ХХ ст.). Слово і час. 1993. № 1. С.55–66.
5.    Шумило Н. Літературний процес к. ХІХ – поч. ХХ ст.: імена, факти, тенденції. Українська мова та література. 1998. № 4. С.1–2.
6.    Денисюк І. Розвиток української малої прози кінця ХІХ – поч. ХХ ст.: Монографія. Львів: Літопис, 1996. 280 с.
7.    Моклиця М. Модернізм – проблема теоретична й психологічна. Слово і час. 2001. № 1. С. 32 – 33.
Література для аналізу новелістики:
1.    Поліщук Я. Прагнення модерної особистості. Українська література в загальноосвітній школі. 2000. № 5. С.55 – 59.
2.    Шумило Н. Неврастенік, декадент, самогубця як літературний герой. Українська мова та література. 1999. № 2. С.3–4.
3.    Демська-Будзуляк Л. Ґендерна інтерпретація жіночих та чоловічих образів в українській літературі к. ХІХ – п. ХХ ст. (новелістика, драматургія). Слово і час. 2005. № 4. С. 10–17.
4.    Білоус Н. Стильові особливості моделювання жіночого характеру в українській літературі другої пол. ХІХ – поч. ХХ ст.: Автореферат дис. к. філол. н.: 10.01.01. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2005. 20 с.
5.    Васильєва М. Українська модерна новела кінця ХІХ - початку ХХ століть: розвиток і модифікації в їх обумовленості метафоризацією як провідною рисою художнього мислення доби: Автореф. дис. к. філол. н.: 10.01.01. – Одеський національний університет ім. І.І.Мечникова. Одеса, 2004.19 с.
6.    Крупка М. Емансипаційні тенденції в українській жіночій прозі к. ХІХ – поч. ХХ ст.: Автореф. дис. к. філол. н.: 10.01.01. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2004. 20 с.
7.    Петрова Г.М., Дудка Т.Ю. Вплив фемінізму на українську літературу останньої чверті ХІХ – початку ХХ століття. Вісник КНУКіМ: Зб. наук. Праць. Вип. 3. Київ: Київський національний університет культури і мистецтва, 2000. С.102-112.
 
Завдання:

На основі новел із запропонованого переліку виконайте порівняльний аналіз за планом заняття:

1.1. Феміністичні ідеї в новелістиці Х. Алчевської та Н. Кобринської

  • Проаналізуйте новели «Одірвана гілка», «Асан і Зейнеп» Х. Алчевської та «Дух часу», «Задля кусника хліба» Н. Кобринської.

  • Визначте головні аспекти емансипаційної проблематики: жіноча дія/пасивність, соціальна зрілість, конфлікт між особистим і патріархальним.

  • Охарактеризуйте художні засоби, через які авторки критикують гендерні обмеження.

1.2. Гендерний конфлікт у патріархальній моделі суспільства

На основі новел М. Жука («Дора», «Вона»), М. Черемшини («Інвалідка», «Парасочка»), В. Стефаника («Гріх»), М. Могилянського («Згуба»), Л. Мартовича («Грішниця»):

  • Визначте форми гендерного тиску, які зумовлюють трагізм жіночої долі.

  • Простежте, як патріархальна мораль визначає межі жіночої поведінки.

  • Сформулюйте висновок про моделі жіночої «провини» у творах.

1.3. Чоловік як психологічний феномен в українській новелі

На матеріалі творів Г. Григоренка («Старий – молодий»), Є. Мандичевського («В дорозі на той світ»), Є. Ярошинської («Женячка на виплат»), В. Винниченка («Таємна пригода»), Л. Яновської («Ідеальний батько»), О. Плюща («Сповідь»):

  • Проаналізуйте типи чоловічої психології: тиранія, слабкість, подвійна мораль, спокуса владою.

  • Визначте, як автори розкривають механізми чоловічої домінації в сім’ї та суспільстві.

  • Поясніть, у чому полягає критика патріархального “ідеалу чоловіка”.

1.4. Образ фатальної жінки

На прикладі Г. Хоткевича («Дияволиця») та І. Франка («Сойчине крило»):

  • Визначте риси femme fatale у двох художніх парадигмах.

  • Порівняйте, як автори поєднують романтичні, модерністські та декадентські мотиви в побудові образу.

  • Поясніть, чи є “фатальність” жінки соціальним ярликом чи внутрішньою характеристикою персонажа.

Previous activity
Практичне заняття 1.
Next activity
Практичне заняття 3.
Data retention summary
Get the mobile app