Перейти до головного вмісту

Блоки

Пропустити Навігація

Навігація

  • Інформаційна панель

    • Домашня сторінка

    • Сторінки сайту

      • Мої курси

      • Мітки

      • ФайлІнструкція для здобувачів освіти до вибору дисципл...

      • URL (веб-посилання)Вибір дисциплін на 2025-2026 навчальний рік

      • URL (веб-посилання)Вибір дисциплін на 2024-2025 навчальний рік

      • ФорумНовини сайту

      • URL (веб-посилання)Інструкція - основи роботи з системою Moodle

      • URL (веб-посилання)ЦИВІЛЬНИЙ ЗАХИСТ

      • ТекаНормативна база СЕЗН

      • URL (веб-посилання)Відновлення пароля

      • ФайлПам’ятка для користувача системи Moodle

      • ФайлСистема оцінки курсу

      • Зворотний зв’язокОцінка якості курсу

    • Мої курси

    • Курси

      • Факультети, кафедри

        • Біологічний факультет

        • Економічний факультет

        • Журналістики факультет

        • Інженерний навчально-науковий інститут ім. Ю.М. По...

        • Іноземної філології факультет

        • Математичний факультет

        • Менеджменту факультет

        • Соціальної педагогіки та психології факультет

        • Соцiологiї та управлiння факультет

        • Факультет історії та міжнародних відносин

        • Факультет фізичного виховання, здоров'я та туризму

        • Філологічний факультет

          • Кафедра слов’янської філології

          • Кафедра українознавства

          • Кафедра української літератури

            • archive

            • Методика викладання української літератури (СО)

            • Інформаційні технології в гуманітарній освіті, пер...

            • Методика викладання української мови, СО

            • ПА: кваліфікаційна робота магістра

            • Курсова робота з "Історії української літератури" ...

            • Курсова робота з "Історії української літератури"

            • Міжкультурні комунікації

            • Актуальні питання навчання мовно-літературної осві...

            • Актуальні питання сучасної філології

            • Актуальні проблеми сучасного українського літерат...

            • Бестселер як феномен масової культури

            • Історія української літератури 2-ї половини ХХ сто...

              • Загальне

              • Форум

              • Змістовий модуль 1. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА В ЕМІГРА...

              • Змістовний модуль 2. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ДОБИ ВІ...

              • Змістовний модуль 3. РУХ ШІСТДЕСЯТНИЦТВА

              • Змістовний модуль 4. ПРОЗОВІ ЕКСПЕРИМЕНТИ В УКРАЇН...

              • Самостійна робота

                • ТекаМатеріали: Життя і творчість А.Малишка.

                • ТекаМатеріали: Життя і творчість Л.Костенко.

                • ТекаМатеріали: Інтимна й громадянська лірика шістдесят...

                • ТекаМатеріали: Химерна проза.

                • ТекаМатеріали: Життяі творчість М.Стельмаха

                • ЗавданняСамостійна робота 1. Творчість Е. Андієвської.

                • ЗавданняСамостійна робота 2. Соцреалізм як світогляд. Соцр...

                • ЗавданняСамостійна робота 3. «Щоденник» О. Довженка. Опові...

                • ЗавданняСамостійна робота 4. О. Гончар: життя і творчість.

                • ЗавданняСамостійна робота 5. Життя і творчість М. Стельмаха.

                • ЗавданняСамостійна робота 6. Життя і творчість А.Малишка.

                • ЗавданняСамостійна робота 7. Роман «Вир» Г. Тютюнника.

                • ЗавданняСамостійна робота 8. Творчість І. Драча.

                • ЗавданняСамостійна робота 9. Поезія і проза В. Симоненка.

                • ЗавданняСамостійна робота 10. Життя і творчість М. Вінгран...

                • ЗавданняСамостійна робота 11. Поезія І. Жиленко.

                • ЗавданняСамостійна робота 12. Життя і творчість Д. Павличка.

                • ЗавданняСамостійна робота 13. Життя і творчість Б. Олійника.

                • ЗавданняСамостійна робота 14. Проза Є. Гуцала.

                • ЗавданняСамостійна робота 15. Життя і творчість Л. Костенко.

                • ЗавданняСамостійна робота 16. Химерна проза.

                • ЗавданняСамостійна робота 17. Дилогія «Лебедина зграя», «...

                • ЗавданняСамостійна робота 18. Проза В. Дрозда.

              • Підсумковий контроль

              • Матеріали для АЕ

              • Неформальна/Інформальна освіта

          • Кафедра української мови

          • Практична підготовка філологічного факультету

          • Статистика Філологічного факультету

        • Юридичний факультет

      • Аспірантура

      • Науково-технічна позашкільна освіта

      • Підготовчі курси до ЗНО

      • Адміністративний розділ

      • Центр післядипломної освіти та професійних кваліфі...

      • Школа педагогічної майстерності

  • Закрити
    Переключити введення пошуку
  • Українська ‎(uk)‎
    • Русский ‎(ru)‎
    • Українська ‎(uk)‎
    • Deutsch ‎(de_old)‎
    • English ‎(de)‎
    • English ‎(en)‎
    • Español - Internacional ‎(es)‎
    • Français ‎(fr)‎
    • Italiano ‎(it)‎
    • Polski ‎(pl)‎
  • Вхід

Історія української літератури 2-ї половини ХХ сто ...

Закрити
Переключити введення пошуку
Вибір дисциплін Згорнути Розгорнути
Вибір дисциплін Згорнути Розгорнути
Обрати дисципліни Статистика вибору дисциплін ВМУ Результати вибору дисциплін
  1. Головна
  2. Курси
  3. Факультети, кафедри
  4. Філологічний факультет
  5. Кафедра української літератури
  6. Історія української літератури 2-ї половини ХХ сто...
  7. Самостійна робота
  8. Самостійна робота 3. «Щоденник» О. Довженка. Опові...

Самостійна робота 3. «Щоденник» О. Довженка. Оповідання й повість «Зачарована Десна».

Умови завершення

Тема 10. «Щоденник» О. Довженка. Оповідання і повість «Зачарована Десна».

Оповідання «Ніч перед боєм»: героїзм, патріотизм, моральний урок. Оповідання «Мати», «Воля» до життя.  Міфопоетика повісті. Образ Десни. Галерея характерів. Специфіка гумору. Психоаналітичний контекст повісті. Повість  як естетичне кредо письменника. Тип митця в «Щоденнику»: психологічна інтерпретація травмованої свідомості. Авторська сповідальність в наративній стратегії «Щоденника». Образ доби. Архетип Дніпра в «Щоденнику». Інтелектуальна насиченість і культурософські інтенції щоденникових записів.

1. Опрацювання теоретичного матеріалу

1.1. «Щоденник» Олександра Довженка

Опрацювати питання:

  • тип митця в «Щоденнику» та психологія творчої особистості;
  • розщепленість та травмованість свідомості письменника в умовах тоталітарного тиску;
  • авторська сповідальність і щирість, особливості інтонації;
  • образ доби: війна, сталінізм, культурні втрати, внутрішні конфлікти;
  • архетип Дніпра як символ історичної пам’яті;
  • культурософські інтенції: роздуми про мистецтво, народ, історію, місію творця;
  • інтелектуальна насиченість щоденникових записів: філософія, етика, естетика.

1.2. «Зачарована Десна»

Опрацювати питання:

  • міфопоетика повісті;
  • образ Десни як символ дитинства, чистоти, життєдайности, пам’яті;
  • галерея характерів (батько, мати, дід, бабуся, дядько Самійло та ін.);
  • особливості гумору т;
  • психоаналітичний контекст: повернення до дитячих страхів, травм, радостей;
  • повість як естетичне кредо письменника: гармонія людини й природи, краса праці, магія дитячого погляду.

1.3. Оповідання

Проаналізувати:

  • «Ніч перед боєм»: героїзм без пафосу, психологія солдата, моральний урок;
  • «Мати»: образ материнської жертовності, емоційна глибина;
  • «Воля до життя»: сила духу, екстремальна ситуація, віра у перемогу людини над обставинами.

2. Завдання: Здійснити аналіз творів

 

2.1. Аналіз «Щоденника»

Обов’язково розкрити такі аспекти:

  1. Тип митця і психологічний портрет
    • внутрішні роздвоєння, страхи, емоційний надлом;
    • боротьба між творчим покликанням і зовнішнім тиском системи.
  2. Сповідальність і наративна стратегія
    • інтонація щирості, роздумів, гіркої правди;
    • фрагментарність як спосіб відображення внутрішнього хаосу.
  3. Образ доби
    • атмосфера війни та повоєння;
    • тоталітарні практики;
    • тема вини, обов’язку, відповідальності.
  4. Архетип Дніпра
    • як символ рідної землі, міфологічної глибини;
    • як метафора часу, плинності, очищення.
  5. Культурософські інтенції
    • роль митця;
    • національна пам’ять;
    • відповідальність інтелігенції.

2.2. Аналіз «Зачарованої Десни»

Ключові параметри

  1. Міфопоетика
    • поєднання реального та позамежового буття;
    • сакралізація природи;
    • творення українського міфу «золотого дитинства».
  2. Образ Десни
    • ріка як життєдайна сила;
    • як символ духовної пам’яті й дитячої свободи;
    • як архетип національного простору.
  3. Галерея характерів
    • індивідуальні психологічні портрети родини;
    • узагальнення через деталь і символ;
    • ідеалізація й реальна правда життя.
  4. Специфіка гумору
    • гумор як спосіб подолання страхів і труднощів;
    • структура комічного: гіперболізація, дитячий погляд.
  5. Психоаналітичний контекст
    • повернення до дитячих страхів;
    • травми війни, втрат, голоду;
    • компенсаторний механізм через ідеалізацію пам’яті.
  6. Повість як естетичне кредо
    • гармонія людини, природи, праці;
    • віра в красу світу;
    • синестезія праці й духовности.

2.3. Аналіз оповідань (0,5 стор. кожне)

«Ніч перед боєм»

  • психологія страху і мужності;
  • мотив пам’яті та обов’язку;
  • героїзм як внутрішня, а не декларативна категорія;
  • моральний урок — цінність життя і відповідальность.

«Мати»

  • архетип матері в українській літературі;
  • тема жертовности, співчуття, болю;
  • мікродеталі, що створюють емоційну напругу.

«Воля до життя»

  • екстремальна ситуація як лакмус характеру;
  • життєва енергія, інстинкт виживання;
  • моральна перемога над зовнішніми обставинами.

3. Порівняльні завдання (на вибір)

  1. Порівняти образ митця у «Щоденнику» Довженка і в щоденниках О. Гончара чи Ліни Костенко.
  2. Порівняти автобіографічний наратив «Зачарованої Десни» і дитячих повістей М. Стельмаха.
  3. Порівняти способи репрезентації дитинства в О. Довженка і М. Вінграновського.
Попередня секція
Самостійна робота 2. Соцреалізм як світогляд. Соцреалістичний міф.
Наступна секція
Самостійна робота 4. О. Гончар: життя і творчість.
Підсумок збереження даних
Завантажте мобільний додаток