Самостійна робота 7. Роман «Вир» Г. Тютюнника.
Тема 14. Роман «Вир» Г. Тютюнника.
Історія створення. Історичний контекст. Символіка назви. Портретні характеристики. Специфіка нарації.
1. Опрацювання теоретичного матеріалу
1. Вивчити історію створення роману:
o контекст появи твору в період «відлиги»;
o особливості редакційної роботи та цензурні обмеження.
2. Ознайомитися з історичним тлом:
o життя українського села 1930–1940-х рр.;
o соціально-політичні процеси, колективізація, війна;
o психологічні травми, руйнація традиційного укладу.
3. Сформувати розуміння художнього методу Григорія Тютюнника:
o психологічний реалізм;
o увага до моральних колізій;
o «людська правда» як творче кредо;
o образність, заснована на народній мові.
2. Завдання з аналізу роману
2.1. Історія створення та контекст (0,5–1 стор.)
- умови написання роману;
- зв’язок із попередніми творами;
- місце твору в літературі другої половини ХХ ст.;
- чому роман став важливою моделлю «правдивої прози»?
- рамки соцреалізму і специфіка роману
2.2. Символіка назви роману «Вир» (0,5 стор.)
- «вир» як метафора життєвих потрясінь;
- «вир» як символ часу та історії;
- образ виру як стихії, що затягує, руйнує й очищує;
- паралель між природним образом і драмами людських доль.
2.3. Портретні характеристики персонажів
Завдання: скласти короткі характеристики персонажів, пояснити специфіку харатеротворення:
Аспекти аналізу:
- соціально-психологічний портрет;
- моральні орієнтири;
- роль у сюжеті та конфлікті;
- прийоми характеротворення (діалоги, внутрішній монолог, побутові деталі).
2.4. Специфіка нарації (1 стор.)
- багатопланова структура оповіді;
- поєднання авторського й «народного» голосу;
- роль діалогів і живої мови;
- психологізм внутрішніх монологів;
- кінематографічність описів.
3. Порівняльні завданя (на вибір)
1. Порівняти роман «Вир» з твором Григора Тютюнника «Облога» або «Три зозулі з поклоном» (мотив сім’ї, любові, трагізм долі).
2. Порівняти образ українського села у «Вирі» й у повісті О. Довженка «Зачарована Десна».
3. Порівняти принципи характеротворення у романі Г.Тютюнника й прозі Є. Гуцала (етика й психологізм).