Семінарське заняття 3-4. ПИТАННЯ ПРО СТАТУС ПІВДНЯ УКРАЇНИ В УМОВАХ ЦЕНТРАЛЬНОЇ РАДИ (4 год.)

Етап налаштування

Графік скмінару з 5 етапамиПропустити до поточних задач
Етап налаштування
Поточний етап
  • Інформація про завдання Семінар створено. Будь ласка, зачекайте поки він перейде в наступний етап.
Етап здачі робіт
Етап оцінювання
Етап оцінювання оцінок
Закрито
Опис

Тема 3. ПИТАННЯ ПРО СТАТУС ПІВДНЯ УКРАЇНИ В УМОВАХ ЦЕНТРАЛЬНОЇ РАДИ (4 год.)

Семінарське заняття 3

План:

1.      Поширення Української революції на Південь

2.      Імперська політика Тимчасового уряду щодо Півдня і національна консолідація українського населення регіону

3.      Боротьба між УНР і Радянською Росією за контроль над Півднем. 

4. Політика царської влади, Тимчасового уряду, більшовиків, сучасної РФ  щодо Півдня України: порівняльний аналіз.

Семінарське заняття 4

1.      Донецько-криворізький сепаратизм 1917–1918 рр. 

2.Сепаратистські радянські республіки: Донецько-Криворізька республіка, Одеська радянська республіка, Радянська республіка Тавриди: особливості створення та причини падіння.

3.  Сепаратистські радянські республіки 1917-1918 рр. та самопроголошені ЛНР та ДНР : історичні аналогії.

4. Політична "географія" більшовиків в 1917-1918 рр. та Путіна в 2014-2023 рр.: порівняльний аналіз

5.   Курс на впровадження нового адміністративно-територіального поділу України за часів Центральної Ради: мета та історичне значення.

 

Рекомендована література:

Основна:

1.             Турченко Г.Ф. Південна Україна на зламі епох (1914–1922 рр.). – Запоріжжя: Просвіта, 2005. – 324 с.

2.             Турченко Г., Турченко Ф. Проект "Новоросія" 1764–2014 рр. Ювілей на крові. – Запоріжжя, 2015. – 158 с.

Додаткова:

1.            Бикова Т. Суспільно-політичні процеси у Криму в 1917 р. // Проблеми історії України: Факти, судження, пошуки: Міжвідомчий збірник наукових праць. – К., 2004. – Вип. 10. – С. 60–81. http://histans.com/JournALL/pro/10/5.pdf

2.            Вінцковський Т.С. Місцеві органи влади і управління Центральної Ради в Херсонській губернії (березень 1917 – квітень 1918 рр.). – Дрогобич: Б.в., 2002. – 169 с.

3.            Грицак Я. Українська революція: нові інтерпретації // Україна модерна / За редакцією В. Верстюка, Я. Грицака, Л. Зашкільняка, В. Кравченка, М. Крикуна. – Львів: Інститут історичних досліджень Львівського державного університету імені Івана Франка, 1999. – С. 254–269.http://chtyvo.org.ua/authors/Hrytsak_Yaroslav/Ukrainska_revoliutsiia_1914-1923_novi_interpretatsii/

4.            Курас І.Ф., Солдатенко В.Ф. Ілюзія й практика національного нігілізму: погляд із сьогодення на Донецько-Криворізьку республіку // Пам’ять століть. – 2000. – № 6. – С. 60–77.

5.            Турченко Г.Ф. Південна Україна на зламі епох (1914–1922 рр.). – Запоріжжя: Просвіта, 2005. – 324 с. http://istorikznu.at.ua/forum/21-123-1

6.            Турченко Ф.Г., Турченко Г.Ф. Південна Україна: модернізація, світова війна, революція (кінець ХІХ ст. – 1921 р.): Історичні нариси. – К.: Генеза, 2003. – 304 с. http://istorikznu.at.ua/forum/21-69-1

 

1. Поширення Української революції на Південь. Охарактеризуйте ситуацію, що склалася у південноукраїнському регіоні з початком Української революції. Проілюструйте процеси "національної мобілізації" та національно-культурного відродження у регіоні. Простежте як в 1917 р. відбувалося залучення до політики під національними гаслами широких мас сільського та міського населення, формування нової політичної еліти і інтенсивна інтеграція Півдня в єдиному національно-територіальному комплексу України.

2. Імперська політика Тимчасового уряду щодо Півдня і національна консолідація українського населення регіону. Спираючись на історичні джерела охарактеризуйте політику Тимчасового уряду, який намагався відірвати південний регіон (Новоросію) від України і залишити у складі Російської держави. Охарактеризуйте реакцію населення Півдня на антиукраїнську політику Тимчасового уряду. Проілюструйте процеси національної консолідації українців регіону.

3. Боротьба між УНР і Радянською Росією за контроль над Півднем. Більшовицька спроба дезінтеграції України. Охарактеризуйте курс більшовиків на дезінтеграцію України, розчленування її на окремі адміністративні одиниці, підпорядкування Півдня України більшовицькому російському центру. З’ясуйте чи були більшовики послідовниками Тимчасового уряду у національному питанні. Охарактеризуйте політику більшовиків спрямовану на дезінтеграцію України, утворення у південноукраїнському регіоні автономних радянських республік, підпорядкованих російському центру.

4. Донецько-криворізький сепаратизм 1917–1918 рр. Сепаратистські радянські республіки: Донецько-Криворізька республіка, Одеська радянська республіка, Радянська республіка Тавриди: особливості створення та причини падіння. Доведіть, що ці штучні утворення (Донецько-Криворізьку республіку, Одеську радянську республіку, Радянську республіку Тавриди) Ленін і його оточення намагалися використати для збереження своєї влади над регіоном. Проаналізуйте систему органів влади та управління цими штучними утвореннями. Назвіть причини провалу більшовицького експерименту з радянськими республіками в .регіоні.

5. Курс на впровадження нового адміністративно-територіального поділу України. Розкрийте суть адміністративно-територіальної реформи (березень 1918 р.), розробленої Центральною Радою з метою гармонізації відносин земель, у тому числі південноукраїнських, з новим київським центром, і ліквідації наслідків російського централізаторського управління.