Самостійна робота 5. Життя і творчість М. Стельмаха.
Тема 12. Життя і творчість М. Стельмаха.
Постать письменника в сучасному літературному каноні: «неформатний» геній. Фольклористична діяльність. Роман «Дума про тебе»: автобіографізм, нарація. Роман «Чотири броди»: фольклоризм, стилістика. Метажанрові аспекти прози. Дилогія «Гуси-лебеді летять», «Щедрий вечір» М. Стельмаха.
Автобіографізм повістей. Фольклоризм. Звичаї і традиції українців. Особливості психології дитини.
1. Опрацювання теоретичного матеріалу
- Вивчити основні факти біографії М. Стельмаха:
- походження, родинні традиції, освіта;
- участь у війні та вплив воєнного досвіду на творчість;
- роль М. Стельмаха в українському літературному процесі ХХ ст.;
- його статус у сучасному каноні – чому дослідники називають його «неформатним» і чим визначається його оригінальність.
- Ознайомитися з ознаками авторського стилю:
- фольклоризм і глибинне знання народної культури;
- проникливий ліризм і поетизація повсякденності;
- психологічна достовірність;
- увага до селянського буття;
- мовна образність та символізм;
- жанрові експерименти та метажанровість.
- Звернути увагу на його діяльність як фольклориста:
- збирання народної творчості;
- стилізація фольклорних структур у прозі;
- використання приказок, замовлянь, обрядових пісень.
2. Завдання з аналізу романів
2.1. Роман «Дума про тебе»
- автобіографічні елементи (дитинство, родинні історії, спогади);
- наративна структура: голос оповідача, інтонаційна структура, ліричні відступи;
- символіка образів (дорога, земля, мати, дитинство);
- психологізм і світосприйняття дитини;
- роль фольклорних мотивів у розкритті внутрішнього світу героя.
2.2. Роман «Чотири броди»
- фольклоризм як домінантна риса стилю;
- хронотоп українського села й народного буття;
- структура роману як багатошарового тексту (історія - легенда – казка);
- символіка «бродів» як життєвих меж і переходів;
- метафоричність і барокова стилістика;
- синтез реального та міфопоетичного планів;
- тези статті «Можна одверто?» І.Кошелівця: дискусійні аспекти
3. Завдання з аналізу дилогії «Гуси-лебеді летять» та «Щедрий вечір»
3.1. Характеристика автобіографічності повістей
- авторський досвід дитинства;
- психологічний портрет героя;
- спогади про війну, родину, школу, село;
- інтонаційність щирої, довірливої оповіді.
3.2. Фольклоризм, звичаї і традиції
Завдання: знайти та прокоментувати 5–7 прикладів фольклорних елементів:
- обряди,
- замовляння,
- пісні,
- вірування,
- народні прикмети.
3.3. Особливості психології дитини
Виконати письмовий аналіз:
- бачення світу очима дитини;
- емоційна насиченість досвіду;
- поєднання щирості й драматизму;
- збереження дитячої наївності в умовах складних обставин.
Метажанрові аспекти прози М. Стельмаха
Звернути увагу на:
- багатожанровість;
- ліризацію прози;
- взаємодію фольклорних та реалістичних елементів;
- наявність епічності й драматичної напруги.
5. Порівняльні завдання (на вибір)
- Порівняти образ дитинства у М. Стельмаха та О. Довженка («Зачарована Десна»).
- Порівняти автобіографічність прози М. Стельмаха та Г. Тютюнника.
- Порівняти фольклоризм у романі «Чотири броди» та у творах Є. Гуцала.