Самостійна робота 6. М. Євшан: життя і творчість.
Тема 17. М. Євшан: життя і творчість.
М. Євшан як літературний критик, есеїст, культуролог, ідеолог національно-естетичного модернізму. Біографічні відомості. Редакторська й публіцистична діяльність у журналі Українська Хата (1909–1914). Журнал як осередок українського модерного мислення. М. Євшан як ідеолог українського модернізму: програмні статті як маніфест оновлення літератури й культури. Дискусія з народницькою традицією і пошук нової духовної естетики. Переосмислення поняття «національне» у культурі. Українська література як складова європейського духовного процесу. Літературно-критичні праці М. Євшана («Куда ми прийшли... Річ про українську лїтературу 1910 року», «Під прапором мистецтва» та ін.). М. Євшан як інтерпретатор української класики. Критика провінційності української свідомості. М. Євшан і європейська інтелектуальна традиція. Рецепція спадщини М. Євшана. М. Євшан у сучасних дослідженнях модернізму, філософії культури, ідентичності як фундатор української модерної естетики.
Завдання:
1. Опрацювати біографічні відомості про М. Євшана:
· діяльність як критика, есеїста, культуролога;
· роль у журналі «Українська Хата» (1909–1914);
· внесок у формування ідеології українського модернізму.
2. Прочитати 1–2 програмні статті М. Євшана (на вибір), зокрема: «Куда ми прийшли… Річ про українську літературу 1910 року»; «Під прапором мистецтва»;
3. Підготувати короткий аналітичний конспект, у якому висвітлити:
· основні ідеї Євшана щодо ролі мистецтва та літератури;
· його критику народницької традиції й обґрунтування нової духовної естетики;
· розуміння поняття «національне» в контексті європейської культури;
· бачення української літератури як частини загальноєвропейського процесу;
· основні тези щодо подолання провінційності.
4. Провести короткий аналіз одного (на вибір) критичного портрета або інтерпретації, яку дає М. Євшан українському письменнику. Звернути увагу на:
· модерністські критерії оцінювання;
· інтелектуальні впливи (європейська культура, філософія, естетика);
· новаторські акценти в інтерпретації текстів.
5. Сформулювати 3–5 висновків, зокрема про:
· Євшана як ідеолога національно-естетичного модернізму;
· його внесок у модернізацію української критики та культурної думки;
· значення журналу «Українська Хата» як середовища нової інтелектуальної етики;
· актуальність його спадщини в сучасних студіях модернізму, культури та ідентичності.