Лабораторне заняття 2.6 Мультимедійні засоби у фізичному вихованні студентів
Мультимедійні
засоби у фізичному вихованні студентів
Необхідність вирішення проблем із
викладанням дисциплін стає важливим аргументом для вдосконалення системи
фізичного виховання у вищій освіті. Пошук нових засобів для фізичного виховання
студентів представляє собою актуальне завдання для вищої школи. В основі його
вирішення не лише передача необхідних знань й вмінь, а, передусім, формування і
фізичний розвиток студента вузу, що відповідає актуальним завданням і
тенденціям розвитку системи освіти, про що зазначають автори Е. С. Григорович,
2008; В. И. Ильинич, 2007; В. А. Бароненко, 2003; В. М. Смирнов і В. И.
Дубровский, 2002 й інші. Сучасна вища
освіти стикається з проблемами, що здійснюють негативний вплив на подальший
розвиток цієї важливої сфери діяльності людини. Однією з основних проблем вищої
освіти є необхідність у вдосконаленні навчання студентів. У зв'язку із
впровадженням нових стандартів вищої освіти, які звертають найсерйознішу увагу
на її процес, відбуваються істотні зміни у вивчанні різних навчальних
дисциплін, зокрема, фізичного виховання студентів. Тому особливу значущість
придбаває модернізація проведення навчальнотренувальних занять з фізичного
виховання, що здійснює вплив на формування особи майбутнього фахівця в сучасних
умовах. Навчання студентів
у напрямку фізичне виховання й ті якості, що здобуваються в його процесі,
повинні відповідати майбутній професійній діяльності студента, яка впливає на
перспекти громадського розвитку. Орієнтація й застосування інноваційних
форм у вищій освіті спричиняє за собою необхідність обліку різних чинників,
зокрема, структури академічної групи, що здійснюють важливі функції у
навчальній роботі. При цьому, показники фізичного розвитку й підготовленності,
рівень фізичної працездатності, є одними з головних критерієв, що
характеризують оцінку успішності навчання студента з фізичного виховання. Заняття
фізичною культурою і спортом, будучи найважливішою сферою громадського життя,
відіграє величезну роль в життя кожного студента, забезпечує їх фізичним
розвитком і здійснює вплив на професійний розвиток й загальне вдосконалення. Вирішення
завдань фізичного виховання студентів вузу диктує необхідність оновлення змісту
в проведенні навчально-тренувальних занять і пошуку нових підходів до
організації учбового процесу, вдосконалення методів, форм і засобів навчання. Ефективним у зв'язку з цим являється впровадження в навчальну роботу на
різному етапі проведення занять мультимедийних засобів. Мета – доцільність використання
мультимедійних засобів у фізичному вихованні студентів вузу. Зміни, що
відбуваються в країні та суспільстві, й реалізація національного освітнього
проекту, пред'являють нові вимоги до сучасного викладання навчальних дисциплін.
Засобами
навчання у вузі є об'єкти що використовуються впродовж навчального заняття в
освітньому процесі з фізичного виховання у якості носіїв учбової інформації і
інструменту діяльності викладача, з метою досягнення поставлених цілей
навчання, виховання і розвитку. Сьогодні студенту і викладачу дуже важливо бути
в центрі інформаційного потоку сучасного життя – наявність комп'ютерів, а разом
з ними можливість швидкого доступу до будь-якого роду інформації, використання
у навчальній роботі інформаційних і мультимедійних засобів, робить навчання
більш легким й цікавим. Дисципліна
"Фізичне виховання" – це учбовий предмет, який в силу своєї
специфічності (створення для студентів штучних середовищ через відсутність
природних для різних видів спорту) припускає найбільш гнучке і широке
використання різних технічних засобів навчання [6]. Тому не дивно,
що у викладанні фізичного виховання нові можливості, що відкривається
мультимедійними засобами, можуть знайти найрізноманітніше застосування.
Мультимедійні засоби прості у виконанні й застосуванні, але роль їх в
інтенсифікації навчально-тренувального заняття й підвищенні його емоційної дії
на студентів є достатньо великою. Можна
відмітити наступну сучасну типологію засобів навчання у фізичному вихованні: § друкарські (підручники й навчальні посібники, книги для
читання, робочі зошити, роздавальний матеріал й ін.); § електронні освітні ресурси (підручники в електронному
вигляді, мережеві освітні ресурси, мультимедійні універсальні енциклопедії тощо);
§ візуальні засоби (слайди, слайд-фільми, освітні
відеофільми й фільми на цифрових носіях (CD, DVD і BluRay диски); § наочна інформація у вигляді плакатів й ілюстрацій; § демонстраційні (стенди, й інша інформація); § навчальні прилади, тренажери й інше спортивне
устаткування (автотренажери, гімнастичне устаткування, спортивні снаряди, м'ячі
тощо). Але, звичайно, найбільш сильну дію на
студентів чинять мультимедійні засоби, їх використання є об'єктивним в умовах
сучасної вищої школи. Викладач фізичного виховання не може не скористатись
можливостями, які вони надають для навчання. За останні роки почали
використовувати можливості сучасних комп'ютерів й мультимедійних засобів у
навчальній роботі – мультимедійним технологіям надаються нові можливості створення
засобів образотворчої наочності. Мультимедіа представляє собою комплекс засобів
(апаратні й програмні), що дозволяють користувачу працювати в діалоговому
режимі з різнорідними даними. Нині мультимедійні технології є областю
інформаційних технологій, які бурхливо розвиваються, особливо в умовах навчання
у вищій школі. З метою створення позитивного психоемоційного фону на занятті з
фізичного виховання необхідно "зацікавити" студентів, треба організувати
такий учбовий процес, який би викликав високу мотивацію й забезпечив їх
активність на занятті [3]. Мультимедійні засоби якнайкраще підходять для
вирішення цієї мети – стимул мотивації це вже великий відсоток успішного
засвоєння учбового матеріалу й взагалі навчання. Основними
характерними особливостями сучасних мультимедійних технологій, що доцільно
використовувати у процесі фізичного виховання вуза є наступні: § об'єднання багатокомпонентного інформаційного середовища
(тексту, графіки, фото, відео) в однорідному цифровому представленні
(презентація для використання на занятті в слайд-шоу); § забезпечення надійного копіювання і довговічного
зберігання великих об'ємів інформації (запис інформації на лазерних дисках); § переробка інформації тощо. Однією із
складових частин навчально-тренувальних занять з фізичного виховання може бути
такий вид мультимедійного засобу як презентація – впродовж всього навчального
року використовуючи презентацію як ілюстрації для кращого розуміння й
тренування навчального матеріалу. Дуже часто презентація є прикладом для
робіт студентів з проходження нового навчального матеріалу, застосування цієї
форми учбової роботи впродовж навчальнотренувального заняття підвищує
активність студентів, сприяє формуванню стійкого інтересу до фізичного
виховання. У розвитку
використання мультимедійних засобів у навчальному процесі з фізичного виховання
студентів вузу на різних курсах все більше викладачів і студентів усвідомлюють
необхідність корінної зміни технології навчання і самонавчання – вони бачать
можливості, які надає вищій освіті мультимедійні засоби, і прагнуть максимально
використовувати їх для вдосконалення учбового процесу. Це здатне
привести до переходу сучасної системи вищої освіти до адекватного освітнього
напрямку. Мультимедійні
засоби дозволяють коригувати учбові плани виходячи з інтересів й можливостей
студентів, роботу з мультимедійними засобами доцільно використовувати при
поясненні нового матеріалу. Використання проекційної техніки у поєднанні дає
можливість притягати на заняттях при поясненні нового матеріалу таблиці, відео-
й довідкові матеріали, схеми тощо. Це дозволяє реалізувати принципи наочності,
доступності і системності викладу навчального матеріалу. Висновки. · В сучасній
вищій освіті навчальна дисципліна "Фізичне виховання" виконує три
взаємозв'язані функції: навчання, виховання і розвиток студентів. Ці функції
реалізуються через формування особи студента протягом проведення навчально-тренувальних
занять. · Реформування системи вищої освіти
вносить свої корективи й у фізичне виховання студентів. У зв'язку з цим
актуальне значення придбаває використання у навчанні інноваційних засобів,
одним із таких засобів можна вважати застосування мультимедійних технологій, що
дозволить вирішити труднощі, які пов'язані з особливостями навчання фізичному
вихованню студентів вищого навчального закладу. Потрібне проведення подальшого аналізу
щодо вдосконалення проведення занять з фізичного виховання у вищому навчальному
закладі.