Самостійна робота 10. Життя і творчість М. Вінграновського.
Тема 19. Життя і творчість М. Вінграновського.
Повість «Сіроманець»: гуманізм, етична проблематика, специфіка характеротворення. Оповідання «Первінка». Поезії «Баунин дощ», «Сама собою річка ця тече». Збірка «Цю жінку я люблю»: естетизм і неокласицизм. Проблематика і стиль. Аналіз творів «Губами теплими і оком золотим», «Цю жінку я люблю», «У синьому небі я висіяв ліс».
Тема 19. Життя і творчість М. Вінграновського.
Повість «Сіроманець»: гуманізм, етична проблематика, специфіка характеротворення. Оповідання «Первінка». Поезії «Бабунин дощ», «Сама собою річка ця тече». Збірка «Цю жінку я люблю»: естетизм і неокласицизм.
Проблематика і стиль. Аналіз творів «Губами тепли і оком золотим», «Цю жінку я люблю», «У синьому небі я висіяв ліс».
1. Опрацювання теоретичного матеріалу
- Вивчити основні факти біографії Миколи Вінграновського:
- участь у русі шістдесятників;
- кінематографічна освіта та співпраця з О. Довженком;
- місце поета і прозаїка в літературі другої половини ХХ ст.
- Ознайомитися з ключовими рисами його поетики:
- яскрава образність і кінематографічність;
- поєднання ліризму й епічності;
- неокласична виваженість та естетизм;
- інтимно-філософська тональність;
- увага до природи як до духовного простору людини.
- Звернути увагу на провідні теми творчості:
- любов і щастя;
- пам’ять дитинства;
- моральна відповідальність;
- гармонія людини й природи;
- людська етика та гуманізм.
2. Завдання з аналізу прози
2.1. Повість «Сіроманець»
Підготувати письмовий коментар:
- гуманістична проблематика повісті;
- етика взаємодії людини й світу;
- образ тварини як морального каталізатора;
- формування персонажів через психологічні деталі й «погляд зсередини»;
- символіка волі, лісу, дороги;
- роль природи як морального простору.
2.2. Оповідання «Первінка»
Написати короткий аналіз:
- дитяче світосприйняття і моральний урок;
- символіка першого досвіду/першої радості;
- художні деталі + емоційний тон;
- виховний потенціал образ природи.
3. Завдання з аналізу поетичних творів
3.1. «Бабунин дощ»
Проаналізувати:
- звукова і візуальна образність;
- стан світла, руху, дощу як метафори душевного очищення;
- кінематографічне бачення;
- емоційна тональність поезії.
3.2. «Сама собою річка ця тече»
- мотив часу й плинності;
- річка як архетип і символ внутрішнього руху;
- синтаксис і мелодика вірша;
- філософська тональність.
4. Збірка «Цю жінку я люблю»
Естетизм і неокласицизм
Підготувати огляд збірки:
- образ коханої як естетичного ідеалу;
- риси неокласичної традиції: гармонійність, рівновага, форма;
- інтимна ліричність і філософська глибина;
- музичність ритму й візуальна чіткість образів;
- метафоризація жіночого образу.
5. Аналіз творів
5.1. «Губами тепли і оком золотим»
- естетика тілесності й метафорика;
- чуттєвість і висока духовність;
- структура вірша як короткої кінематографічної сцени;
- любов і природа.
5.2. «Цю жінку я люблю»
- ліричний герой та образ жінки-музи;
- гармонія простоти;
- палітра почуттів і звукопис;
- мотив вдячності й внутрішньої тиші.
5.3. «У синьому небі я висіяв ліс»
- метафора;
- космізм художнього мислення;
- образ лісу;
- кінематографічна пластика образів.
6. Порівняльно-аналітичні завдання (на вибір)
- Порівняти образи природи у М. Вінграновського і Є. Гуцала.
- Порівняти інтимну лірику М. Вінграновського та Л. Костенко.
- Зіставити кінематографічне мислення поета з поетикою О. Довженка.
- Порівняти повість «Сіроманець» з повістю «Щедрий вечір» М. Стельмаха (моральний урок, гуманізм).