Самостійна робота 11. Поезія І. Жиленко.
Умови завершення
Початок приймання: вівторок 28 жовтня 2025 00:00 AM
Термін спливає: вівторок 4 листопада 2025 00:00 AM
Тема 20. Поезія І. Жиленко
Поезії «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті». Етичні категорії. Філософія щастя. Автобіографічна книга спогадів «Homo Feriens».
1. Опрацювання теоретичного матеріалу
- Опрацювати біографічні відомості про Ірину Жиленко:
- середовище «шістдесятництва»,
- особливості стилю і поетичного голосу,
- філософія щастя як етична домінанта її творчості.
- Вивчити основні риси поетики Жиленко:
- дитинність як естетичний принцип;
- іронія, гра, самоіронічна мудрість;
- теплота і світло образів;
- етична спрямованість (добро, вдячність, любов, щастя);
- фантастичність і казковість буденного.
2. Завдання з аналізу поетичних творів
2.1. «Жар-птиця»
Підготувати письмовий аналіз:
- символ Жар-птиці як уособлення натхнення, радості, внутрішнього світла;
- поєднання казковості з філософською алегорією;
- як поетеса моделює «щастя»: момент прозріння й вдячності;
- роль звукообразів і кольорової палітри.
2.2. «Підкова»
Короткий коментар:
- символіка підкови та концепт щастя;
- мотив випадку й долі;
- синтез іронії та ліричності;
- деталі, що формують жанровий модус вірша (казковість + філософія).
2.3. «Гном у буфеті»
Аналітичне завдання:
- образ гнома як втілення гри, фантазії та дитячого світовідчуття;
- поєднання повсякденності й чарівного;
- етична ідея: добро як домашня теплота, затишок, співбуття;
- роль метафор і гумору.
3. Аналітичні завдання (на вибір)
- Сформулювати, у чому полягає філософія щастя у творчості Ірини Жиленко.
- Визначити, які етичні категорії найчастіше трапляються в поезіях Жиленко (добро, вдячність, любов, радість, довіра). Навести 5–7 цитат.
- Простежити реалізацію концепта дитинності як способу бачення світу (2 поезї)
4. Порівняльне завдання (на вибір)
- Порівняти поетику І. Жиленко та Л. Костенко (мтоив щастя.
- Порівняти феномен казковості в поезіях Ірини Жиленко й Івана Драча.
- Порівняти образи «маленьких істот» (гномів, фей, Янголів) у Жиленко з образами у зарубіжних казкових традиціях (на базовому рівні аналогії).
4. Автобіографічна книга спогадів Ірини Жиленко «Homo Feriens»
Завдання для аналізу (обрати одне або виконати кілька)
- Письмовий огляд:
- сюжетна структура спогадів;
- погляд письменниці на дитинство, війну, родину, творчість;
- наративна тональність: іронія, мудрість, самоіронія.
- Аналітичне питання:
«Як у “Homo Feriens” формуються головні цінності, які визначають поетику Жиленко?» - Порівняльне завдання:
Порівняти образ дитини у спогадах «Homo Feriens» і в поезії «Гном у буфеті» або «Жар-птиця». - Що спільного в способі бачення світу?
- Які емоційні й етичні акценти збігаються?
- Інтерпретація:
«Homo Feriens» як документ духовної біографії шістдесятниці. - Як Жиленко описує середовище шістдесятників?
- Як розкривається атмосфера творчої свободи та внутрішнього опору?