Przegląd sekcji
-
Програма та тематичний план дисципліни орієнтовані на поглиблення здатності використовувати теоретичний та методичний інструментарій для діагностики і моделювання фінансового забезпечення публічного сектору економіки. Курс охоплює характеристику основ фандрайзингу, розгляд питань щодо організації фандрайзингової діяльності муніципальних інвестиційно-інноваційних проектів, вибору стратегії фандрайзингу, розробки та реалізації проектів у рамках фандрайзингу, вивчення зарубіжного досвіду фандрайзингової діяльності муніципальних інвестиційно-інноваційних проектів. Оволодіння цим курсом повинно виробляти уміння відшуковувати, обробляти, систематизувати та аналізувати інформацію, необхідну для вирішення професійних та наукових завдань у сфері публічних фінансів.
Завдання вивчення дисципліни:
– ознайомлення із теоретичними основами фандрайзингу муніципальних інвестиційно-інноваційних проектів, його правовою базою та базовими принципами реалізації;
– засвоєння знань про особливості організації фандрайзингової кампанії, її планування, реалізацію та оцінювання ефективності;
– оволодіння знаннями про етапи та інструменти складання проекту, підготовки проектної заявки, бюджету проекту та звітності про його виконання;
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ НАВЧАННЯ
Мета та завдання навчальної дисципліни досягаються за допомогою поєднання таких форм навчання, як лекції, практичні заняття, консультації, самостійна робота студентів та виконання ними індивідуальних завдань.
Завдання лекційних занять полягає в отриманні знань про:
– теоретичні принципи та організаційні засади фандрайзингу муніципальних інвестиційно-інноваційних проектів;
– особливості процесу залучення коштів для фінансування проектів за допомогою інструментів фандрайзингу, процедури розробки стратегії фандрайзингу;
– основні принципи та процедури підготовки проектів та складання проектної заявки на отримання фінансування;
– особливості складання бюджету проекту, формування команди проекту, ведення документації та звітності.
Завдання практичних занять полягає в отриманні знань та вмінь щодо:
– пошуку грантових конкурсів, оцінювання умов отримання фінансування;
– розробки власного проекту, оцінювання наявних та необхідних ресурсів, ризиків проекту; складання заявки на отримання фінансування;
– застосування наукових методів проведення аналізу та оцінювання реалізованого проекту, визначення перспектив його продовження;
– проведення оцінювання результатів фандрайзингової кампанії.
Набуті знання та навички можуть бути використані в практичній діяльності державних службовців, а також при здійснені управлінських функцій на керівних посадах.
-
-
-
-
-
-
-
САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТА
Самостійна робота студента (СРС) – це діяльність, яку студенти виконують самостійно за завданнями та під методичним керівництвом і контролем викладача без його прямої участі. Самостійна робота спрямована на більш глибоке ознайомлення студентом з проблемами, які розглядаються навчальним курсом «Фандрайзинг муніципальних інвестиційно-інноваційних проектів». Під час вивчення навчальної дисципліни «Фандрайзинг муніципальних інвестиційно-інноваційних проектів» застосовуються такі види самостійної роботи:
- підготовка додаткових питань (2 на вибір) до кожної теми навчальної дисципліни;
- робота з додатковою літературою та ін.
Обов’язкові вимоги до наукової роботи:
– оптимальний обсяг розкриття додаткового питання – 3-4 сторінки. За ініціативою студента додаткові питання можуть бути представлені на практичному занятті чи круглому столі у формі презентації;
– поєднання теоретичного і практичного аспектів досліджуваної проблеми.
Подання суто описових робіт, які не містять цифрового матеріалу не допускається;
– наявність висновків та рекомендацій практичного характеру. Наведені пропозиції, представлені в рамках викладення змісту питань самостійної роботи, мають бути належним чином аргументовані, наявність у тексті голослівних, нічим не підкріплених висновків та пропозицій небажана.
Перелік тем для розкриття додаткових питань:
№ п/п
Тематика
1
Сутність фандрайзингу, його роль та сфери застосування в публічному секторі.
2
Благодійництво та основні його форми.
3
Етичні стандарти фандрайзингової діяльності.
4
Риси професійного фандрайзера та їх характеристика.
5
Піраміда фандрайзингу.
6
Правила успішного фандрайзингу.
7
Помилки фандрайзингу.
8
Становлення благодійності в Україні.
9
Фандрайзинг у країнах ринкової економіки.
10
Особливості фандрайзингу в соціальній сфері.
11
Світовий рейтинг благодійності. Фандрайзингова діяльність у публічному секторі країн ЄС.
12
Перспективи та можливості фандрайзингу в мережі Інтернет.
13
PR технології в фандрайзинговій діяльності.
14
Інноваційні інструменти фандрайзингу.
15
Нормативно-правове забезпечення фандрайзингу в Україні.
16
Фандрайзинг як основа розвитку некомерційних та громадських організацій.
17
Джерела фінансування фандрайзингової діяльності.
18
Меценатство в Україні: історичні традиції, реалії та перспективи.
19
Головні форми фандрайзингової діяльності.
20
Інструменти фандрайзингу.
21
Організаційне забезпечення фандрайзингової діяльності.
22
Методика планування фандрайзингової кампанії.
23
Роль комунікацій у фандрайзинговій діяльності.
24
Дискусійні підходи до оцінювання результатів фандрайзингової діяльності.
25
Едавмент-фонди в Україні: реалії та перспективи.
26
Алгоритм вибору едавмент-фонду в рамках фандрайзингової діяльності.
27
Грант як інструмент фандрайзингу.
28
Інформаційні джерела пошуку грантів.
29
Наукові центри як інформаційні джерела на пошук грантів.
30
Перспективи використання грантів як інструмента фінансування соціально-економічного розвитку територіальних громад.
31
Стратегії поліпшення самодостатності неприбуткових організацій.
32
Спонсорський пакет у фандрайзингу: призначення та характеристика складових.
33
Методичні підходи до складання заявки на отримання фінансування.
34
Стратегія фандрайзингу та її елементи.
35
Організаційна місія і завдання стратегії фандрайзингу.
36
Внутрішній та зовнішній аналіз даних у фандрайзингу: необхідність та підходи до проведення.
37
Поняття проекту та його особливості.
38
Взаємозв’язок між публічною політикою, стратегічним плануванням та управлінням проектами.
39
Технології розробки та реалізації проекту.
40
Складові успішного партнерства.
41
Передпроектна стадія фандрайзингу.
42
Стейкхолдери у фандрайзингу: склад та методика оцінювання.
43
Прийоми фандрайзингу.
44
Принципи формування проектної команди.
45
Очікувані результати проекту та формування їх рівнів.
46
Інструменти оцінки проектів: система SMART, NAOMIE, метод MoSCoW.
47
Оцінка ризиків у фандрайзингу.
48
Дерево проблем та Дерево цілей у фандрайзингу: суть та методика складання.
49
Міжнародна технічна допомога: призначення, форми підтримки та перспективи залучення.
50
Перспективи активізації фандрайзингу в зміцненні фінансової основи місцевого самоврядування.
51
Державний фонд регіонального розвитку: призначення, напрями діяльності та роль у фінансуванні розвитку територіальних громад.
52
Субвенція на формування інфраструктури як джерело ресурсів для територіальних громад.
53
Менеджмент орієнтований на результат.
54
Корпоративний фандрайзинг.
55
Фандрайзингова діяльність із органами державної влади та місцевого самоврядування.
56
Фандрайзингова діяльність з приватними особами.
57
Краудфандинд: поняття, реалії та перспективи
Усі аналітичні і статистичні дані, використані студентом при виконанні питань самостійної роботи, мають бути підтверджені ксерокопіями оригіналів першоджерел або роздрукованими сторінками з інтернет-ресурсів.
-
-
-
Виконання КПІЗ передбачає розробку студентом власного проекту, пошук донора, підготовку проектної заявки та її публічну презентацію.
Варіанти КПІЗ вирізняються специфікою кожного окремого проекту в розрізі завдань:
Завдання 1.
Розробити власний проект для залучення фінансування:
– провести експрес-опитування цільової аудиторії, виявити актуальну проблему;
– провести аналіз проблеми з використанням методики дерева проблем;
– сформулювати назву, мету та завдання проекту із застосуванням методики дерева цілей;
– провести аналіз проекту за методиками SMART або NAOMIE;
– оцінити стейкхолдерів проекту, проаналізувати можливості їх включення у проект
Завдання 2.
Використовуючи відкриті джерела інформації вибрати трьох потенційних донорів, оцінити можливості отримання від них фінансування. Підготувати звернення до донора.
Завдання 3.
Скласти план реалізації та бюджет проекту. Розрахунки провести у табличній формі, для планування витрат за проектом використовувати відкриті джерела інформації (ціни на товари і послуги, ставки орендної плати, розміри оплати праці та ін.). Розробити кількісні та якісні показники оцінювання результатів проекту. Описати ризики та можливості реалізації проекту після завершення фінансування.
Завдання 4.
Скласти проектну заявку із заповненням усіх елементів аплікаційної форми. Підготувати презентацію розробленого проекту загальним обсягом не менше
20 слайдів.
-
-
Тематика: пошук потенційного донора, проведення переговорів про залучення фінансування.
Порядок проведення:
1. Провести моніторинг ЗМІ та інших відкритих джерел інформації для пошуку потенційних донорів. Виявити у ЗМІ структури, які могли б виступити спонсором проекту; оцінити, проекти якої тематики можуть зацікавити потенційного донора, які вигоди він від цього матиме та в яких обсягах можна залучити кошти.
2. Сформулювати концептуальну ідею проекту та підготувати звернення до потенційного донора.
3. Провести переговори (у формі ситуаційного завдання) з потенційним донором на предмет отримання фінансування проекту. Завдання цього етапу – переконати потенційного донора погодитись на фінансування проекту.
Завершенням тренінгу є проведення групового аналізу недоліків у формулюванні концептуальної ідеї проекту, підготовці звернення та проведення переговорів із донорською організацією.