Skip to main content

Blocks

Skip Navigation

Navigation

  • Dashboard

    • Site home

    • Site pages

      • My courses

      • Tags

      • FileІнструкція для здобувачів освіти до вибору дисципл...

      • URLВибір дисциплін на 2025-2026 навчальний рік

      • URLВибір дисциплін на 2024-2025 навчальний рік

      • ForumНовини сайту

      • URLІнструкція - основи роботи з системою Moodle

      • URLЦИВІЛЬНИЙ ЗАХИСТ

      • FolderНормативна база СЕЗН

      • URLВідновлення пароля

      • FileПам’ятка для користувача системи Moodle

      • FileСистема оцінки курсу

      • FeedbackОцінка якості курсу

    • My courses

    • Courses

      • Факультети, кафедри

        • Біологічний факультет

        • Економічний факультет

        • Журналістики факультет

        • Інженерний навчально-науковий інститут ім. Ю.М. По...

        • Іноземної філології факультет

        • Математичний факультет

        • Менеджменту факультет

        • Соціальної педагогіки та психології факультет

        • Соцiологiї та управлiння факультет

        • Факультет історії та міжнародних відносин

        • Факультет фізичного виховання, здоров'я та туризму

        • Філологічний факультет

          • Кафедра слов’янської філології

          • Кафедра українознавства

          • Кафедра української літератури

            • archive

            • Методика викладання української літератури (СО)

            • Інформаційні технології в гуманітарній освіті, пер...

            • Методика викладання української мови, СО

            • ПА: кваліфікаційна робота магістра

            • Курсова робота з "Історії української літератури" ...

            • Курсова робота з "Історії української літератури"

            • Міжкультурні комунікації

            • Актуальні питання навчання мовно-літературної осві...

            • Актуальні питання сучасної філології

            • Актуальні проблеми сучасного українського літерат...

            • Бестселер як феномен масової культури

            • Історія української літератури к.ХІХ-поч. ХХ ст. (...

              • General

              • Форум

              • Змістовий модуль 1. Світоглядно-філософськи й есте...

              • Змістовий модуль 2. Провідні персоналії модернізму

              • Змістовий модуль 3. Модернізм як естетизм

              • Змістовий модуль 4. Модернізм: проблемно-тематична...

              • Самостійна робота

                • AssignmentСамостійна робота 1. Модернізм: напрями, течії, шк...

                • AssignmentСамостійна робота 2. Григорій Сковорода і дискурс ...

                • AssignmentСамостійна робота 3. Драматургія Лесі Українки.

                • AssignmentСамостійна робота 4. Новелістика О. Кобилянської.

                • AssignmentСамостійна робота 5. М. Вороний: життя і творчість.

                • AssignmentСамостійна робота 6. М. Євшан: життя і творчість.

                • AssignmentСамостійна робота 7. Архип Тесленко

                • AssignmentСамостійна робота 8. Степан Васильченко

                • AssignmentСамостійна робота 9. Новелістика Л.Мартовича і М.Ч...

                • AssignmentСамостійна робота 10. Драматургія В. Винниченка.

                • FolderГригорій Сковорода і дискурс модернізму

              • Підсумковий контроль

              • Неформальна / Інформальна освіта

          • Кафедра української мови

          • Практична підготовка філологічного факультету

          • Статистика Філологічного факультету

        • Юридичний факультет

      • Аспірантура

      • Науково-технічна позашкільна освіта

      • Підготовчі курси до ЗНО

      • Адміністративний розділ

      • Центр післядипломної освіти та професійних кваліфі...

      • Школа педагогічної майстерності

  • Close
    Toggle search input
  • English ‎(en)‎
    • Русский ‎(ru)‎
    • Українська ‎(uk)‎
    • Deutsch ‎(de_old)‎
    • English ‎(de)‎
    • English ‎(en)‎
    • Español - Internacional ‎(es)‎
    • Français ‎(fr)‎
    • Italiano ‎(it)‎
    • Polski ‎(pl)‎
  • Log in

Історія української літератури к.ХІХ-поч. ХХ ст. ( ...

Close
Toggle search input
Вибір дисциплін Collapse Expand
Вибір дисциплін Collapse Expand
Обрати дисципліни Статистика вибору дисциплін ВМУ Результати вибору дисциплін
  1. Home
  2. Courses
  3. Факультети, кафедри
  4. Філологічний факультет
  5. Кафедра української літератури
  6. Історія української літератури к.ХІХ-поч. ХХ ст. (...
  7. Самостійна робота
  8. Самостійна робота 2. Григорій Сковорода і дискурс ...

Самостійна робота 2. Григорій Сковорода і дискурс модернізму.

Completion requirements

Тема 3. Григорій Сковорода і дискурс модернізму.

Філософські концепти Г. Сковороди (самопізнання, «сродна праця», двосвіття) та їхній вплив на модерністський світогляд. Рецепція його ідей у творчості модерністів. Символічний вимір текстів, екзистенційна проблематика та спорідненість із ідеями європейського модернізму.

 

1. Теоретичний блок

1.1. Філософські концепти Г. Сковороди: модерне мислення

  • Самопізнання як шлях людини до автентичності; внутрішній діалог як основа духовного розвитку.
  • «Сродна праця» як модель творчої самореалізації та концепт природного покликання.
  • Вчення про «двосвіття» (видиме й невидиме; зовнішня форма й внутрішня суть; символ як місток між світами).
  • Християнський неоплатонізм, ідея внутрішнього «микрокосму».
  • Алегоричність і символізм як стильова домінанта.

1.2. Чому філософія Г. Сковороди релевантна модерністському дискурсу?

  • Модернізм цінує екзистенційний, внутрішній досвід, відчуття кризи світу й духовного пошуку.
  • У Сковороди — автономія внутрішнього світу, недовіра до зовнішніх форм, культ внутрішньої свободи.
  • Модерністи резонують із його ідеями самотності, мандрівництва, духовного вибору, пошуку істини.
  • Символічність і «подвійне кодування» його текстів споріднені з поетикою європейського модернізму.

1.3. Які ідеї Сковороди особливо актуалізуються в модернізмі?

  • прагнення до самотворення, «внутрішньої людини»;
  • увага до ієрархії духовного й тілесного;
  • мотив дороги як життєвої ініціації;
  • акцент на індивідуальності та глибинному сенсі буття;
  • інтуїтивно-містичний досвід, що передує раціональному осмисленню;
  • космізм і метафізика, що споріднюються з філософією модернізму (С. К’єркегор, М. Бердяєв, Р. Рільке, Т. Манн).

2. Практичний блок (аналітичні та творчі завдання)

Завдання 1. Аналітична таблиця «Концепти філософії Г. Сковороди у модернізмі»

Створити таблицю за моделлю:

Концепт

Сутність у Сковороди

Відображення у модернізмі

Українські модерністи, які використовували або переосмислювали концепт

Європейські паралелі

Включити: самопізнання, сродна праця, двосвіття, духовна мандрівка, символічність, космізм.

Завдання 3. Текстуальний аналіз

Обрати один фрагмент із творів Сковороди й проаналізувати:

  • символічну структуру тексту;
  • прояви «двосвіття»;
  • екзистенційні питання, порушені автором;
  • чим цей фрагмент перегукується з проблематикою модернізму (самотність, самопошук, свобода, тривога, шлях).

3. Робота з термінами

Власними словами сформулювати й пояснити з прикладами:

  1. самопізнання;
  2. «сродна праця»;
  3. «двосвіття»;
  4. духовна мандрівка;
  5. екзистенційний вимір;
  6. символічна поетика;
  7. образ «внутрішньої людини»;
  8. модерністська рецепція;
  9. метафізична символіка;
  10. «філософія серця» (барокова традиція).

4. Контрольні питання для самоперевірки

  1. У чому полягає модерністська актуальність концепту «сродної праці»?
  2. Як Сковорода трактує «двосвіття» і як ця ідея трансформується в модернізмі?
  3. Чому модерністи апелюють до внутрішньої свободи та духовної автономії?
  4. Які паралелі між Сковородою і європейськими мислителями модернізму?
  5. У чому полягає символічний вимір текстів Сковороди?
  6. Як мотив мандрівництва впливає на формування модерністського героя?
  7. Чому українські модерністи вбачали у Сковороді «протомодернізм»?
Previous activity
Самостійна робота 1. Модернізм: напрями, течії, школи.
Next activity
Самостійна робота 3. Драматургія Лесі Українки.
Data retention summary
Get the mobile app