Глосарій з курсу "Організаційна поведінка"
базові поняття
Browse the glossary using this index
Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL
А |
---|
Автономія (Autonomy)
- ступінь свободи дій працівника у прийнятті рішень щодо виконання завдань та контролю, значною мірою визначається почуттям його відповідальності.
| |
Авторитарна модель ОП (Autocratic model)
- концепція, яка стверджує, що вплив на поведінку працівників і контроль над їхніми діями здійснюються за допомогою реалізації владою офіційних повноважень.
| |
Авторитарні керівники (Autocratic leaders)
- керівники, що концентрують у своїх руках всі владні повноваження і одноосібно ухвалюють пов'язані з діяльності групи рішення.
| |
В |
---|
Вертикальна комунікація (Vertical communication)
- формальні канали комунікації з напрямком вгору або вниз, узаконені ієрархічною структурою організації.
| |
Висхідні комунікації (Upward communication)
- спрямовані на верхні рівні організації інформаційні потоки.
| |
Відповідальність (Responsibility)
- синонім обов'язку щось зробити, прийняття або покладання на певну особу зобов'язань.
| |
Віртуальні офіси (Virtual offices)
- схема організації діяльності, коли офіси і робочі місця замінюються набором портативних комунікаційних засобів, що дозволяють співробітникам працювати в будь-якому зручному місці.
| |
Влада (Power)
- здатність індивіда впливати на інших людей і події, основний капітал керівника, методи поширення його впливу.
| |
Внутрішні мотиватори (Intrinsic motivators)
- внутрішні заохочення, які людина відчуває в процесі праці.
| |
Внутрішня установка (Intrinsic set)
- особисте, суб'єктивне сприйняття (оцінка) людиною власного статусу в системі внутрішньогрупових стосунків; дійсний статус і його сприйняття людиною не завжди співпадають: люди часто переоцінюють або недооцінюють власну значущість у різних організаціях.
| |
Вплив (Influence)
- асиметричні відносини між людьми, коли одна людина отримує можливість впливати на іншу.
| |
Вторинні потреби (Secondary needs)
- соціальні та психологічні потреби людей.
| |
Г |
---|
Геоцентричні організації (Geocentric organizations)
- організації, які прагнуть до інтеграції різних культур, причому спроби формування почуття спільності поєднуються з заохочувальним підходом до ефективної реалізації здібностей всіх співробітників.
| |
Гнучкий графік роботи (Flexible work schedule)
- практика управління, що передбачає значну автономію працівників у встановленні найкраще відповідного їхньому стилю життя графіка роботи.
| |
Горизонтальна комунікація (Lateral communication)
- формальні, закріплені ієрархічною структурою організації канали комунікації з метою обміну ділoвoю інфopмaцією між співробітниками, які рівні за організаційним статусом як всередині окремого підрозділу, так і між підрозділами.
| |
Група (Group)
- обмежена в розмірах сукупність індивідів, що виокремлюється із спільності людей (соціуму) на основі певних ознак, зокрема: чисельність (великі, малі і мікрогрупи - діади, тріади); соціальний статус (формальні і неформальні); рівень розвитку (дифузні, корпорації, асоціації, колективи); значущість членства (референтні, нереферентні, антиреферентні); характер взаємозв'язків між членами (реальні, умовні).
| |
Групова динаміка (Group dynamics)
- соціальний процес взаємодій індивідів у малих групах.
| |
Групова соціалізація (Group socialization)
- процес засвоєння індивідом зразків поведінки, психологічних установок, соціальних норм і цінностей, знань, навичок, що дозволяють йому успішно функціонувати в групі.
| |
Групове мислення (Groupthinking)
- як правило, тісно пов'язані між собою члени невеликих груп не ризикують суперечити поглядам більшості, або з готовністю приєднуються до думки найбільш впливових її учасників, що користуються авторитетом, довірою, або просто наполегливо відстоюють свої доводи.
| |
Гуманістичні цінності (Humanistic values)
- позитивні погляди на потенціал і прагнення до особистісного зростання співробітників організації.
| |
Гуртки якості (Quality circles)
- групи робітників-«добровольців», які регулярно проводять збори, де обговорюються різні пропозиції, спрямовані на підвищення якості продукції та послуг, продуктивності праці і поліпшення її умов.
| |
Д |
---|
Двосторонній комунікативний процес (Two-way communication process)
- включає вісім кроків комунікативного процесу, які передбачають, що відправник розробляє, кодує і передає якусь ідею, а адресат, у свою чергу, отримує, розшифровує, приймає і застосовує її, після чого посилає сигнал зворотного зв'язку відправнику.
| |
Двофакторна модель мотивації (Two-factor model of motivation)
- мотиваційна модель Ф. Герцберга, основне положення якої полягає в тому, що певний набір (адекватний комплекс) умов праці (мотивуючі чинники) мотивує працівника і приносить йому задоволення в той час, як інший набір (гігієнічні фактори) детермінує рівень незадоволеності.
| |
Делегування (Delegation)
- передача завдань, владних повноважень і відповідальності на нижчі рівні менеджменту.
| |
Дельфійський метод рішень (Delphi decision group)
- групова структура для вирішення проблеми; формується з експертів з даного питання, керівник поширює серед учасників заздалегідь підготовлені анкети; особисті зустрічі експертів не передбачені.
| |
Деструктивний результат (Dіsfunctional effect)
- несприятливі наслідки дій або змін для системи в цілому.
| |
Дефіцит довіри (Credibility gap)
- виникає в результаті розриву між словами і справами однієї (обох) сторін комунікацій.
| |
Директивне консультування (Directive counseling)
- передбачає ознайомлення з проблемами працівника, ухвалення спільного рішення щодо майбутніх дій, спонукання і мотивації співробітника до вчинків.
| |
Дистанція влади (Power distance)
- ступінь готовності суспільства приймати нерівність розподілу влади у взаєминах, установах, організаціях; виражається в тому, як суспільство ставиться до людей, наділених владою і до тих, хто її позбавлений (наприклад, у культурах з високою дистанцією влади підлеглі готові до нерівномірного розподілу влади в організації).
| |
Дисциплінарні впливи (Dicsipline)
- управлінські заходи, спрямовані на підтримку прийнятих у організації стандартів.
| |
Довгострокова орієнтація (Long-term orientation)
- культурний акцент на підготовку до майбутнього, коли особливе значення надається економії і заощадженням, наполегливості.
| |
Довіра (Trust)
- потенційна можливість визначати свої дії, покладаючись на вислови і вчинки іншого.
| |
Е |
---|
Етичне керівництво (Ethical leadership)
- керівництво, засноване на високих моральних і етичних принципах, таких як відповідальність перед суспільством, відкритий обмін інформацією та аналіз витрат і вигод.
| |
Етноцентризм (Ethnocentrism)
- схильність індивіда оцінювати ситуацію на основі критеріїв, прийнятих у його культурі.
| |
З |
---|
Задоволення від праці (Job satisfaction)
- комплекс сприятливих почуттів і емоцій, що виникають у працівника в процесі і при оцінці результатів роботи.
| |
Зворотній зв'язок (Feedback)
- інформація, отримана співробітником у ході виконання робочого завдання від менеджера або колег з приводу досягнутих працівником результатів.
| |
Зовнішні мотиватори (Extrinsic motivators)
- зовнішні заохочення незалежно від природи праці, що не забезпечують прямого задоволення в ході виконання робочого завдання.
| |
І |
---|
Ієрархія потреб (Hierarchy of needs)
- теорія А. Маслоу, основне положення якої полягає в тому, що різні групи людських потреб розташовуються в певному ієрархічному порядку пріоритетів, так що одна група потреб перевершує іншу за значимістю.
| |
Індивідуалізація (Individualization)
- спрямовані на зміну культури організації активні дії співробітників.
| |
К |
---|
Кайзен (Kaizen)
- поширене в японській культурі поняття, припущення про те, що кожен індивід повинен постійно спонукати себе до пошуку способів удосконалення всього того, що його оточує.
| |
Керівники, що дотримуються стилю участі в управлінні (Participative leaders)
- прихильники децентралізації влади, прийняття рішень з урахуванням думки підлеглих.
| |
Керівництво (Management)
- відносини домінування і підпорядкування, впливу і дотримання в системі міжособових стосунків у групі; наділених певними повноваженнями відносно інших осіб посадовців називають керівниками (менеджерами), а співробітників, вплив і авторитет яких засновані на професійних якостях і комунікабельності, називають лідерами; перше стосується формальної, а друге - неформальної структури організації.
| |
Керівництво (лідерство) (Leadership)
- процес впливу і підтримки індивідом дій інших людей, спрямованих на досягнення поставлених цілей.
| |
Керівництво типу «шлях - мета» (Path - goal leadership)
- модель, згідно якої основний зміст діяльності керівника полягає у використанні структур, забезпеченні підтримки і винагороди працівників, що дозволяє створити сприятливу атмосферу для досягненню цілей організації за допомогою створення цільової орієнтації і вибору та коригування шляху до поставлених цілей.
| |
Керівництво, орієнтоване на структуру (Structure leadership)
- орієнтація керівника виключно на завдання, навіть ціною ігнорування особистих моментів та емоцій працівників.
| |
Керівництво, орієнтоване на увагу (Consideration leadership)
- орієнтація керівника на працівників, уважне ставлення до їхніх потреб.
| |
Когнітивний стиль (Cognitive style)
- бажаний спосіб отримання та обробки інформації індивідуумом.
| |
Колегіальна модель (Collegial model)
- концепція, згідно з якою командна робота спонукає співробітників організації до прийняття на себе відповідальності за здійснення процесу праці.
| |
Командна робота (Teamwork)
- стан, коли кожен член групи чітко усвідомлює свої завдання і цілі груп, робить свій внесок у їхні досягнення, підтримує зусилля колег.
| |
Командна розбудова (Team building)
- процес підвищення ефективності команди: заохочення її членів до ретельного аналізу спільної діяльності, визначення слабких сторін і пошук нових форм співробітництва.
| |
Комітет (Committee)
- особлива нарада групи, на якій її членам, відповідно до виконуваних ролей, делеговані права (один учасник - один голос) для ухвалення оперативних рішень.
| |
Комітети менеджерів середньої ланки (Middle-management committees)
- групові механізми, орієнтовані на розширення участі в управлінні організацією менеджерів, що знаходяться на середніх і нижніх рівнях ієрархічної структури.
| |
Комунікативне перевантаження (Communication overload)
- ситуація, коли обсяг комунікативних входів істотно перевищує можливості їхньої обробки або реальні потреби сторін.
| |
Комунікативні мережі (Communication network)
- канали передачі повідомлення від одного члена організації іншому.
| |
Комунікація (Communication)
- передача інформації від однієї людини до іншої, один із способів доведення індивідом до інших людей ідей, фактів, думок, почуттів і цінностей.
| |
Консенсус (Consensus)
- одностайне рішення членів групи.
| |
Консультативний менеджмент (Consultative managment)
- система управління, при якій ухвалення рішення здійснюється менеджером після того, як його підлеглі проаналізували наявну проблему або поставлене перед групою завдання.
| |
Контроль виконання (Performance monitoring)
- спостереження за поведінкою співробітників, перевірка якості продукції або вивчення поданих документів і матеріалів.
| |
Конфлікт (Conflict)
- розбіжності з приводу характеру або методів досягнення організаційних цілей.
| |
Конфронтація (Confronting)
- звернення сторін до аналізу основних відмінностей у їхніх позиціях і конструктивне вирішення проблеми.
| |
Короткострокова орієнтація (Short-term orientation)
- культурний акцент на визнання цінності минулого, повагу традицій і виконання історичних громадських зобов'язань.
| |
Корпоративна культура (Corporate culture)
- комплекс цінностей, уявлень, понять і переконань, а також поведінкових норм і артефактів, які створює організація і підтримуються усіма її членами.
| |
Крива адаптації організації до змін (Organizational learning curve for change)
- період адаптації співробітників до змін, для якого характерно тимчасове зниження показників продуктивності праці аж до того моменту, коли група досягне нового стану рівноваги.
| |
Л |
---|
Лідерство (Leadership)
- провідне становище окремої особистості або соціальної групи, обумовлене більш ефективними результатами діяльності; процеси внутрішньої самоорганізації та самоврядування групи, що виникли в результаті індивідуальної ініціативи її членів.
| |
М |
---|
Макромотивації (Macromotivation)
- визнання впливу навколишнього середовища на результати діяльності співробітників організації.
| |
Матрична організація (Matrix organization)
- накладення однієї організації на іншу, що призводить до формування двох командних ланцюжків.
| |
Мережа (Network)
- група людей, що розвивають і підтримують неформальний обмін інформацією, яка зазвичай представляє взаємний інтерес.
| |
Метод електронного мозкового штурму (Electronic brainstorm)
- використання для генерації і фіксації ідей у ході мозкового штурму комп'ютерних технологій.
| |
Метод мозкового штурму (Brainstorming)
- групова структура, яка заохочує креативне мислення і передбачає, що учасники «атаки» до певного моменту утримуються від висловлювання оцінок ідей і думок колег і ухвалення рішень.
| |
Метод номінальної групи (Nominal group)
- групова структура, що об'єднує індивідуальний підхід, групові обговорення і незалежне прийняття рішень.
| |
Механістичні організаційні форми (Mechanistic organizations)
- організації, що характеризуються ієрархічною структурою, централізованим управлінням і жорсткою регламентацією ролей співробітників.
| |
Мікромотивація (Micromotivation)
- визнання впливу навколишнього середовища на результати діяльності співробітників.
| |
Моделі ОП (Models of OB)
- домінуючі в мисленні керівництва організації системи переконань, що визначають дії менеджменту кожної компанії; відомі також як парадигми.
| |
Модель законності організаційного впливу (Legitimacy of organization influence)
- основні змінні моделі: вплив організації на працівників у процесі праці на роботі і поза нею і поведінка індивідів, пов'язана з виконанням посадових обов'язків; їхня взаємодія визначає прийнятність дій менеджменту.
| |
Модель залежності трудових показників від рівня стресу (Stress-performance model)
- візуальний опис залежності показників роботи від стресу, що свідчить про різні пороги стресів індивідів.
| |
Модель ІВЗ (ERG model)
- мотиваційна модель К. Алдерфера на засадах наявності трьох рівнів людських потреб - існування (existance), взаємин (relatedness) і зростання (growth).
| |
Модель керівництва, заснована на прийнятті рішень (Decision-making model of leadership)
- структурований підхід до вибору стилю управління, запропонований В. Врумом і його колегами; передбачає оцінку проблеми і встановлення відповідності результатів цього аналізу одній з п'яти альтернатив управління.
| |
Модель керівництва, орієнтована на обмін «керівник - член групи» (Leader-member exchange model)
- передбачає, що між керівником і підлеглими сформувалися унікальні взаємини: лідер вибірково делегує повноваження, інформує, консультує, винагороджує або заохочує кожного з працівників.
| |
Модель консультування «Айсберг» (Iceberg model of counseling)
– консультування на засадах припущення про те, що більша частина емоцій співробітника - лише мала дещиця його почуттів.
| |
Модель опіки (Опікунська модель) (Custodial model)
- концепція, яка стверджує, що поведінка та дії працівників визначаються їхніми потребами в безпеці, почутті захищеності.
| |
Модель очікувань (Expectancy model)
- теорія, згідно з якої мотивація є підсумковим результатом взаємодії трьох факторів: ступінь бажання індивіда одержати винагороду (валентності), його оцінка ймовірностей того, що прикладені зусилля приведуть до результату у формі успішного виконання робочого завдання (очікування), гідна винагорода за досягнення поставленої мети (інструментальність).
| |
Модель ситуаційного керівництва (Situational leadership model)
- теорія керівництва, відповідно до якої найбільш важливим чинником ефективності стилю лідерства є рівень розвитку (зрілості) підлеглих менеджера.
| |
Мотивація (Motivation)
- процес внутрішнього спонукання суб'єкта до певних дій; мотиви - це "пружини" (інстинкти, потреби, емоції, установки і ідеали), що рухають людиною і сприяють досягненню певної мети.
| |
Мотивація влади (Power motivation)
- прагнення індивіда впливати на людей і на розвиток ситуації.
| |
Мотивація до досягнень (Achievеment motivation)
- прагнення індивіда подолати всі труднощі і перешкоди на шляху до досягнення мети.
| |
Мотивація компетентності (Competence motivation)
- прагнення індивіда бути кращим у чому-небудь, орієнтація на високі результати та якість.
| |
Мотивація приналежності до певної групи (Affiliation motivation)
- прагнення деяких індивідів до встановлення соціальних зв'язків з іншими людьми.
| |
Мотивуючі чинники (Motivational factors)
- умови, створення яких надає значну мотивуючу дію, але їхня відсутність зазвичай не викликає негативних емоцій.
| |
Мультинаціональні організації (Multinational organizations)
- організації, що здійснюють бізнес більш, ніж у одній країні.
| |
Мультікультуралізація (Multiculturalism)
- виникає, коли працівники організації належать до двох або більше різних культур та взаємодіють ним на постійній основі.
| |
Мультіпрофесіоналізація (Multi-skilling)
- навчання членів команди різним взаємодоповнюючим навичкам, що дозволяє їм у разі необхідності виконувати різноманітні робочі завдання.
| |
Н |
---|
Надзавдання (Superordinate goal)
- висока мета, що об'єднує зусилля індивідів або груп.
| |
Надкерівництво (Superleadership)
- активні дії менеджменту, спрямовані на найбільш повну реалізацію здібностей підлеглих і заохочення можливостей самокерівництва.
| |
Невербальні комунікації (Nonverbal communication)
- виступаючі засобом комунікації дії (або бездіяльність) індивідів.
| |
Неформальна організація (Informal organization)
- сукупність особистих і соціальних відносин поза формальної організації; виникають спонтанно як результат взаємодій співробітників.
| |
Неформальний лідер (Informal leader)
- індивід, що володіє найвищим статусом у неформальній організації, оскільки впливає на членів неформальної групи.
| |
Неформальні групи (Informal groups)
- групи, сформовані на основі спільних інтересів, близькості і дружби.
| |
Низхідні комунікації (Downward communication)
- низхідний від верхніх рівнів організації до нижніх потік інформації.
| |
Норми групові (Group Norms)
- правила регулювання поведінки членів групи, засновані на уявленні про належне, схвалене, бажане.
| |
О |
---|
Опір змінам (Resistance to change)
- вчинки працівників, спрямовані на дискредитацію, затримку або протидію здійсненню змін у процесі праці.
| |
Організаційна комунікація (Organizational communication)
- обмін повідомленнями для досягнення порозуміння всередині організації, між організаціями, а також між організацією та зовнішнім середовищем.
| |
Організаційна культура (Organizational culture)
- набір припущень, переконань, цінностей і норм, що поділяються усіма членами організації.
| |
Організаційна поведінка (Organizational behavior - OB)
- вивчення поведінки людей (індивідів і груп) у організаціях та практичне використання набутих знань.
| |
Організаційна політика (Organizational politics)
- різноманітні прийоми досягнення цілей співробітників організації, покликані посилити їхній вплив або захистити їхні особисті інтереси.
| |
Організаційний розвиток (Organization development - OD)
- систематичне використання трансформаційних змін положень поведінкової науки на різних рівнях організації (груповому, міжгруповому та організаційному у цілому) з метою здійснення запланованих перетворень.
| |
Організація (Organization)
- форма об'єднання людей, які переслідують певні групові цілі і задовольняють пов'язані з їхнім колективним існуванням інтереси і потреби, забезпечені відносно стабільними рівнями впорядкованості у структурній побудові, поділі функцій та узгодженості дій суб'єктів спільноти.
| |
Органічні організації (Organic organizations)
- організації, які характеризуються гнучкістю і відкритістю, децентралізованою системою прийняття рішень.
| |
Орієнтована на обставини модель керівництва (Contingency model of leadership)
- модель, заснована на припущеннях про те, що адекватний стиль керівництва визначається оцінкою менеджером поточної ситуації як сприятливої, несприятливої або проміжної.
| |
Особа (Person)
- індивід, включений у систему суспільних відносин, носій біологічних (природних) і культурно обумовлених якостей, або сутнісних сил, що реалізуються в процесі спілкування з іншими індивідами (суб'єктами).
| |
Особистісні бар'єри (Personal barriers)
- комунікативні перешкоди, засновані на людських емоціях, системах цінностей і невмінні слухати.
| |
Очікування (Expectancy)
- ступінь переконаності індивіда, що його праця приведе до виконання поставленого завдання.
| |
П |
---|
Первинні потреби (Primary needs)
- основні фізіологічні потреби людини і потреба в безпеці.
| |
Підсилювачі керівництва (Enhancer for leadership)
- фактори, що сприяють посиленню впливу лідера на працівників (підвищення статусу менеджера, матеріальне стимулювання, успішне подолання криз).
| |
Підтримуюча модель (Supportive model)
- концепція, яка стверджує, що менеджмент повинен підтримувати працівників у їхніх прагненнях до професійного зростання, самоствердження і схвалення з боку керівництва.
| |
Поведінка (діяльність) (Activity)
- свідома активність суб'єкта (індивіда, групи), спрямована на досягнення певної мети і виражена в конкретних предметно-практичних діях.
| |
Позиція (Position)
- офіційне положення людини в конкретній системі стосунків (наприклад, посада в організації); визначає міру потенційного впливу суб'єкта на вчинки інших членів групи.
| |
Проактивність (Proactivity)
- передбачення подій, ініціювання змін, прагнення «тримати в своїх руках» долю організації.
| |
Проксеміка (Proxemics)
- дослідження відмінностей у звичках і відчуттях людей, пов'язаних з міжособистісною відстанню у рамках однієї культури і при взаємодії різних культур.
| |
Р |
---|
Регулювання організаційної поведінки (ОП Реєстр) (Organizational behavior modification - OB Mod)
- використовувані в організаціях процес і методи зміни індивідуальної поведінки співробітників за допомогою систематичного застосування позитивних і негативних стимулів.
| |
Результат (вихід) (Outcomes)
- винагороди, які в сприйнятті співробітників організації вони отримують від своєї роботи і роботодавців.
| |
Референтна група (Reference group)
- група, нормам якої прагне відповідати індивід.
| |
Робоча команда (Task team)
– невеликі групи в організації, що регулярно співпрацюють, координуючі свою діяльність.
| |
Роль (Role)
- нормативно заданий і колективно схвалюваний зразок поведінки, очікуваної від людини, що займає в групі конкретну позицію; може бути зумовлена посадою, специфікою колективної праці або самостійно обиратися членом групи (наприклад, ролі "знавця", "середняка", "аутсайдера", "адвоката", "гумориста", "цапа-відбувайла"); увійшовши в роль, співробітник поступово звикає до неї, а члени групи чекають від нього відповідної поведінки.
| |
С |
---|
Самоефективність (Self-efficacy)
- внутрішня переконаність індивіда у тому, що він володіє необхідними потенційними можливостями і рівнем компетентності для виконання робочого завдання, реалізації рольових очікувань або можливості успішно впоратися з важкою ситуацією.
| |
Самокеровані команди (Self-managing teams)
- природничі робочі групи, яким надана практично повна автономія в процесі ухвалення рішень, здійснення контролю та відповідальності за результати; відомі також як самокеровані команди, соціотехнічні команди або напівавтономні робочі групи.
| |
Самокерування (Self-leadership)
- самостійна постановка співробітником природно мотивованих завдань і ухвалення рішень щодо найбільш доцільних дій, за виконання яких не передбачено грошової винагороди.
| |
Санкції (Sanctions)
- заохочення і покарання, що використовуються групою для мотивації своїх членів до дотримання прийнятих норм.
| |
Семантичні бар'єри (Semantic barriers)
- обмеження комунікацій, пов'язані з різноманіттям значень символів, що використовуються в повідомленнях.
| |
Система (System) (грец. systema - ціле, складене з частин; з'єднання)
- безліч елементів, що знаходяться в певних взаємовідносинах і що утворюють цілісність, єдність; на відміну від структури, або "скелета", організації система - це "плоть і кров", "обличчя" організації (її місія, цілі і завдання, процес управління, взаємини персоналу, результати тощо), що відрізняє її від інших.
| |
Системний підхід до ОП (System approach to OB)
- переконання, що організація – це сукупність безлічі елементів і частин, кожна з яких складним чином впливає на всі інші.
| |
Ситуаційний підхід до ОП (Contingency approach to OB)
- теорія, яка стверджує, що досягнення ефективних результатів у різних зовнішніх обставинах передбачає використання різних поведінкових методів.
| |
Соціальна відповідальність (Social responsibility)
- визнання значного впливу організації на соціальну систему, що має бути адекватно враховано в її діяльності.
| |
Соціальна культура (Social culture)
- соціальне зовнішнє середовище, у якому формуються переконання людей, їхні звички і знання, набувається практичний досвід.
| |
Соціальна система (Social system)
- складний комплекс відносин у результаті різних взаємодій індивідів.
| |
Соціальне сприяння (Social facilitation)
- прагнення членів групи зробити додатковий внесок у вирішення завдання через усвідомлення того, що вони працюють у товаристві інших людей.
| |
Соціальний лідер (Social leader)
- співробітник організації, головне завдання якого полягає у встановленні і підтримці конструктивних взаємовідносин членів групи.
| |
Соціальні норми (Social norms)
- очікувані моделі поведінки та цінності, що формально чи неформально встановлюються групою для управління поведінкою і сприяння взаємодії між членами групами; визначають очікувані від індивідуума чи прийнятні в певній ситуації відповідні поведінкові реакції.
| |
Спілкування (Communication)
- у соціально-психологічному плані - це тріада, елементами якої виступають: комунікація (обмін інформацією), інтеракція (обмін діями, взаємодії осіб і груп), перцепція (обмін враженнями, внутрішньогрупові симпатії і антипатії).
| |
Статус (Status)
- соціально-психологічна характеристика положення суб'єкта в системі внутрішньогрупових відносин, відбиваюча міра його дійсної авторитетності для інших учасників.
| |
Стереотип (Stereotype)
- стійкий, узагальнюючий образ або низка характеристик, на думку більшості людей властивий певній особистості; при цьому наділення людей певним і якостями і характеристиками відбувається на основі їхньої приналежності до якоїсь культурної, соціальної, професійної, статевої чи вікової групи.
| |
Стиль керівництва (Leadership style)
- стійке поєднання теоретичних поглядів, навичок і умінь, характерних рис і відносин, що виявляються в поведінці лідера.
| |
Стимулювання (Stimuli)
- процес зовнішнього спонукання суб'єкта до певних дій; стимули - це дії, що обумовлюють динаміку психічних станів (лат. stimulus - загострена палиця, якою поганяли тварин, жалило).
| |
Стрес (Stress)
- реакція людини на співвідношення між вимогами до неї і її здатністю задовольнити цим вимогам.
| |
Структура (Structure)
- сукупність впорядкованих і сталих зв'язків об'єкта (групи, організації), що забезпечують його цілісність і тотожність самому собі, тобто збереження основних властивостей в умовах внутрішніх і зовнішніх змін (лат. structura - будова, розташування, порядок).
| |
Субкультура (Subculture)
- культура, поширена у великій організації поряд з домінуючою культурою; характерне пристосування співробітників до специфіки діяльності (функціональні служби) або до місцевих умов (територіальні відділення).
| |
Т |
---|
Теорія X (Theory X)
- традиційний авторитарний набір припущень про людську природу.
| |
Теорія Y (Theory Y)
- гуманістичний і підтримуючий підхід до управління трудовою діяльністю людей.
| |
Теорія Z (Theory Z)
- модель, у якій робиться спроба адаптації елементів японських систем управління до американської культури з акцентом на співпрацю і процеси прийняття узгоджених рішень.
| |
Теорія соціального навчання (Social leaning theory)
- твердження про те, що, спостерігаючи та імітуючи рольові моделі в робочому середовищі, співробітники організації отримують значні обсяги інформації про ефективну поведінку в процесі праці (непряме навчання, або навчання на досвіді інших людей).
| |
Теорія справедливості (Equity theory)
– виходить з того, що працівники схильні оцінювати неупередженість дій менеджменту, порівнюючи результати своєї участі у виконанні робочих завдань із витраченими зусиллями по досягненню, а також зіставляючи отриману пропорцію (далеко не завжди абсолютний рівень винагород) з аналогічними пропорціями інших людей.
| |
Трансакційний аналіз (Transactional analysis - TA)
- вивчення соціальних взаємодій індивідів з метою удосконалення комунікацій і людських відносин.
| |
Трансакція (Transaction)
- одиниця спілкування , що складається з комунікаційного стимулу і комунікаційної відповіді.
| |
Трансформаційний лідер (керівник-перетворювач) (Transformational leader)
- менеджер, який ініціює сміливі стратегічні зміни, спрямовані на зміцнення позицій організації в майбутньому.
| |
Трудова етика (Work ethics)
- установка працівника, відповідно до якої людина ставиться до праці як до дуже важливої і бажаної життєвої мети.
| |
У |
---|
Управління враженням (Impression management)
- передбачає створення і захист індивідом власного іміджу за допомогою цілеспрямованих впливів на оцінки оточуючих.
| |
Управління екологією (Ecological control)
- повідомлення, спрямоване на надання планованого впливу на поведінку отримувача шляхом зміни довкілля відправником.
| |
Управління за цілями (УЗЦ) (Management by objectives - MBO)
- процес, у ході якого менеджер разом з вищим керівництвом встановлює цілі, розробляє плани дій, регулярно контролює їхнє виконання і бере участь у щорічних оцінках досягнутих показників виконання робочих завдань.
| |
Управління тотальною якістю (Total quality management - TQM)
- залучення кожного співробітника організації до постійного пошуку удосконалення процесу праці.
| |
Управління, засноване на «виходах у народ» (Management by walking around -MBWA)
- система зв'язку та отримання інформації про стан справ у компанії, для чого її менеджери з власної ініціативи систематично спілкуються зі співробітниками.
| |
Управлінська сітка (Managerial grid)
- класифікація стилів управління, основними критеріями якої є ступінь уваги до людей і орієнтація на випуск продукції.
| |
Участь в управлінні (Participation)
- ментальне і емоційне залучення індивідів у групові ситуації, що спонукає їх робити особистий внесок у досягнення командних цілей і поділяти відповідальність.
| |
Ф |
---|
Фізичні бар'єри (Physical barriers)
- комунікативні перешкоди, що виникають у матеріальному середовищі комунікацій.
| |
Філософія (теорія, теоретична модель) ОП (Philosophy of OB)
- комплекс припущень і переконань менеджерів організації щодо реального стану справ компанії і завдань її виробничої діяльності та можливої ідеальної системи.
| |
Функція, функції (працівника в організації) (Function)
- офіційно і/або неофіційно сформульовані адміністрацією і визначені кожному співробітникові організації посадові обов'язки.
| |
Х |
---|
Харизма (Charisma)
- властивості особистості, що дозволяють їй впливати на інших за відсутності інших способів впливу; одна з характеристик лідера, наділеного здібностями надихати робітників до дій.
| |
Хоуторнський ефект (Hawthorne effect)
- полягає в тому, що спостереження за діяльністю групи людей суттєво впливає на поведінку її членів.
| |
Ц |
---|
Цілі (Goals)
- конкретні показники, яких організація прагне у певний період часу (наприклад, протягом року, найближчі п'ять років).
| |
Цілісна (холістична) ОП (Holistic OB)
- теорія, що інтерпретує взаємовідносини «індивіди – організації» у термінах цілісної особистості, цілісної групи, цілісної організації та цілісної соціальної системи.
| |
Цілісна система оплати праці (Complete pay program)
- комплексна система винагород, що передбачає застосування різних їхніх критеріїв залежно від цілей менеджменту (збільшення вироблення, робота в команді).
| |
Цінності (Values)
- компоненти соціальної системи, що наділяються особливим значенням в індивідуальній чи суспільній свідомості і внаслідок цього регулюють громадську поведінку.
| |