Самостійна робота 1. Творчість Е. Андієвської.
Тема 7. Творчість Е. Андієвської.
Біографічний контекст: еміграція, між Україною, Німеччиною й світовою культурою. Творча ідентичність Е. Андієвської в українській літературі: неомодернізм, сюрреалізм, метафізика. Синестезія творчої індивідуальності. Концепція світу в творчості Е. Андієвської. «Роман про добру людину»: концепція доброти як метафізичної категорії. Алегоричність сюжету, поєднання гротеску й притчевості. Ідейно-тематичні й стильові параметри текстів «Без шкіри – на вітрі», «Вітри Азії», «Захід сонця», «Троянда пішла від місяця», «Базару проповідник», «Закони божественності», «Плач Діоніса», «Цвіркуни розтягують порожнечу...», «Джалапіта».
1. Опрацювання теоретичного матеріалу
-
Опрацювати біографічний контекст життя та творчості Емми Андієвської (еміграція, культурні впливи, зв’язки з Нью-Йоркською групою).
-
Вивчити основні ознаки творчої ідентичності письменниці:
-
неомодернізм,
-
сюрреалізм,
-
метафізика,
-
синестезійність художнього мислення.
-
-
Сформулювати власне визначення поняття «метафізичний світогляд Андієвської» на основі прочитаних матеріалів.
2. Завдання з аналізу художніх текстів
2.1. «Роман про добру людину»
Виконати письмовий аналіз (1–1,5 стор.):
-
Як авторка трактує «доброту» як метафізичну категорію?
-
У чому полягає притчевість і гротеск твору?
-
Визначити 2–3 епізоди, які найповніше передають філософську ідею роману.
-
Пояснити, чому герой Андієвської опиняється «іншим» у морально деформованому світі.
2.2. Вибрані тексти (на вибір студента 1–2):
-
«Без шкіри – на вітрі»
-
«Вітри Азії»
-
«Захід сонця»
-
«Троянда пішла від місяця»
-
«Базару проповідник»
-
«Закони божественності»
-
«Плач Діоніса»
-
«Цвіркуни розтягують порожнечу...»
-
«Джалапіта»
Завдання:
Підготуйте короткий порівняльний аналіз (1 стор.) за схемою:
-
Ключовий мотив твору (порожнеча, вітер, трансформація, подорож, внутрішнє очищення, божественність тощо).
-
Стильові домінанти (іронія, гротеск, фрагментарність, сюрреалістична візуальність).
-
Метафізичний або філософський компонент.
-
Оригінальні художні прийоми, що формують індивідуальний стиль Андієвської.
3. Аналітичні завдання
-
Зіставити поетику Емми Андієвської з поетикою одного представника Нью-Йоркської групи (Бойчук, Тарнавський, Рубчак).
-
Вказати спільні й відмінні риси в баченні світу, стилі, метафорах.
-
-
Визначити типологію «анормальної мови» у прозі Андієвської (новотвори, парадокси, синтаксичні зсуви).
-
Навести 5 прикладів і пояснити їхню функцію.
-
-
Пояснити, як сюрреалістична образність трансформує реальність у цих текстах.
-
Порівняти з європейськими моделями (Кафка, Камю, Беккет).
-
Дати відповіді на питання за "Романом про добру людину"
-
Хто є головним героєм роману і як Андієвська трактує поняття «доброти»?
-
Які ситуації випробовують героя на моральну стійкість?
-
Як змінюється герой під впливом світу, у якому “добро” і “зло” взаємно маскуються?
-
Яку функцію виконують другорядні персонажі — як алегорії, архетипи чи дзеркала героя?
-
Які елементи сюжету нагадують притчу або параболу?
-
Як роман порушує питання внутрішньої свободи людини в умовах абсурдної реальності?
-
Чи можлива “добра людина” в тоталітарному або дегуманізованому суспільстві?
-
Як у творі співіснують добро і зло, правда й облудність?
-
Яке значення має мотив вибору — морального, екзистенційного, метафізичного?
-
У чому полягає парадокс «доброти як слабкості»?
-
Які особливості стилю письменниці споріднені з європейським екзистенціалізмом (Камю, Сартр) або магічним реалізмом?
-
Як функціонують символи сну, дзеркала, дверей, дороги у структурі роману?
-
Як мова твору — “аномальна”, спотворена, парадоксальна — допомагає розкрити ідею духовного хаосу?
-
Чи можна вважати роман антиутопією або моральним експериментом?
-
Чи зберігає людина моральність, коли доброта стає “непрактичною”?
-
Як змінюється уявлення про добро у добу воєн і гібридних цінностей?
-
Чи можна вважати головного героя “божевільним”, “святим” чи “анархістом духу”?
-
Яке значення має назва роману — чи є вона іронічною, чи трагедійною?
-
Які сучасні паралелі ви бачите між реальністю твору Андієвської та сьогоденням?