Інструктивно-методичні матеріали з практичних занять
Інструктивно-методичні матеріали
до практичних занять із курсу
«Колір у педагогічній практиці дошкільної та початкової освіти»
Мета практичних занять
- 
формування у студентів здатності ефективно застосовувати колір як дидактичний, психологічний і художній інструмент у педагогічній діяльності;
 - 
розвиток дослідницьких, творчих та цифрових компетентностей;
 - 
інтеграція знань із педагогіки, психології, мистецтва та ІКТ.
 
Практичні заняття модуля 1
Практичне заняття №1
Тема: Індивідуальне дослідження кольору
- 
Варіант 1 (відеокейс): вибір кольору спектра, його характеристика, психологічний та культурний аспект, арттерапевтичний потенціал; створення відео (2–3 хв).
 - 
Варіант 2 (синкретичне сприйняття): відео «Музика кольору» (поєднання кольору з музичним твором, пояснення емоційного та фізіологічного впливу).
 
Практичне заняття №2
Тема: Міні-дослідження «Колір у природі»
Мета:
- 
навчити студентів аналізувати роль кольору в природних об’єктах з різних наукових і педагогічних позицій;
 - 
розвивати вміння інтегрувати знання з біології, фізики, психології та педагогіки;
 - 
сформувати навички створення міні-досліджень у візуальній формі.
 
Завдання:
- 
Обрати зображення з сайту National Geographic, яке яскраво демонструє прояв кольору у природі (тварини, рослини, природні явища).
 - 
Проаналізувати:
- 
Біологічний аспект: яку функцію виконує колір (маскування, приваблення, захист, сигнал небезпеки тощо).
 - 
Фізичний аспект: як світло, середовище чи фізичні фактори впливають на формування кольору (відбиття, заломлення, пігментація).
 - 
Психологічний аспект: які емоції та естетичні враження викликає цей колір у людини.
 - 
Мистецько-педагогічний аспект: як можна використати приклад у навчанні молодших школярів (малювання, досліди, інтегровані уроки).
 
 - 
 - 
Оформити результати у форматі:
- 
презентації (5–7 слайдів) або
 - 
постеру/інфографіки.
 
 - 
 - 
Прикріпити фото-зразок з National Geographic, яке стало основою дослідження.
 
Практичне заняття №3
Тема: Дослідження кольору у творах живопису
Мета:
- 
сформувати розуміння ролі кольору у живописі різних художніх стилів;
 - 
навчити студентів аналізувати художні твори за колористикою та композицією;
 - 
розвинути цифрову та креативну компетентність через створення власного візуального продукту.
 
Завдання:
- 
У групах обрати один художній стиль:
- 
абстракціонізм,
 - 
імпресіонізм,
 - 
кубізм,
 - 
експресіонізм,
 - 
сюрреалізм.
 
 - 
 - 
Для обраного стилю проаналізувати 2–3 твори відомих художників, звертаючи увагу на:
- 
палітру та поєднання кольорів,
 - 
символіку та емоційний вплив,
 - 
композиційні прийоми,
 - 
взаємодію кольору з формою та світлом.
 
 - 
 - 
Використати ШІ-інструмент (Midjourney, DALL·E, Canva тощо) для створення власного цифрового зображення в обраному стилі, спираючись на проаналізовані принципи колористики.
 - 
Підготувати групову презентацію (5–7 слайдів), у якій представити:
- 
короткий аналіз обраних робіт,
 - 
створене зображення,
 - 
пояснення вибору кольорів і композиції,
 - 
характеристику емоційного та художнього ефекту.
 
 - 
 
Практичне заняття №4
Тема: Розроблення кейсів з інтерактивними вправами для молодших школярів
Мета:
- 
навчити студентів проектувати інтерактивні завдання з використанням кольору як освітнього інструменту;
 - 
інтегрувати колір у математичну, мовно-літературну та психологічну сфери розвитку дитини;
 - 
розвивати навички командної роботи та креативного мислення.
 
Завдання:
У групах створити три кейси з інтерактивними завданнями:
Кейс 1 – Математична галузь
- 
Мета: формування логічного мислення, вміння рахувати та класифікувати.
 - 
Завдання: розпізнавання чисел за кольором, сортування предметів за відтінками, логічні вправи «знайди зайвий колір».
 - 
Вид інтерактивності: настільна гра «Веселка чисел», кольорові картки з прикладами.
 
Кейс 2 – Мовно-літературна галузь
- 
Мета: розвиток мовлення, збагачення словникового запасу, закріплення звукового аналізу слів.
 - 
Завдання: складання слів із кольорових літер, розпізнавання звуків через колірні асоціації, словникові ігри з кольоровим кодуванням.
 - 
Вид інтерактивності: картки «Кольоровий алфавіт», настільна гра «Склади слово веселки».
 
Кейс 3 – Психологічний напрям
- 
Мета: сприяння емоційному благополуччю, розвитку уяви та уваги.
 - 
Завдання: «Малюй настрій кольором», вправи на релаксацію з теплими і холодними кольорами, асоціативні ігри «Який колір у твого настрою?».
 - 
Вид інтерактивності: кольорові мандали для розфарбовування, інтерактивні картки, гра «Кольоровий настрій».
 
Форма представлення результатів:
- 
презентація (5–6 слайдів), де відображено кожен кейс:
- 
мета,
 - 
коротка інструкція,
 - 
опис інтерактивності,
 - 
приклад візуалізації завдання.
 
 - 
 
Практичне заняття №5
Тема: Веб-квест «Кольоровий світ»
Мета:
- 
розвивати у молодших школярів колірне сприйняття, творче мислення та естетичний смак;
 - 
формувати навички пошукової, дослідницької та творчої діяльності;
 - 
інтегрувати знання з природознавства, мистецтва, мови, технологій через колір.
 
Завдання для студентів:
Розробити вебквест у форматі Prezi, PowerPoint, Google Slides (або іншому інтерактивному інструменті), який буде містити:
- 
Вступ (короткий опис теми):
- 
Що таке кольори, їх роль у природі, культурі та житті людини.
 - 
Мета вебквесту (наприклад: «пізнати світ кольорів через творчі завдання та інтерактивні дослідження»).
 
 - 
 - 
Пошукові завдання:
- 
знайти приклади певного кольору у природі (рослини, тварини, мінерали);
 - 
дослідити, як цей колір використовується в культурі чи мистецтві;
 - 
коротко представити результати у вигляді фото, малюнка чи слайда.
 
 - 
 - 
Інтерактивні вправи:
- 
класифікація кольорів (теплі/холодні, світлі/темні);
 - 
гра «Знайди пару» (відтінок + предмет, якому він властивий);
 - 
вікторина «Який колір?» із запитаннями/зображеннями.
 
 - 
 - 
Творчі завдання:
- 
створити малюнок, колаж або власне цифрове зображення з використанням певного кольору;
 - 
придумати історію чи казку про «живий колір»;
 - 
придумати символіку власного «кольору настрою».
 
 - 
 - 
Пізнавальне відео:
- 
додати короткий відеофрагмент (1–2 хв) про кольори (наприклад, як виникає веселка, значення кольору в культурі, вплив кольору на емоції).
 
 - 
 - 
Підбиття підсумків, рефлексія:
- 
інтерактивна вправа «Мій улюблений колір сьогодні» (учні обирають і пояснюють, чому саме цей колір став важливим);
 - 
обговорення результатів завдань у групі;
 - 
висновок про значення кольору для творчості та життя.
 
 - 
 
Форма представлення результатів:
- 
готовий вебквест у цифровому форматі (Prezi, PowerPoint, Google Slides тощо);
 - 
включення інтерактивних елементів (гіперпосилання, кнопки, вікторини);
 - 
використання фото, відео, малюнків;
 - 
короткий опис мети та очікуваних результатів у кожному блоці.
 
Практичне заняття №6
Тема: Створення дизайнерської композиції
Мета заняття:
- 
розвивати естетичний смак та відчуття гармонії кольорів;
 - 
навчити використовувати кольорові контрасти та акценти у візуальній композиції;
 - 
формувати творче мислення та вміння виражати ідею через предмети та кольори;
 - 
розвивати навички презентації власної роботи.
 
Практичне завдання:
- 
Створити дизайнерську композицію з доступних предметів:
- 
іграшки, канцелярія, побутові речі, природні матеріали.
 - 
Обов’язковий акцент на кольоровому вирішенні: гармонія, контрасти, акценти.
 - 
Продумати композиційне розташування предметів (симетрія/асиметрія, центр, баланс).
 
 - 
 - 
Дати назву композиції, яка відображає її ідею та кольорову концепцію.
 - 
Написати есе (3–5 речень):
- 
які кольори використані;
 - 
який емоційний та символічний ефект вони мають;
 - 
яка ідея та задум композиції.
 
 - 
 - 
Зробити фото композиції:
- 
якісне, чітке, щоб видно було кольорові рішення та розташування предметів.
 
 - 
 - 
Розмістити роботу на Padlet: фото + назва + есе.
 
Вимоги до роботи:
- 
композиція завершена та естетично приваблива;
 - 
кольори використані свідомо: мають емоційний, символічний або художній ефект;
 - 
назва відображає головну ідею;
 - 
есе чітке, логічне, пояснює задум;
 - 
фото якісне та демонструє композицію повністю.
 
Поради для виконання:
- 
використовуйте предмети різних кольорів, але уникайте перевантаження;
 - 
подумайте про «головний» колір і «підтримувальні» відтінки;
 - 
створіть сюжетність (наприклад: «осінній настрій», «свято дитинства», «гармонія природи»);
 - 
фотографуйте композицію при хорошому освітленні.