Самостійна робота 4. О. Гончар: життя і творчість.
О. Гончар: життя і творчість.
Романи «Тронка», «Собор», «Людина і зброя», «Циклон». «Модри Камень», «Весна за Моравою», «Ілонка», «Гори співають» «Чорний яр».
Тема 11. Олесь Гончар: життя і творчість, пожиттєве випробування письменника.
Біографія. Романи «Тронка», «Собор», «Людина і зброя», «Циклон». Новели «Модри Камень», «Весна за Моравою», «Ілонка», «Гори співають» «Чорний яр».
1. Опрацювання теоретичного матеріалу
- Опрацювати біографічні дані О. Гончара:
- походження, дитинство, родинні впливи;
- участь у Другій світовій війні;
- журналістська й громадська діяльність;
- літературні нагороди, місце в українському каноні;
- дискусії навколо «Собору» та роль письменника у формуванні моральних орієнтирів суспільства;
- Олесь Гончар – більше не герой часу?
- Вивчити домінантні риси творчої манери О.Гончара:
- гуманістичний пафос;
- духовний максималізм;
- поетичність і символізм прози;
- філософська насиченість;
- увага до людини у критичних історичних обставинах;
- морально-екзистенційні підтексти.
2. Завдання: Здійснити аналіз творів
Надати письмовий аналіз кожного з перелічених творів, звернувши увагу на проблематику, образну систему, стильові особливості, моральний зміст і символіку.
Аналіз романів Олеся Гончара
2.1. Роман «Тронка»
- образ степу й українського простору;
- філософія миру, людської гідності та праці;
- композиція як «роман-мозаїка»;
- молодість як стан духовної чистоти;
- естетика патріотизму;
- «Тронка» як соціальна утопія (Ю.Шевельов).
2.2. Роман «Собор»
- храм як символ духовної пам’яті й моральної вертикалі;
- конфлікт духовного та бездуховного;
- образ Миколи Баглая;
- проблема нищення культурної спадщини;
- політичний і моральний контекст «справи “Собору”»;
- гротеск і філософська іронія в образах «апаратників»
- гендерні особливості моделювання образів роману.
2.3. Роман «Людина і зброя»
- війна як екзистенційне випробування;
- образ молодих курсантів і моральний максималізм;
- трагічність вибору між життям і обов’язком;
- деміфологізація війни: від героїки — до болісної правди;
- символіка зброї як інструмента і як моральної межі.
2.4. Роман «Циклон»
- техногенна, екстремальна ситуація як модель суспільного вибору;
- людина в умовах морального випробування стихією;
- екологічні передчуття автора;
- драматична колізія між відповідальністю й страхом;
- динаміка нарації.
3. Аналіз новел та оповідань
3.1. «Модри Камень»
- інтимна лірична новела про любов;
- мотив зустрічі і втрати;
- символіка каменя, весни, світла;
- психологізм образу словацької дівчини Терези;
- документальність воєнного досвіду + ліризм.
3.2. «Весна за Моравою»
- війна як час пробудження людської доброти;
- пейзаж як психоемоційна паралель;
- перемога життя над смертю;
- образ іноземної землі, що стає близькою.
3.3. «Ілонка»
- драматизм долі дитини в час війни;
- тема самотності й раптового дорослішання;
- образ дитини як моральне дзеркало людства.
3.4. «Гори співають»
- людина й природа: взаємодія духовного й земного;
- поетизація карпатського регіону;
- внутрішні пошуки героя.
3.5. «Чорний яр»
- складний моральний вибір персонажів;
- тема зради й небезпеки;
- драматична тональність та психологічна напруга;
- екологічний і моральний прецедент у творі;
- символіка темного простору (яру) як випробування совісті.
4. Додаткові аналітичні завдання (на вибір)
- Порівняти духовну проблематику романів «Тронка» та «Собор».
- Проаналізувати образ війни у творах «Людина і зброя» та «Модри Камень».
- Порівняти жіночі образи у Гончара («Тереза», «Ілонка», героїні «Тронки») з жіночими образами у Довженка чи Стельмаха.