Самостійна робота 1. Модернізм: напрями, течії, школи.
Тема 2. Модернізм: напрями, течії, школи.
Стильові опозиції й дифузія (реалізм, натуралізм, імперсіонізм, експресіонізм, неоромантизм, сюрреалізм). Перевага інтуїтивного, ірраціонального начала над раціональним. Модернізм як естетизм. Декаданс-авангардизм-модернізм: співвідношення понять.
1. Теоретичний блок (опрацювати й законспектувати)
1.1. Основні риси модернізму:
- розрив із традицією реалізму;
- інтерес до духовного досвіду, індивідуальної свідомості;
- інтуїтивізм, ірраціоналізм, пріоритет форми;
- ідея мистецтва як автономної цінності (естетизм).
1.2. Провідні стильові напрями модернізму:
- імпресіонізм (миттєвість відчуття, суб’єктивність образу);
- експресіонізм (напруженість почуття, гіперболізація форми, крик душі);
- неоромантизм (образ сильного героя, пошук ідеалу, символізація);
- символізм (міфотворчість, багатошаровість образу, музикальність);
- сюрреалізм (автоматичне письмо, сновидні образи);
- «чисте мистецтво» і декаданс;
- модернізм у порівнянні з авангардизмом та постмодернізмом, метамодерні імплікації
1.3. Стильові опозиції та дифузія стилів:
- імпресіонізм ↔ експресіонізм;
- реалізм ↔ модернізм (модернізація реалістичної поетики);
- декаданс ↔ авангардизм;
- неоромантизм ↔ символізм;
- синкретизм стилів у творчості окремих авторів.
1.4. Декаданс, авангардизм, модернізм: порівняння й відмінності.
- Декаданс як естетика «кінця століття», мотив занепаду, естетство.
- Авангардизм як радикальна інновація, руйнування традицій.
2. Практичний блок (аналітичні завдання)
Виконати 2–3 завдання на вибір.
Завдання 1. Аналітична таблиця «Стильові напрями модернізму»
Створити таблицю з такими колонками:
| Напрям | Провідні риси | Представники європейські | Українські письменники | Приклади творів | Прийоми й домінанти стилю |
Завдання 2. Модернізм і реалізм: межі та взаємодія
На матеріалі 1–2 українських творів кінця XIX – початку XX ст. (на вибір) показати, як у межах реалістичної традиції з’являються модерністські риси.
Можливі автори: О. Кобилянська, В. Стефаник, М. Коцюбинський, Г. Хоткевич.
Завдання 3. «Декаданс – авангардизм – модернізм»: мапа понять
Створити концептуальну карту, де візуалізувати:
- ключові характеристики кожного явища;
- спільні та відмінні риси;
- взаємовпливи;
- терміни-перехрестя (символ, форма, криза суб’єкта, естетизм, експеримент).
3. Робота з термінами
Опрацювати й записати визначення (власними словами):
- модернізм
- імпресіонізм
- експресіонізм
- символізм
- авангардизм
- декаданс
- неоромантизм
- естетизм
- ірраціоналізм
- стильова дифузія
Бажано додати по 1 прикладу з української літератури до кожного терміна.
4. Контрольні питання для самоперевірки
- Чому модернізм став відповіддю на кризу раціоналізму?
- Які риси споріднюють і розмежовують декаданс і символізм?
- У чому полягає специфіка українського модернізму?
- Чим імпресіонізм відрізняється від експресіонізму?
- Як сюрреалізм інтерпретує процес творчості?
- Чому модернізм не є однорідною естетичною течією?
- Які форми дифузії стилів домінують у літературі початку ХХ ст.?