Самостійна робота 8. Степан Васильченко
Тема 23. С. Васильченко: життя і творчість.
Біографія та формування світогляду. Роль учителювання у формуванні світогляду та творчості письменника. Політичні переслідування та репресії. Літературне середовище та зв’язки С. Васильченка з українськими письменниками (В. Стефаником, М. Коцюбинським, Б. Грінченком, М. Грушевським та ін.). Тема освіти й народної школи у творах. «Записки вчителя» (1898–1905) як документальна основа оповідань. Психологічні етюди («Дощ», «Дома», «Волошки», «Петруня», оповідання «Роман», «Увечері», «Свекор», «Басурмен»).
Тема війни («На золотому лоні», «Під святий гомін», «Отруйна квітка», «Чорні маки»). Образ жінки у творах С. Васильченка. Новелістика Степана Васильченка: жанрова специфіка та стильові особливості. Синтез реалістичних і модерністичних елементів у творчості С. Васильченка. Повість «Талант»: історія життя й трагедія обдарованої людини в умовах соціальної нерівності. «Мужицька арихметика»: доля українського емігранта. Сучасне прочитання творів С. Васильченка.
Завдання:
- Опрацювати біографічні відомості про С. Васильченка, звернувши увагу на:
- роль учителювання у формуванні його світогляду;
- політичні переслідування, арешти та репресії;
- зв’язки з українськими письменниками (В. Стефаником, М. Коцюбинським, Б. Грінченком, М. Грушевським та ін.);
- місце письменника в українському літературному процесі поч. ХХ ст.
- Прочитати твори з таких груп:
- психологічні етюди: «Дощ», «Дома», «Волошки», «Петруня», «Роман», «Увечері», «Свекор», «Басурмен»;
- твори про освіту й народну школу (на основі «Записок вчителя» 1898–1905);
- твори про війну: «На золотому лоні», «Під святий гомін», «Отруйна квітка», «Чорні маки»;
- повісті: «Талант», «Мужицька арихметика».
- Підготувати аналітичний конспект, у якому розкрити:
- гуманістичний світогляд та тему освіти у творчості письменника;
- новелістичну майстерність: психологізм, лаконізм, загострення внутрішнього конфлікту;
- втілення жіночих образів (стражденність, моральна стійкість, життєва боротьба);
- синтез реалістичних і модерністичних рис (елементи імпресіонізму, символічні деталі, фрагментарність);
- соціальну та моральну проблематику творів.
- Коротко проаналізувати один із проблемно-тематичних напрямів прози на вибір:
- «Записки вчителя»: документальна основа оповідань;
- тема війни та її художнє трактування;
- трагедія таланту в повісті «Талант»;
- проблема еміграції в «Мужицькій арихметиці»;
- модерністичні риси у психологічних етюдах.
- Сформулювати 3–5 висновків, зокрема про:
- гуманістичну спрямованість творчості Васильченка;
- специфіку його новелістики та стильових рішень;
- значення вчительського досвіду для художнього мислення;
- сучасну актуальність його творів (психологія, соціальні проблеми, конфлікти ідентичності).