Самостійна робота 9. Новелістика Л.Мартовича і М.Черемшини
Умови завершення
Тема 21. Новелістика Л.Мартовича і М.Черемшини
Лесь Мартович: іронічна етика й сатира соціальної деградації. Тематичний спектр новелістики: село в стані духовного розкладу, влада бюрократії, занепад інтелігенції, знецінення праці й моралі. Жанрові моделі. Твори «Мужицька смерть», «За межу», «Лумера», «Ось поси моє!», «Стрибожий дарунок», «Хитрий Панько», «Іван Рило», «Винайдений рукопис про руський край», повість «Забобон».
Марко Черемшина: «етнографічна метафізика». Покутський діалект, орнаментальність, ритм народної пісні, метафорика природи. «Карби», «Святий Николай у гарті», «Село вигибає», «Парасочка. Гуцульські новелі».
Завдання:
- Опрацювати короткі відомості про авторів:
- Лесь Мартович: світогляд, громадська позиція, етика, критика соціальної деградації;
- Марко Черемшина: «етнографічна метафізика», роль народної культури, діалект, гуцульський фольклор, фольклоризм прози.
- Прочитати твори кожного автора:
- Лесь Мартович (сатиричні, соціально-критичні твори):
«Мужицька смерть», «За межу», «Лумера», «Ось поси моє!», «Стрибожий дарунок», «Хитрий Панько», «Іван Рило», «Винайдений рукопис про руський край», повість «Забобон»; - Марко Черемшина (етнографічно-поетичні новели):
цикл «Карби», «Святий Николай у гарті», «Село вигибає», «Парасочка. Гуцульські новелі». - Підготувати аналітичний конспект, у якому коротко висвітлити:
- Стиль Л. Мартовича:
- сатира як етичний інструмент;
- зображення соціальної деградації села;
- викриття влади, бюрократії, псевдоінтелігенції;
- жанрові моделі: новела-анекдот, трагікомічна новела, соціальна сатира;
- особливості мови.
- Стиль М. Черемшини:
- «орнаментальна» манера письма, діалектність, образотворча синестезія;
- метафізика природи, фольклорні мотиви, ритм народної пісні;
- національно-культурні коди гуцульського світу;
- концепти «гуцульського еросу»;
- композиційні особливості новел.
- Сформулювати 3–5 висновків, зокрема про:
- внесок обох письменників у розвиток української новели;
- значення сатири Л. Мартовича та етнографічно-символічної поетики М. Черемшини;
- соціальний і культурний контекст їхньої творчості;
- способи сучасного прочитання цих текстів.