Topic outline

  • Загальне

    Психологічний супровід трансформаційних процесів в  Україні безпосередньо стосується і психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Стратегічна мета навчання і виховання — це повноцінна  інтеграція в суспільство дітей з психофізичними порушеннями, їхня спроможність нарівні з однолітками з нормотиповим розвитком брати участь у спільному навчально-виховному процесі та суспільному житті. Отже, одним із важливим напрямом діяльності практичного психолога  є психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.

    Основною метою курсу є сприяти активному запровадженню новітніх теоретичних та експериментальних знань з психологічного супроводу людей з особливими потребами у практичну навчально-наукову діяльність студентів; формування у студентів системи знань щодо саморозвитку для самоздійснення особистості, забезпечити на цій основі формування у студентів готовності до майбутньої професійної діяльності.

    Викладач курсу

    Залановська Леся Ігорівна доцент кафедри психології, к.психол.наук.

    е.mail. lesia_zalanovskaia@ukr.net


  • Змістовий модуль 1. Спеціальна освіта в Україні та модернізація освітньої галузі.

    • Тема 1. Теоретичні основи проблеми психологічного супроводу дітей та підлітків з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти

      Аналіз стану психологічного супроводу дітей з особливими потребами у сучасній Україні. Поняття психологічного супроводу та його характеристики. 

    • Тема 2. Вступ до інклюзивної освіти

      Поняття інклюзивної освіти: історія, філософія та принципи. Категорії особливих освітніх потреб (ООП): визначення, класифікація, основні характеристики. Правові та нормативні основи інклюзивної освіти: міжнародні та національні стандарти, права дітей з ООП.

    • Тема 3. Психологічний супровід у навчальному середовищі

      Співпраця психолога з іншими учасниками інклюзивного процесу: адміністрація, соціальні працівники, батьки, спеціалісти з особливої освіти.

    • Тама 4. Організація освітнього процесу в умовах інклюзивної освіти

      Індивідуальна програма розвитку дитини з ООП. Адаптація та модифікація навчальних матеріалів та методів викладання для дітей з ООП. Сучасні цифрові інструменти та технології в інклюзивній освіті: навчальні додатки, пристосування для дітей з ООП. Формування інклюзивного середовища в школі: фізична та соціальна адаптація.

    • Навчальний тест до змістовного модуля 1

      • Змістовий модуль 2. Особливості розвитку дітей із особливими освітніми потребами

        • Тема 5. Особливості розвитку дітей з психофізичними порушеннями

          Психофізичні порушення: класифікація, ознаки, особливості. Особливості розвитку дітей: з затримкою психічного розвитку, інтелектуальними порушеннями, розладами аутистичного спектру та ін.

        • Тема 6. Психолого-педагогічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами у кризових ситуаціях

          Основні стратегії психологічного супроводу дітей із особливими потребами з огляду на кризові процеси, в яких вони опинилися. Аналіз проблем, пов’язаних з наданням психологічної допомоги родинам дітей із особливими потребами: необхідність в узгодженості заходів для фахівців щодо організаційних і методичних питань надання допомоги дітям і їхнім родинам. Застосування концепції травма- інформованого навчання для створення безпечного освітнього середовища.  

        • Тама 7. Особливості корекційно-розвивальної роботи з дітьми з психофізичними порушеннями

          Корекційно-розвивальна робота - як вагома складова інклюзивного навчання. Методичні вимоги до корекційно-розвивальної програми. Умови організації корекційно-розвивальної роботи.

          • Навчальний тест до змістового модуля 2

            • Залік

              Питання до заліку



              • This topic

                Самостійна робота

                Перелік тем для самостійного опрацювання:

                1. Міжнародний досвід створення та впровадження інклюзивного середовища.

                2. Роль батьків у процесі інтегрування дитини з осбливими освітніми потребами. 

                3. Психологічна підтримка вчителів та педагогів, які працюють з дітьми з ООП: подолання емоційного вигорання, навчання ефективним стратегіям підтримки.