Семінарське заняття 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ КУРСУ (2 год.)

Етап налаштування

Графік скмінару з 5 етапамиПропустити до поточних задач
Етап налаштування
Поточний етап
  • Інформація про завдання Семінар створено. Будь ласка, зачекайте поки він перейде в наступний етап.
Етап здачі робіт
Етап оцінювання
Етап оцінювання оцінок
Закрито
Опис

Семінарське заняття 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ КУРСУ

План:

1.  Краєзнавство та історична регіоналістика в контексті національної історії (південноукраїнський аспект).

2.             Історіографія проблеми.

3.             Особливості Півдня України як історичного регіону.

 

Рекомендована література:

Основна:

1.      Турченко Г.Ф. Південна Україна на зламі епох (1914–1922 рр.). – Запоріжжя: Просвіта, 2005. – 324 с.

2.      Турченко Г.Ф. Історична регіоналістика і краєзнавство в контексті національної історії (Південноукраїнський аспект) // Краєзнавство. Науковий журнал. – 2006. – № 1–4. – С. 50–58.

Додаткова:

1.      Верменич Я. Теоретико-методологічні проблеми історичної регіоналістики в Україні. – К.: Інститут історії України НАН України, 2003. – 516 с.

2.      Касьянов Г. Теорії нації та націоналізму. – К.: Либідь, 1999. – 351 с.

3.      Тронько П.Т. Національне краєзнавство незалежної України: досвід та перспективи // Краєзнавство. Науковий журнал. – 2006. – № 1–4. – С. 7–11.

4.      Турченко Г.Ф. Вітчизняна регіоналістика і проблеми вивчення історії Південної України // Культурологічний вісник: Науково-теоретичний щорічник Нижньої Наддніпрянщини. – Запоріжжя: Прем’єр, 2004. – Вип. 13. – С. 48–55.

5.      Турченко Г.Ф. Південна Україна в контексті формування модерної української нації (ХІХ – початок 20-х рр. ХХ ст.): історіографічний аспект // Наукові праці історичного факультету Запорізького державного університету. – Запоріжжя: ЗНУ, 2006. – Вип. ХХ. – С. 383–393.

6.              Чорний Д. По лівий бік Дніпра: проблеми модернізації міст України (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). – Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2007. – 304 с.

7.              Шпорлюк Р. Імперія і нації. З історичного досвіду України, Росії, Польщі та Білорусі. – К.: Дух і Літера, 2000. – 354 с.

 

1. Краєзнавство і історична регіоналістика в контексті національної історії (південноукраїнський аспект). Порівняйте сферу наукових інтересів краєзнавства та історичної регіоналістики. Обґрунтуйте, що краєзнавство, регіоналістика і національна історія можуть сприйматися як різні рівні узагальнень про один об’єкт – країну. Охарактеризуйте основні критерії, які виділяють дослідники для визначення історичних регіонів України. Назвіть територіальні кордони Півдня України як історико-географічного регіону.

2. Історіографія проблеми. Проаналізуйте етапи історіографічного процесу та основні тенденції у дослідженні теми. Охарактеризуйте вклад М. Костомарова, М. Драгоманова, В. Антоновича, Д. Багалія, Н. Полонської-Василенко, М. Грушевського в дослідження історії південноукраїнського регіону. Доведіть, що вітчизняна історіографія розвивалася в гострій боротьбі з російською офіційною наукою, яка не визнавала український характер регіону. Висвітліть основні здобутки сучасних істориків у дослідженні процесу українського націотворення (на прикладі південноукраїнського регіону).

3. Особливості Півдня України як історичного регіону. Надаючи характеристику Півдня України як історичного регіону не слід протиставляти його іншим регіонам. Слід пам’ятати, що кожен історичний регіон України відзначається своїми яскравими особливостями, які у поєднанні створюють її неповторний образ – єдиний у своїй різноманітності. Характеризуючи особливості південноукраїнського регіону у ХІХ – на початку ХХ ст. слід вказати на його вигідне географічне та стратегічне розташування, потужний економічний потенціал, унікальні сільськогосподарські можливості, надзвичайно інтенсивну торговельно-посередницьку діяльність у регіоні. Доведіть, що Південь України маючи прикордонний характер, займав особливе місце в реалізації стратегічних планів Росії. Необхідно визначити роль Півдня України в українському націотворенні, яка визначалася як його розвинутою економікою, що відіграла вирішальну роль в формуванні загальноукраїнського товарного ринку, так і національно-культурним, політичним, соціальним і геополітичним факторами.