Самостійна робота 3. «Щоденник» О. Довженка. Оповідання й повість «Зачарована Десна».
Тема 10. «Щоденник» О. Довженка. Оповідання і повість «Зачарована Десна».
Оповідання «Ніч перед боєм»: героїзм, патріотизм, моральний урок. Оповідання «Мати», «Воля» до життя. Міфопоетика повісті. Образ Десни. Галерея характерів. Специфіка гумору. Психоаналітичний контекст повісті. Повість як естетичне кредо письменника. Тип митця в «Щоденнику»: психологічна інтерпретація травмованої свідомості. Авторська сповідальність в наративній стратегії «Щоденника». Образ доби. Архетип Дніпра в «Щоденнику». Інтелектуальна насиченість і культурософські інтенції щоденникових записів.
1. Опрацювання теоретичного матеріалу
1.1. «Щоденник» Олександра Довженка
Опрацювати питання:
- тип митця в «Щоденнику» та психологія творчої особистості;
- розщепленість та травмованість свідомості письменника в умовах тоталітарного тиску;
- авторська сповідальність і щирість, особливості інтонації;
- образ доби: війна, сталінізм, культурні втрати, внутрішні конфлікти;
- архетип Дніпра як символ історичної пам’яті;
- культурософські інтенції: роздуми про мистецтво, народ, історію, місію творця;
- інтелектуальна насиченість щоденникових записів: філософія, етика, естетика.
1.2. «Зачарована Десна»
Опрацювати питання:
- міфопоетика повісті;
- образ Десни як символ дитинства, чистоти, життєдайности, пам’яті;
- галерея характерів (батько, мати, дід, бабуся, дядько Самійло та ін.);
- особливості гумору т;
- психоаналітичний контекст: повернення до дитячих страхів, травм, радостей;
- повість як естетичне кредо письменника: гармонія людини й природи, краса праці, магія дитячого погляду.
1.3. Оповідання
Проаналізувати:
- «Ніч перед боєм»: героїзм без пафосу, психологія солдата, моральний урок;
- «Мати»: образ материнської жертовності, емоційна глибина;
- «Воля до життя»: сила духу, екстремальна ситуація, віра у перемогу людини над обставинами.
2. Завдання: Здійснити аналіз творів
2.1. Аналіз «Щоденника»
Обов’язково розкрити такі аспекти:
- Тип митця і психологічний портрет
- внутрішні роздвоєння, страхи, емоційний надлом;
- боротьба між творчим покликанням і зовнішнім тиском системи.
- Сповідальність і наративна стратегія
- інтонація щирості, роздумів, гіркої правди;
- фрагментарність як спосіб відображення внутрішнього хаосу.
- Образ доби
- атмосфера війни та повоєння;
- тоталітарні практики;
- тема вини, обов’язку, відповідальності.
- Архетип Дніпра
- як символ рідної землі, міфологічної глибини;
- як метафора часу, плинності, очищення.
- Культурософські інтенції
- роль митця;
- національна пам’ять;
- відповідальність інтелігенції.
2.2. Аналіз «Зачарованої Десни»
Ключові параметри
- Міфопоетика
- поєднання реального та позамежового буття;
- сакралізація природи;
- творення українського міфу «золотого дитинства».
- Образ Десни
- ріка як життєдайна сила;
- як символ духовної пам’яті й дитячої свободи;
- як архетип національного простору.
- Галерея характерів
- індивідуальні психологічні портрети родини;
- узагальнення через деталь і символ;
- ідеалізація й реальна правда життя.
- Специфіка гумору
- гумор як спосіб подолання страхів і труднощів;
- структура комічного: гіперболізація, дитячий погляд.
- Психоаналітичний контекст
- повернення до дитячих страхів;
- травми війни, втрат, голоду;
- компенсаторний механізм через ідеалізацію пам’яті.
- Повість як естетичне кредо
- гармонія людини, природи, праці;
- віра в красу світу;
- синестезія праці й духовности.
2.3. Аналіз оповідань (0,5 стор. кожне)
«Ніч перед боєм»
- психологія страху і мужності;
- мотив пам’яті та обов’язку;
- героїзм як внутрішня, а не декларативна категорія;
- моральний урок — цінність життя і відповідальность.
«Мати»
- архетип матері в українській літературі;
- тема жертовности, співчуття, болю;
- мікродеталі, що створюють емоційну напругу.
«Воля до життя»
- екстремальна ситуація як лакмус характеру;
- життєва енергія, інстинкт виживання;
- моральна перемога над зовнішніми обставинами.
3. Порівняльні завдання (на вибір)
- Порівняти образ митця у «Щоденнику» Довженка і в щоденниках О. Гончара чи Ліни Костенко.
- Порівняти автобіографічний наратив «Зачарованої Десни» і дитячих повістей М. Стельмаха.
- Порівняти способи репрезентації дитинства в О. Довженка і М. Вінграновського.