Київська
школа поезії являє собою групу поетів, які дебютували в середині 60-х років,
однак до шістдесятників вони не належали. Про Київську школу поезії можна
говорити як про суто поетичне явище і як про групу молодих нонконформістів, для
яких головним було – свобода у всіх її виявах, як про спробу жити інакше, жити
так ніби все відбувається у незалежній, вільній державі, головним завданням
яких була сама поезія. Радикальне молоде крило шістдесятників – поети Київської
школи (В. Кордун, В. Голобородько, М. Григорів, М. Воробйов, Т. Каунова, С.
Вишенський, В. Рубан, М. Саченко, І. Семененко, Н. Кир`ян, В. Ілля, М. Рачук,
П. Марусик) почали з того, що вони «потрактували національну мрію як здійснений
факт». Вони не підлягають жодним будь-яким ідеологічним канонам або схемам, в
основу їхнього творення було закладено свободу творення, свободу особистості,
свободу поривань, свободу у прямому філософському значенні. Вони не прагнули
свободи, вони вже були вільними.
В. Кордун (збірки «Сонцестояння» (1992), «Земля натхненна» (1984),
«Славія»(1987), «Кущ вогню»(1990)), прямує до трасформації давнього міфологічного
мислення в образах новітньої поезії, повертається до «лексичних прапервнів, до
символів через активізацію народно-поетичних уявлень...». Його поезія
витворена фантазією мислення, психологічною глибинністю, сновидіннями. Світ
В.Кордуна персоналізований, масштабний, авторськи химерний, містичний, відчутна
енергія землі, яка заряджає людину, опоетизований не тільки макрокосмом, але і
внутрішній світ героя, який прагне бути самим собою, жити в гармонії з
природою, зі світом, із довкіллям, відчувати свіжість зачарованого ранку,
спостерігати за зірками, милуватися рослинним та тваринним світом. У В. Кордуна
філософські проблеми існування/життя людини – є основними; що таке світ і хто
ТИ у цьому світі, філософія буття і часу (що випускає «світляні паростки») – є
наскрізними. Тиша
допомагає дати відповідь на поставленні питання, але не розв»язати їх: «На
серці тиша – й тиша навкруги»
Кучерявиться час над тином, де вилася квасоля по тичках вгору, вгору – до неба.
Тільки де межа, за якою воно починається?
Морський вітер, довгі стеблі, ранкові та вечірні зорі,
шлях, дощі, Ольга Мудра, Чорне море, скіфи, степи, багатоокий вітер, час,
терези, Бог, Волос, житній дух, Полісся, Русь червлена, – це все живе,
бурхлить, вирує у поезіях В.Кордуна. Міфологізований образ вітру, «віють вітри: Видувають усе земляне Із лісів
із дощів і людей віють вітри і болить моє серце запало воно межи люди і зростає
виновим кущем схилився над ним матері променистий образ і небесні долоні
розпростер наді мною» .Вітри, як світловолосі велетні, що йдуть землею і
роздмухують прозорість «і женуть її у степи».
Метафора у поезіях В.Кордуна – вражаюча, колоритна,
філософськи змістовна «живемо ущерть: безвихідно – неповторно», «час іще не
розпукнувся», іноді весь вірш – то метафора «На сухому дні», «Жнива», «Зозулине
літо» та ін. «І крізь щілини у дверях пахне вічність замісом хліба», «Сідлає літо/
пораненого сонячного коня/ і тягнеться за обрій/ слід червоних маківок».
Постійний
тиск з боку режиму, та викликів до КДБ, психологічний тиск, заборона
друкуватися. Протягом тих років були розповсюджені самвидавські збірки (до
однієї з таких збірок була написана стаття Василя Стуса «Тихий майстер дитячих
іграшок», до речі ця стаття стала відомою лише у 1992р. до збірки В.Кордуна
«Сонцестояння»).
Василь Голобородько – (збірки «Летюче
віконце», «Калина об Різдві», «Творення вулія», «Із хроніки роду») поет
непідробної органічності, його вірші перейняті світовідчуттям, здійснюється
поворот до першооснови буття. Поети Київської школи не йшли на співпрацю із
режимом, а такий нонкомформізм прирівнювався до ідеологічного протистояння, яке
було покараним. Деякі поети шістдесятники йшли на поступ режимові
(прокомуністичні вірші). Проте у поетів Київської школи відсутня громадсько-політична
лексика – все це не могло бути непоміченим. Перша збірка Василя Голобородька
«Летюче віконце»(1965) було вивезено у Фастів і порізано на макулатуру, пізніше
збірка «Летюче віконце» вийшла у Парижі. Василь Голобородько змушений полишити
навчання в Київському університеті, був запрошений Сергієм Параджановим до
театрального інституту на кінорежисерський факультет, де так і не зміг офіційно
навчатись; пізніше робив спробу вступити до Московського літературного університету,
перевівся до Луганського педінституту (був виключений зі складу студентів за
пропагування статті Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація»); далі служба
в армії на Далекому Сході, після повернення до рідного села Андріанопіль на
Луганщині, працює у шахті, потім у радгоспі – електриком. Йому було заборонено
друкуватися і займатися літературною працею. Після горбачовської «перебудови»
з`являються публікації віршів у районних газетах, виходить кілька збірок поета.
У 1994 році Василь Голобородько – лауреатДержавної премії ім.Т.Г. Шевченка, але
і це не змінило його життя.
«Ми йдемо по Україні від степів до гір, від лісів до морів – звідусіль виходимо
на прадавні шляхи, і немає нам ліку. Ми
чинимо волюнаших предків, це вони нас послали у путь, щоб ми йшли нашою
віковічною землею із нашими багатолюдними містами, із нашими тихомрійними
селами, із нашими золотоверхими церквами».
Художній
світ закорінений у національні джерела. Відчувається глибинне українське
начало, поєднане із філософією екзистенціалізму.
Микола Воробйов приїхав навчатися до
Київського університету (філософського факультету, пізніше перевівся на
філологічний факультет) із містечка Сміла Черкаської області, невдовзі був
виключений зі складу студентів. Опублікував досить багато віршів та
підготував кілька поетичних збірок (але їм не судилося побачити світ). Із
середини 80-х р. ім`я поета почне з`являтися в пресі. М. Воробйова та Василя
Голобородька було запрошено на Міжнародний фестиваль авторів у Торонто, там у
обох поетів виходять книги у перекладах англійською мовою. М. Воробйов став
лауреатом премії
ім. Т.Г. Тичини (до речі, цією премією були також
удостоєні В. Кордун, М. Григорів), літературної премії «Благовіст», премії
журналу «Світо-вид», (але це майже нічого не змінює у житті автора). Його
поезія опирається на природну спостережливість, чуття життя, багатомірне
проникнення уяви, фантазії у найглибинніші виміри буття – вміння виразити свої
переживання у незвичних поетичних образах (дається взнаки його соціальна
незаангажованість : « і покинув я місце
сну свого і холод озброїв мене і зустрів я двох дітей що поправляли крила а
потім проминув дику грушу шаснуло щось руде в сколашкану траву а синя тінь
стояла поруч день зачинався і холод сипав іскри на зброю мою...».
Михайло Григорів (збірки «Сади Марії»
(1997), «Спорудження храму» (1992), а також низка добірок у періодиці ) поет із
Івано-Франківської області (навчався тоді на вечірньому відділенні Київського
університету). В 1971р. був відправлений до Риги навчатися і повернувся звідти
лише на початку 90-х р. Це поет із неповторною вражаючою стилістикою, з
особистим синтаксисом, універсальністю тематики: « води течуть (обійняті собою) й звідусюди тоншають зіщулені
піщинки невичерпного птаства (з витоків серця докричатись присутності зсередини
обличчя?) (на віддалі моря поганський вогонь хтось витягує з листя дощів
ненакликаних – їх з`їла вода...) на віддалі серця поцілуй вогонь до сваволі
вогню амінь».
Дослідник творчості М. Григоріва – К.
Москалець у статті «Різноманітні форми мовчання», порушує питання феномену М.
Григоріва, який є найвіддаленішим від подосі відомих типів поетичного мислення,
про відношення поета і мови: «сповна очистити власну свідомість від пануючої
докси і впустити сюди бачення, легкий, трохи печальний і разом безтурботний погляд
на свій час, що проминає в тобі. Усе минеться. До цього поет пройшов за
посередництвом слів; тепер вони непотрібні. Тепер можна помовчати, споглядаючи
марноту марнот, скороминущу ілюзію, у створенні якої ти вперше не береш участі.
Без слів. Життя не вкладається до мовних конструкцій; мова –
вияв життя, але саме по собі воно не є виявом мови»: «слово,/ мов кістяк на погрунті,/ над яким тільки випалиш цигарку,/
випале з мовчання філософів» .
Світ, що розкривається постає в «чистому
вигляді», такий простий і втой же час складний, в якому прочитується тиша і
мовчання. Творчі принципи поетів
Київської школи:
- повернення до
міфологічної свідомості;
- міфологічне
мислення в образах новітньої поезії, що опирається на західноєвропейську
філософію та психологію;
- повернення до
лексичних прапервнів, розвинених до конкретних символів через активізацію
смислових відтінків, народнопоетичних уявлень;
- головна увага
приділяється природі, всесвіту, людині, причому сама людина розглядається як
щось рівновелике, присутнє щось божественне, магічність слова;
- органічність
творення;
- відчутна
значимість і «знаковість» усіх елементів світобудови, коли світ як велике
таїнство;
- філософський
смисл життя/буття;
- філософічність
світосприймання;
- певна
недомовленість, спроба викликати у читача співтворення, або дотворення поезії у
його свідомості;
- відсутність
громадської лексики;
- вільний вірш,
застосування вірлібру.
Отже, поети Київської школи безумовно
примикали до крила опозиційного шістдесятництва, хоча їхня громадянська позиція
не була декларативною, адже вони вважали неможливим дотримуватися будь-яких
ідеологічних схем чи норм. Ця поезія перестає «служити» суспільству, а мати
його за непомильного співрозмовника, єдиного адресата, тобто
десоціологізується. Вивільнення поезії з-під тематики, загальних ідей,
заповіданих добою – було головним для поетів Київської школи. Їхня незаангажованість,
несприйняття нав’язуваних мотивів, образів, ідейно-тематичної замовленості доби
– робить їх незалежними, творцями за покликанням.