Глосарій з курсу "Організаційна поведінка"


базові поняття

Browse the glossary using this index

Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL

Page:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  ...  18  (Next)
  ALL

А

Автономія (Autonomy)

- ступінь свободи дій працівника у прийнятті рішень щодо виконання завдань та контролю, значною мірою визначається почуттям його відповідальності.

Авторитарна модель ОП (Autocratic model)

- концепція, яка стверджує, що вплив на поведінку працівників і контроль над їхніми діями здійснюються за допомогою реалізації владою офіційних повноважень.

Авторитарні керівники (Autocratic leaders)

- керівники, що концентрують у своїх руках всі владні повноваження і одноосібно ухвалюють пов'язані з діяльності групи рішення.

В

Вертикальна комунікація (Vertical communication)

- формальні канали комунікації з напрямком вгору або вниз, узаконені ієрархічною структурою організації.

Виноградна лоза («Grapevine»)

- неформальні канали комунікації, що виникають у організації поза її ієрархічної структури; повідомлення, що передаються даними каналами, зачіпають швидше особисті та соціальні, ніж організаційні чи виробничі теми.

Висхідні комунікації (Upward communication)

- спрямовані на верхні рівні організації інформаційні потоки.

Відповідальність (Responsibility)

- синонім обов'язку щось зробити, прийняття або покладання на певну особу зобов'язань.

Віртуальні офіси (Virtual offices)

- схема організації діяльності, коли офіси і робочі місця замінюються набором портативних комунікаційних засобів, що дозволяють співробітникам працювати в будь-якому зручному місці.

Влада (Power)

- здатність індивіда впливати на інших людей і події, основний капітал керівника, методи поширення його впливу.

Внутрішні мотиватори (Intrinsic motivators)

- внутрішні заохочення, які людина відчуває в процесі праці.

Внутрішня установка (Intrinsic set)

- особисте, суб'єктивне сприйняття (оцінка) людиною власного статусу в системі внутрішньогрупових стосунків; дійсний статус і його сприйняття людиною не завжди співпадають: люди часто переоцінюють або недооцінюють власну значущість у різних організаціях.

Вплив (Influence)

- асиметричні відносини між людьми, коли одна людина отримує можливість впливати на іншу.

Вторинні потреби (Secondary needs)

- соціальні та психологічні потреби людей.

Г

Геоцентричні організації (Geocentric organizations)

- організації, які прагнуть до інтеграції різних культур, причому спроби формування почуття спільності поєднуються з заохочувальним підходом до ефективної реалізації здібностей всіх співробітників.

Гнучкий графік роботи (Flexible work schedule)

- практика управління, що передбачає значну автономію працівників у встановленні найкраще відповідного їхньому стилю життя графіка роботи.

Горизонтальна комунікація (Lateral communication)

- формальні, закріплені ієрархічною структурою організації канали комунікації з метою обміну ділoвoю інфopмaцією між співробітниками, які рівні за організаційним статусом як всередині окремого підрозділу, так і між підрозділами.

Група (Group)

- обмежена в розмірах сукупність індивідів, що виокремлюється із спільності людей (соціуму) на основі певних ознак, зокрема: чисельність (великі, малі і мікрогрупи - діади, тріади); соціальний статус (формальні і неформальні); рівень розвитку (дифузні, корпорації, асоціації, колективи); значущість членства (референтні, нереферентні, антиреферентні); характер взаємозв'язків між членами (реальні, умовні).

Групова динаміка (Group dynamics)

- соціальний процес взаємодій індивідів у малих групах.

Групова соціалізація (Group socialization)

- процес засвоєння індивідом зразків поведінки, психологічних установок, соціальних норм і цінностей, знань, навичок, що дозволяють йому успішно функціонувати в групі.

Групове мислення (Groupthinking)

- як правило, тісно пов'язані між собою члени невеликих груп не ризикують суперечити поглядам більшості, або з готовністю приєднуються до думки найбільш впливових її учасників, що користуються авторитетом, довірою, або просто наполегливо відстоюють свої доводи.

Гуманістичні цінності (Humanistic values)

- позитивні погляди на потенціал і прагнення до особистісного зростання співробітників організації.

Гуртки якості (Quality circles)

- групи робітників-«добровольців», які регулярно проводять збори, де обговорюються різні пропозиції, спрямовані на підвищення якості продукції та послуг, продуктивності праці і поліпшення її умов.

Д

Двосторонній комунікативний процес (Two-way communication process)

- включає вісім кроків комунікативного процесу, які передбачають, що відправник розробляє, кодує і передає якусь ідею, а адресат, у свою чергу, отримує, розшифровує, приймає і застосовує її, після чого посилає сигнал зворотного зв'язку відправнику.

Двофакторна модель мотивації (Two-factor model of motivation)

- мотиваційна модель Ф. Герцберга, основне положення якої полягає в тому, що певний набір (адекватний комплекс) умов праці (мотивуючі чинники) мотивує працівника і приносить йому задоволення в той час, як інший набір (гігієнічні фактори) детермінує рівень незадоволеності.

Делегування (Delegation)

- передача завдань, владних повноважень і відповідальності на нижчі рівні менеджменту.

Дельфійський метод рішень (Delphi decision group)

- групова структура для вирішення проблеми; формується з експертів з даного питання, керівник поширює серед учасників заздалегідь підготовлені анкети; особисті зустрічі експертів не передбачені.

Деструктивний результат (Dіsfunctional effect)

- несприятливі наслідки дій або змін для системи в цілому.

Дефіцит довіри (Credibility gap)

- виникає в результаті розриву між словами і справами однієї (обох) сторін комунікацій.

Директивне консультування (Directive counseling)

- передбачає ознайомлення з проблемами працівника, ухвалення спільного рішення щодо майбутніх дій, спонукання і мотивації співробітника до вчинків.

Дистанція влади (Power distance)

- ступінь готовності суспільства приймати нерівність розподілу влади у взаєминах, установах, організаціях; виражається в тому, як суспільство ставиться до людей, наділених владою і до тих, хто її позбавлений (наприклад, у культурах з високою дистанцією влади підлеглі готові до нерівномірного розподілу влади в організації).

Дисциплінарні впливи (Dicsipline)

- управлінські заходи, спрямовані на підтримку прийнятих у організації стандартів.

Довгострокова орієнтація (Long-term orientation)

- культурний акцент на підготовку до майбутнього, коли особливе значення надається економії і заощадженням, наполегливості.

Довіра (Trust)

- потенційна можливість визначати свої дії, покладаючись на вислови і вчинки іншого.

Е

Етичне керівництво (Ethical leadership)

- керівництво, засноване на високих моральних і етичних принципах, таких як відповідальність перед суспільством, відкритий обмін інформацією та аналіз витрат і вигод.

Етноцентризм (Ethnocentrism)

- схильність індивіда оцінювати ситуацію на основі критеріїв, прийнятих у його культурі.

З

Задоволення від праці (Job satisfaction)

- комплекс сприятливих почуттів і емоцій, що виникають у працівника в процесі і при оцінці результатів роботи.

Зворотній зв'язок (Feedback)

- інформація, отримана співробітником у ході виконання робочого завдання від менеджера або колег з приводу досягнутих працівником результатів.

Зовнішні мотиватори (Extrinsic motivators)

- зовнішні заохочення незалежно від природи праці, що не забезпечують прямого задоволення в ході виконання робочого завдання.

І

Ієрархія потреб (Hierarchy of needs)

- теорія А. Маслоу, основне положення якої полягає в тому, що різні групи людських потреб розташовуються в певному ієрархічному порядку пріоритетів, так що одна група потреб перевершує іншу за значимістю.

Індивідуалізація (Individualization)

- спрямовані на зміну культури організації активні дії співробітників.

К

Кайзен (Kaizen)

- поширене в японській культурі поняття, припущення про те, що кожен індивід повинен постійно спонукати себе до пошуку способів удосконалення всього того, що його оточує.

Керівники, що дотримуються стилю участі в управлінні (Participative leaders)

- прихильники децентралізації влади, прийняття рішень з урахуванням думки підлеглих.

Керівництво (Management)

- відносини домінування і підпорядкування, впливу і дотримання в системі міжособових стосунків у групі; наділених певними повноваженнями відносно інших осіб посадовців називають керівниками (менеджерами), а співробітників, вплив і авторитет яких засновані на професійних якостях і комунікабельності, називають лідерами; перше стосується формальної, а друге - неформальної структури організації.

Керівництво (лідерство) (Leadership)

- процес впливу і підтримки індивідом дій інших людей, спрямованих на досягнення поставлених цілей.

Керівництво типу «шлях - мета» (Path - goal leadership)

- модель, згідно якої основний зміст діяльності керівника полягає у використанні структур, забезпеченні підтримки і винагороди працівників, що дозволяє створити сприятливу атмосферу для досягненню цілей організації за допомогою створення цільової орієнтації і вибору та коригування шляху до поставлених цілей.

Керівництво, орієнтоване на структуру (Structure leadership)

- орієнтація керівника виключно на завдання, навіть ціною ігнорування особистих моментів та емоцій працівників.

Керівництво, орієнтоване на увагу (Consideration leadership)

- орієнтація керівника на працівників, уважне ставлення до їхніх потреб.

Когнітивний стиль (Cognitive style)

- бажаний спосіб отримання та обробки інформації індивідуумом.

Колегіальна модель (Collegial model)

- концепція, згідно з якою командна робота спонукає співробітників організації до прийняття на себе відповідальності за здійснення процесу праці.

Командна робота (Teamwork)

- стан, коли кожен член групи чітко усвідомлює свої завдання і цілі груп, робить свій внесок у їхні досягнення, підтримує зусилля колег.

Командна розбудова (Team building)

- процес підвищення ефективності команди: заохочення її членів до ретельного аналізу спільної діяльності, визначення слабких сторін і пошук нових форм співробітництва.

Комітет (Committee)

- особлива нарада групи, на якій її членам, відповідно до виконуваних ролей, делеговані права (один учасник - один голос) для ухвалення оперативних рішень.

Комітети менеджерів середньої ланки (Middle-management committees)

- групові механізми, орієнтовані на розширення участі в управлінні організацією менеджерів, що знаходяться на середніх і нижніх рівнях ієрархічної структури.

Комунікативне перевантаження (Communication overload)

- ситуація, коли обсяг комунікативних входів істотно перевищує можливості їхньої обробки або реальні потреби сторін.

Комунікативні мережі (Communication network)

- канали передачі повідомлення від одного члена організації іншому.

Комунікація (Communication)

- передача інформації від однієї людини до іншої, один із способів доведення індивідом до інших людей ідей, фактів, думок, почуттів і цінностей.

Консенсус (Consensus)

- одностайне рішення членів групи.

Консультативний менеджмент (Consultative managment)

- система управління, при якій ухвалення рішення здійснюється менеджером після того, як його підлеглі проаналізували наявну проблему або поставлене перед групою завдання.

Контроль виконання (Performance monitoring)

- спостереження за поведінкою співробітників, перевірка якості продукції або вивчення поданих документів і матеріалів.

Конфлікт (Conflict)

- розбіжності з приводу характеру або методів досягнення організаційних цілей.

Конфронтація (Confronting)

- звернення сторін до аналізу основних відмінностей у їхніх позиціях і конструктивне вирішення проблеми.

Короткострокова орієнтація (Short-term orientation)

- культурний акцент на визнання цінності минулого, повагу традицій і виконання історичних громадських зобов'язань.

Корпоративна культура (Corporate culture)

- комплекс цінностей, уявлень, понять і переконань, а також поведінкових норм і артефактів, які створює організація і підтримуються усіма її членами.

Крива адаптації організації до змін (Organizational learning curve for change)

- період адаптації співробітників до змін, для якого характерно тимчасове зниження показників продуктивності праці аж до того моменту, коли група досягне нового стану рівноваги.

Л

Лідерство (Leadership)

- провідне становище окремої особистості або соціальної групи, обумовлене більш ефективними результатами діяльності; процеси внутрішньої самоорганізації та самоврядування групи, що виникли в результаті індивідуальної ініціативи її членів.

М

Макромотивації (Macromotivation)

- визнання впливу навколишнього середовища на результати діяльності співробітників організації.

Матрична організація (Matrix organization)

- накладення однієї організації на іншу, що призводить до формування двох командних ланцюжків.

Мережа (Network)

- група людей, що розвивають і підтримують неформальний обмін інформацією, яка зазвичай представляє взаємний інтерес.

Метод електронного мозкового штурму (Electronic brainstorm)

- використання для генерації і фіксації ідей у ході мозкового штурму комп'ютерних технологій.

Метод мозкового штурму (Brainstorming)

- групова структура, яка заохочує креативне мислення і передбачає, що учасники «атаки» до певного моменту утримуються від висловлювання оцінок ідей і думок колег і ухвалення рішень.

Метод номінальної групи (Nominal group)

- групова структура, що об'єднує індивідуальний підхід, групові обговорення і незалежне прийняття рішень.

Механістичні організаційні форми (Mechanistic organizations)

- організації, що характеризуються ієрархічною структурою, централізованим управлінням і жорсткою регламентацією ролей співробітників.

Мікромотивація (Micromotivation)

- визнання впливу навколишнього середовища на результати діяльності співробітників.

Моделі ОП (Models of OB)

- домінуючі в мисленні керівництва організації системи переконань, що визначають дії менеджменту кожної компанії; відомі також як парадигми.

Модель законності організаційного впливу (Legitimacy of organization influence)

- основні змінні моделі: вплив організації на працівників у процесі праці на роботі і поза нею і поведінка індивідів, пов'язана з виконанням посадових обов'язків; їхня взаємодія визначає прийнятність дій менеджменту.

Модель залежності трудових показників від рівня стресу (Stress-performance model)

- візуальний опис залежності показників роботи від стресу, що свідчить про різні пороги стресів індивідів.

Модель ІВЗ (ERG model)

- мотиваційна модель К. Алдерфера на засадах наявності трьох рівнів людських потреб - існування (existance), взаємин (relatedness) і зростання (growth).

Модель керівництва, заснована на прийнятті рішень (Decision-making model of leadership)

- структурований підхід до вибору стилю управління, запропонований В. Врумом і його колегами; передбачає оцінку проблеми і встановлення відповідності результатів цього аналізу одній з п'яти альтернатив управління.

Модель керівництва, орієнтована на обмін «керівник - член групи» (Leader-member exchange model)

- передбачає, що між керівником і підлеглими сформувалися унікальні взаємини: лідер вибірково делегує повноваження, інформує, консультує, винагороджує або заохочує кожного з працівників.

Модель консультування «Айсберг» (Iceberg model of counseling)

– консультування на засадах припущення про те, що більша частина емоцій співробітника - лише мала дещиця його почуттів.

Модель опіки (Опікунська модель) (Custodial model)

- концепція, яка стверджує, що поведінка та дії працівників визначаються їхніми потребами в безпеці, почутті захищеності.

Модель очікувань (Expectancy model)

- теорія, згідно з якої мотивація є підсумковим результатом взаємодії трьох факторів: ступінь бажання індивіда одержати винагороду (валентності), його оцінка ймовірностей того, що прикладені зусилля приведуть до результату у формі успішного виконання робочого завдання (очікування), гідна винагорода за досягнення поставленої мети (інструментальність).

Модель ситуаційного керівництва (Situational leadership model)

- теорія керівництва, відповідно до якої найбільш важливим чинником ефективності стилю лідерства є рівень розвитку (зрілості) підлеглих менеджера.

Мотивація (Motivation)

- процес внутрішнього спонукання суб'єкта до певних дій; мотиви - це "пружини" (інстинкти, потреби, емоції, установки і ідеали), що рухають людиною і сприяють досягненню певної мети.

Мотивація влади (Power motivation)

- прагнення індивіда впливати на людей і на розвиток ситуації.

Мотивація до досягнень (Achievеment motivation)

- прагнення індивіда подолати всі труднощі і перешкоди на шляху до досягнення мети.

Мотивація компетентності (Competence motivation)

- прагнення індивіда бути кращим у чому-небудь, орієнтація на високі результати та якість.

Мотивація приналежності до певної групи (Affiliation motivation)

- прагнення деяких індивідів до встановлення соціальних зв'язків з іншими людьми.

Мотивуючі чинники (Motivational factors)

- умови, створення яких надає значну мотивуючу дію, але їхня відсутність зазвичай не викликає негативних емоцій.

Мультинаціональні організації (Multinational organizations)

- організації, що здійснюють бізнес більш, ніж у одній країні.

Мультікультуралізація (Multiculturalism)

- виникає, коли працівники організації належать до двох або більше різних культур та взаємодіють ним на постійній основі.

Мультіпрофесіоналізація (Multi-skilling)

- навчання членів команди різним взаємодоповнюючим навичкам, що дозволяє їм у разі необхідності виконувати різноманітні робочі завдання.

Н

Надзавдання (Superordinate goal)

- висока мета, що об'єднує зусилля індивідів або груп.

Надкерівництво (Superleadership)

- активні дії менеджменту, спрямовані на найбільш повну реалізацію здібностей підлеглих і заохочення можливостей самокерівництва.

Невербальні комунікації (Nonverbal communication)

- виступаючі засобом комунікації дії (або бездіяльність) індивідів.

Неформальна організація (Informal organization)

- сукупність особистих і соціальних відносин поза формальної організації; виникають спонтанно як результат взаємодій співробітників.

Неформальний лідер (Informal leader)

- індивід, що володіє найвищим статусом у неформальній організації, оскільки впливає на членів неформальної групи.

Неформальні групи (Informal groups)

- групи, сформовані на основі спільних інтересів, близькості і дружби.

Низхідні комунікації (Downward communication)

- низхідний від верхніх рівнів організації до нижніх потік інформації.

Норми групові (Group Norms)

- правила регулювання поведінки членів групи, засновані на уявленні про належне, схвалене, бажане.

О

Опір змінам (Resistance to change)

- вчинки працівників, спрямовані на дискредитацію, затримку або протидію здійсненню змін у процесі праці.

Організаційна комунікація (Organizational communication)

- обмін повідомленнями для досягнення порозуміння всередині організації, між організаціями, а також між організацією та зовнішнім середовищем.

Організаційна культура (Organizational culture)

- набір припущень, переконань, цінностей і норм, що поділяються усіма членами організації.

Організаційна поведінка (Organizational behavior - OB)

- вивчення поведінки людей (індивідів і груп) у організаціях та практичне використання набутих знань.

Організаційна політика (Organizational politics)

- різноманітні прийоми досягнення цілей співробітників організації, покликані посилити їхній вплив або захистити їхні особисті інтереси.

Організаційний розвиток (Organization development - OD)

- систематичне використання трансформаційних змін положень поведінкової науки на різних рівнях організації (груповому, міжгруповому та організаційному у цілому) з метою здійснення запланованих перетворень.

Організація (Organization)

- форма об'єднання людей, які переслідують певні групові цілі і задовольняють пов'язані з їхнім колективним існуванням інтереси і потреби, забезпечені відносно стабільними рівнями впорядкованості у структурній побудові, поділі функцій та узгодженості дій суб'єктів спільноти.

Органічні організації (Organic organizations)

- організації, які характеризуються гнучкістю і відкритістю, децентралізованою системою прийняття рішень.

Орієнтована на обставини модель керівництва (Contingency model of leadership)

- модель, заснована на припущеннях про те, що адекватний стиль керівництва визначається оцінкою менеджером поточної ситуації як сприятливої, несприятливої або проміжної.

Особа (Person)

- індивід, включений у систему суспільних відносин, носій біологічних (природних) і культурно обумовлених якостей, або сутнісних сил, що реалізуються в процесі спілкування з іншими індивідами (суб'єктами).

Особистісні бар'єри (Personal barriers)

- комунікативні перешкоди, засновані на людських емоціях, системах цінностей і невмінні слухати.

Очікування (Expectancy)

- ступінь переконаності індивіда, що його праця приведе до виконання поставленого завдання.

П

Первинні потреби (Primary needs)

- основні фізіологічні потреби людини і потреба в безпеці.

Підсилювачі керівництва (Enhancer for leadership)

- фактори, що сприяють посиленню впливу лідера на працівників (підвищення статусу менеджера, матеріальне стимулювання, успішне подолання криз).

Підтримуюча модель (Supportive model)

- концепція, яка стверджує, що менеджмент повинен підтримувати працівників у їхніх прагненнях до професійного зростання, самоствердження і схвалення з боку керівництва.

Поведінка (діяльність) (Activity)

- свідома активність суб'єкта (індивіда, групи), спрямована на досягнення певної мети і виражена в конкретних предметно-практичних діях.

Позиція (Position)

- офіційне положення людини в конкретній системі стосунків (наприклад, посада в організації); визначає міру потенційного впливу суб'єкта на вчинки інших членів групи.

Проактивність (Proactivity)

- передбачення подій, ініціювання змін, прагнення «тримати в своїх руках» долю організації.

Проксеміка (Proxemics)

- дослідження відмінностей у звичках і відчуттях людей, пов'язаних з міжособистісною відстанню у рамках однієї культури і при взаємодії різних культур.

Р

Регулювання організаційної поведінки (ОП Реєстр) (Organizational behavior modification - OB Mod)

- використовувані в організаціях процес і методи зміни індивідуальної поведінки співробітників за допомогою систематичного застосування позитивних і негативних стимулів.

Результат (вихід) (Outcomes)

- винагороди, які в сприйнятті співробітників організації вони отримують від своєї роботи і роботодавців.

Референтна група (Reference group)

- група, нормам якої прагне відповідати індивід.

Робоча команда (Task team)

– невеликі групи в організації, що регулярно співпрацюють, координуючі свою діяльність.

Роль (Role)

- нормативно заданий і колективно схвалюваний зразок поведінки, очікуваної від людини, що займає в групі конкретну позицію; може бути зумовлена посадою, специфікою колективної праці або самостійно обиратися членом групи (наприклад, ролі "знавця", "середняка", "аутсайдера", "адвоката", "гумориста", "цапа-відбувайла"); увійшовши в роль, співробітник поступово звикає до неї, а члени групи чекають від нього відповідної поведінки.

С

Самоефективність (Self-efficacy)

- внутрішня переконаність індивіда у тому, що він володіє необхідними потенційними можливостями і рівнем компетентності для виконання робочого завдання, реалізації рольових очікувань або можливості успішно впоратися з важкою ситуацією.

Самокеровані команди (Self-managing teams)

- природничі робочі групи, яким надана практично повна автономія в процесі ухвалення рішень, здійснення контролю та відповідальності за результати; відомі також як самокеровані команди, соціотехнічні команди або напівавтономні робочі групи.

Самокерування (Self-leadership)

- самостійна постановка співробітником природно мотивованих завдань і ухвалення рішень щодо найбільш доцільних дій, за виконання яких не передбачено грошової винагороди.

Санкції (Sanctions)

- заохочення і покарання, що використовуються групою для мотивації своїх членів до дотримання прийнятих норм.

Семантичні бар'єри (Semantic barriers)

- обмеження комунікацій, пов'язані з різноманіттям значень символів, що використовуються в повідомленнях.

Система (System) (грец. systema - ціле, складене з частин; з'єднання)

- безліч елементів, що знаходяться в певних взаємовідносинах і що утворюють цілісність, єдність; на відміну від структури, або "скелета", організації система - це "плоть і кров", "обличчя" організації (її місія, цілі і завдання, процес управління, взаємини персоналу, результати тощо), що відрізняє її від інших.

Системний підхід до ОП (System approach to OB)

- переконання, що організація – це сукупність безлічі елементів і частин, кожна з яких складним чином впливає на всі інші.

Ситуаційний підхід до ОП (Contingency approach to OB)

- теорія, яка стверджує, що досягнення ефективних результатів у різних зовнішніх обставинах передбачає використання різних поведінкових методів.

Соціальна відповідальність (Social responsibility)

- визнання значного впливу організації на соціальну систему, що має бути адекватно враховано в її діяльності.

Соціальна культура (Social culture)

- соціальне зовнішнє середовище, у якому формуються переконання людей, їхні звички і знання, набувається практичний досвід.

Соціальна система (Social system)

- складний комплекс відносин у результаті різних взаємодій індивідів.

Соціальне сприяння (Social facilitation)

- прагнення членів групи зробити додатковий внесок у вирішення завдання через усвідомлення того, що вони працюють у товаристві інших людей.

Соціальний лідер (Social leader)

- співробітник організації, головне завдання якого полягає у встановленні і підтримці конструктивних взаємовідносин членів групи.

Соціальні норми (Social norms)

- очікувані моделі поведінки та цінності, що формально чи неформально встановлюються групою для управління поведінкою і сприяння взаємодії між членами групами; визначають очікувані від індивідуума чи прийнятні в певній ситуації відповідні поведінкові реакції.

Спілкування (Communication)

- у соціально-психологічному плані - це тріада, елементами якої виступають: комунікація (обмін інформацією), інтеракція (обмін діями, взаємодії осіб і груп), перцепція (обмін враженнями, внутрішньогрупові симпатії і антипатії).

Статус (Status)

- соціально-психологічна характеристика положення суб'єкта в системі внутрішньогрупових відносин, відбиваюча міра його дійсної авторитетності для інших учасників.

Стереотип (Stereotype)

- стійкий, узагальнюючий образ або низка характеристик, на думку більшості людей властивий певній особистості; при цьому наділення людей певним і якостями і характеристиками відбувається на основі їхньої приналежності до якоїсь культурної, соціальної, професійної, статевої чи вікової групи.

Стиль керівництва (Leadership style)

- стійке поєднання теоретичних поглядів, навичок і умінь, характерних рис і відносин, що виявляються в поведінці лідера.

Стимулювання (Stimuli)

- процес зовнішнього спонукання суб'єкта до певних дій; стимули - це дії, що обумовлюють динаміку психічних станів (лат. stimulus - загострена палиця, якою поганяли тварин, жалило).

Стрес (Stress)

- реакція людини на співвідношення між вимогами до неї і її здатністю задовольнити цим вимогам.

Структура (Structure)

- сукупність впорядкованих і сталих зв'язків об'єкта (групи, організації), що забезпечують його цілісність і тотожність самому собі, тобто збереження основних властивостей в умовах внутрішніх і зовнішніх змін (лат. structura - будова, розташування, порядок).

Субкультура (Subculture)

- культура, поширена у великій організації поряд з домінуючою культурою; характерне пристосування співробітників до специфіки діяльності (функціональні служби) або до місцевих умов (територіальні відділення).

Т

Теорія X (Theory X)

- традиційний авторитарний набір припущень про людську природу.

Теорія Y (Theory Y)

- гуманістичний і підтримуючий підхід до управління трудовою діяльністю людей.

Теорія Z (Theory Z)

- модель, у якій робиться спроба адаптації елементів японських систем управління до американської культури з акцентом на співпрацю і процеси прийняття узгоджених рішень.

Теорія соціального навчання (Social leaning theory)

- твердження про те, що, спостерігаючи та імітуючи рольові моделі в робочому середовищі, співробітники організації отримують значні обсяги інформації про ефективну поведінку в процесі праці (непряме навчання, або навчання на досвіді інших людей).

Теорія справедливості (Equity theory)

– виходить з того, що працівники схильні оцінювати неупередженість дій менеджменту, порівнюючи результати своєї участі у виконанні робочих завдань із витраченими зусиллями по досягненню, а також зіставляючи отриману пропорцію (далеко не завжди абсолютний рівень винагород) з аналогічними пропорціями інших людей.

Трансакційний аналіз (Transactional analysis - TA)

- вивчення соціальних взаємодій індивідів з метою удосконалення комунікацій і людських відносин.

Трансакція (Transaction)

- одиниця спілкування , що складається з комунікаційного стимулу і комунікаційної відповіді.

Трансформаційний лідер (керівник-перетворювач) (Transformational leader)

- менеджер, який ініціює сміливі стратегічні зміни, спрямовані на зміцнення позицій організації в майбутньому.

Трудова етика (Work ethics)

- установка працівника, відповідно до якої людина ставиться до праці як до дуже важливої і бажаної життєвої мети.

У

Управління враженням (Impression management)

- передбачає створення і захист індивідом власного іміджу за допомогою цілеспрямованих впливів на оцінки оточуючих.

Управління екологією (Ecological control)

- повідомлення, спрямоване на надання планованого впливу на поведінку отримувача шляхом зміни довкілля відправником.

Управління за цілями (УЗЦ) (Management by objectives - MBO)

- процес, у ході якого менеджер разом з вищим керівництвом встановлює цілі, розробляє плани дій, регулярно контролює їхнє виконання і бере участь у щорічних оцінках досягнутих показників виконання робочих завдань.

Управління тотальною якістю (Total quality management - TQM)

- залучення кожного співробітника організації до постійного пошуку удосконалення процесу праці.

Управління, засноване на «виходах у народ» (Management by walking around -MBWA)

- система зв'язку та отримання інформації про стан справ у компанії, для чого її менеджери з власної ініціативи систематично спілкуються зі співробітниками.

Управлінська сітка (Managerial grid)

- класифікація стилів управління, основними критеріями якої є ступінь уваги до людей і орієнтація на випуск продукції.

Участь в управлінні (Participation)

- ментальне і емоційне залучення індивідів у групові ситуації, що спонукає їх робити особистий внесок у досягнення командних цілей і поділяти відповідальність.

Ф

Фізичні бар'єри (Physical barriers)

- комунікативні перешкоди, що виникають у матеріальному середовищі комунікацій.

Філософія (теорія, теоретична модель) ОП (Philosophy of OB)

- комплекс припущень і переконань менеджерів організації щодо реального стану справ компанії і завдань її виробничої діяльності та можливої ідеальної системи.

Функція, функції (працівника в організації) (Function)

- офіційно і/або неофіційно сформульовані адміністрацією і визначені кожному співробітникові організації посадові обов'язки.

Х

Харизма (Charisma)

- властивості особистості, що дозволяють їй впливати на інших за відсутності інших способів впливу; одна з характеристик лідера, наділеного здібностями надихати робітників до дій.

Хоуторнський ефект (Hawthorne effect)

- полягає в тому, що спостереження за діяльністю групи людей суттєво впливає на поведінку її членів.

Ц

Цілі (Goals)

- конкретні показники, яких організація прагне у певний період часу (наприклад, протягом року, найближчі п'ять років).

Цілісна (холістична) ОП (Holistic OB)

- теорія, що інтерпретує взаємовідносини «індивіди – організації» у термінах цілісної особистості, цілісної групи, цілісної організації та цілісної соціальної системи.

Цілісна система оплати праці (Complete pay program)

- комплексна система винагород, що передбачає застосування різних їхніх критеріїв залежно від цілей менеджменту (збільшення вироблення, робота в команді).

Цінності (Values)

- компоненти соціальної системи, що наділяються особливим значенням в індивідуальній чи суспільній свідомості і внаслідок цього регулюють громадську поведінку.


Page:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  ...  18  (Next)
  ALL