Самостійна робота 5. М. Вороний: життя і творчість.
Умови завершення
Тема 16. М. Вороний: життя і творчість.
М. Вороний - творець естетики духовного оновлення та «мистецтва для мистецтва». Відкритий лист до українських письменників (1901) як маніфест нової естетики. Альманах «З-над хмар і долин»: прагнення вивести українське мистецтво у європейський контекст. Позиція митця-гуманіста й апологета краси. М. Вороний і маніфестація «чистого мистецтва». Публіцистика і переклади М. Вороного. Поетика збірки «Ліричні поезії». Романтичне сприйняття життя через красу і любов. Громадянська лірика М. Вороного. Поема «Євшан-зілля» як поетична легенда про національну пам’ять. Ідея пробудження національної самосвідомості. Поєднання історичного сюжету і модерної поетики.
Завдання:
- Опрацювати теоретичний матеріал про М. Вороного:
- основні факти біографії;
- ідеї естетики духовного оновлення та «мистецтва для мистецтва»;
- значення «Відкритого листа до українських письменників» (1901) як маніфесту нової естетики;
- роль альманаху «З-над хмар і долин» у європеїзації українського мистецтва.
- Прочитати твори М. Вороного на вибір, серед них:
- поезії зі збірки «Ліричні поезії»;
- громадянську лірику;
- поему «Євшан-зілля».
- Підготувати короткий аналітичний конспект, у якому висвітлити:
- провідні мотиви творчості поета (краса, духовне оновлення, гармонія, любов, національна пам’ять);
- специфіку естетики «чистого мистецтва» у вибраних текстах;
- особливості поетичної мови (символи, музикальність, імпресіоністичні риси);
- як Вороний поєднує романтизм із модерністськими тенденціями.
- Виконати короткий аналіз поеми «Євшан-зілля», зосередившись на:
- ідеї пробудження національної самосвідомості;
- інтерпретації історичного сюжету;
- модерністському оформленні легенди;
- художніх засобах, що створюють символіку пам’яті й повернення до роду.
- Сформулювати 3–4 висновки, зокрема про:
- роль Вороного як творця модерної української естетики;
- значення його публіцистики та перекладів;
- внесок поета в оновлення художнього мислення початку ХХ століття.