Самостійна робота 14. Проза Є. Гуцала.
Умови завершення
Тема 23. Проза Є. Гуцала.
Біографічні дані. Оповідання «Лось»: екологічна проблематика, гуманізм, етика співіснування людини і тварини. Оповідання «Сім'я дикої качки». Роман «Позичений чоловік».
1. Опрацювання теоретичного матеріалу
- Опрацювати біографічні відомості про Євгена Гуцала: дитинство, журналістська та письменницька діяльність, місце в українському літературному процесі 1960–1980-х рр.
- Ознайомитися з ключовими ознаками прози Гуцала:
- ліризм і психологізм;
- увага до дитячого світовідчуття;
- фольклорно-природний первень;
- гуманістична етика;
- екологічна проблематика;
- м’який гротеск та іронічність.
2. Завдання з аналізу творів
2.1. Оповідання «Лось»
Написати аналітичний коментар, у якому розкрити:
- екологічну проблематику твору;
- як Гуцало показує тонку межу між співчуттям і жорстокістю;
- символіку образу лося як уособлення природної чистоти та невинності;
- гуманістичне спрямування: відповідальність людини перед природою;
- що розкриває фінальна сцена для розуміння етичної позиції автора.
2.2. Оповідання «Сім’я дикої качки»
Виконати короткий письмовий аналіз:
- як передано взаємини людини й дикої природи;
- художні засоби, що відтворюють атмосферу напруги та захищеності;
- символічну роль образу дикої качки та її «сім’ї»;
- як дитяча оптика допомагає розкрити мораль твору.
2.3. Роман «Позичений чоловік»
Скласти розгорнуту характеристику роману (1 стор.), зосередившись на:
- соціальній сатирі та гротеску;
- моделюванні сільського простору як комічно-драматичної сцени;
- критиці бюрократії, формалізму та абсурдів радянського побуту;
- художній роботі з типажами й «народною сміховою культурою»;
- проблемі особистої свободи й самоіронії.
3. Порівняльне завдання (на вибір)
- Порівняти дитячі образи Євгена Гуцала з дитячими образами в прозі Григора Тютюнника.