Section outline
-
- Система оцінювання,
- основна та додаткова література до курсу
- Інформація про викладача: Литвиненко Раїса Олександрівна, доцент кафедри фізіології, імунології і біохімії з курсом цивільного захисту та медицини, кандидат біологічних наук (спеціальність 03.00.09 - імунологія).
-
ПРАТ «ЛІКТРАВИ»
Для того, щоб знайти потрібну рослину, скористайтеся алфавітним покажчиком.
-
Метою наукового журналу «Фітотерапія. Часопис» є висвітлення досягнень і перспектив розвитку вітчизняної та світової медицини, фармації, біології, зокрема фітотерапії шляхів впровадження наукових розробок у цій галузі у практику охорони здоров'я, популяризації знань про лікарські засоби рослинного мінерального та тваринного походження, також народні і нетрадиційні (комплементарні/альтернативні методи лікування, діагностики).
-
Посилання на записи вебінарів, семінарів, методик дослідження тощо
-
- Лекції,
- вказівки та завдання до самостійної роботи,
- поточний контроль
-
Оформлення протоколу лаб. заняття №1. Денна форма навчання 2023-2024 н.р.Завдання 1. Розширити схему (можна робити в електронному вигляді).Завдання 2. Співставити 2 таблиці: вибір розчинника залежно від типу БАР (гідрофільні, гідрофобні, змішані).Завдання 3. Відмітити етапи товарознавчого аналізу: вказати, що таке середня та аналітичні проби.Завдання 4. Виконати 1 задачу на вибір (за зразком в презентації).+ оформити лабораторну роботу (результати роботи є в презентації).Зробити висновки.
-
Додано виписки з ДФ до задач для порівняння нормативних показників з отриманими результатами
-
Завдання:
- виконати 1 ситуаційну задачу, використовуючи описані методики та матеріал метод.вказівок до 1 лабораторного заняття;
- коротко представити схеми методик (виписати формули);
- зробити висновки.
-
-
ОФОРМЛЕННЯ РОБОТИ:
Записати методику та замалювати прилад до методу 1.
Відмітити особливості методу 2 та 3.
Див. Державна Фармакопея України / Державне підприємство «Науково-експертний фармакопейний центр». 1-е вид. Доповнення 2. Харків: Державне підприємство «Науковоекспертний фармакопейний центр», 2008. 620 с.: https://resource.odmu.edu.ua/chair/download/133396/8e5jKO8jRTCQxgSpdmmaBA/%D0%94%D0%A4%D0%A3%20%D1%874.pdf
Евкаліпта листя с. 433
Евкаліптова олія с. 434
-
ОФОРМЛЕННЯ РОБОТИ:
Записати схему методик для аналізу якості ефірних олій:
визначення відсутності домішок, встановлення її дійсності і якості за допомогою органолептичної оцінки (визначення кольору, запаху, смаку, прозорості, консистенції), фізичних і хімічних констант.).
Відмітити нормативні показники за ДФ для евкаліптової ефірної олії.
Див. Державна Фармакопея України / Державне підприємство «Науково-експертний фармакопейний центр». 1-е вид. Доповнення 2. Харків: Державне підприємство «Науковоекспертний фармакопейний центр», 2008. 620 с.: https://resource.odmu.edu.ua/chair/download/133396/8e5jKO8jRTCQxgSpdmmaBA/%D0%94%D0%A4%D0%A3%20%D1%874.pdf
Евкаліптова олія с. 434
-
-
ОФОРМЛЕННЯ. Протокол до лаб.заняття має містити:
Завдання 1(3),2 та 4.
Заповнити таблицю до Завдання 3. Якісний аналіз ЛРС, яка містить алкалоїди (для заповнення використовувати Завдання 1 - методичку до виконання лаб.роботи - міститься наприкінці файла метод.вказівки ч.1)
Назва реакції Результат реакції
реактив склад реактиву забарвлення/осад
Загальноосадові реакції
Кольорові реакції
Примітка. *Ергоалкалоїди дають червоне забарвлення з ваніліном в сірчаній кислоті.
-
ОФОРМЛЕННЯ. Протокол до лаб.заняття має містити завдання:
1 - схема виділення алкалоїдів методом Юрошевського;
2 - схема хроматографування (система розчинників, тривалість процесу); розрахувати Rf для усіх плям на хроматограмі з екстрактом термопсису, порівняти з речовинами-свідками, див.презентацію, сл.8);
3 - записати/зарисувати схему аналізу (приклад результатів дослідження: https://www.researchgate.net/publication/292994136_In_Situ_Histochemical_Localisation_of_Alkaloids_and_Acetogenins_in_the_Endosperm_and_Embryonic_Axis_of_Annona_Macroprophyllata_Donn_Sm_Seeds_During_Germination/figures?lo=1).
+ перегляд відео (Виділення та ідентифікація / хроматографія:
) . -
Завдання:
- схема якісного аналізу глікоалкалоїдів
- схема хроматографічного дослідження + аналіз rf за хроматограмою
- схема аналізу соланіну в картоплі
Додаткові джерела:
https://www.mdpi.com/2227-9717/7/8/513
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jafc.2c01169
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2022.979451/full
https://encyclopedia.pub/entry/8645
-
Протокол лабораторного заняття №3 (2022-2023 н.р. Заочна форма навчання) Задание
-
ПРИ ПІДГОТОВЦІ ЦЬОГО ЗАВДАННЯ ДОЦІЛЬНО ВИКОРИСТОВУВАТИ ФАРМАКОПЕЙНІ СТАТІ НА ЛРС, що представлені в ДФ.
Методичні рекомендації до САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Індивідуальне практичне завдання до 1 атестації
Використовуючи матеріали лекції, основної та додаткової рекомендованої літератури, виконайте задачу.
Задача. Для виробництва лікарських засобів фармацевтичне підприємство придбало рослинну сировину (листя, кореневища, траву, плоди, кору та ін.) і перевірило її доброякісність.
При відповіді використовуйте такий план:
1. Запишіть лат. та укр. назви рослини та родини.
2. Наведіть опис зовнішнього вигляду сировини.
3. Запишіть хімічний склад сировини, формулу основної сполуки і вкажіть групу за класифікацією, до якої вона належить.
4. Якими реакціями можна довести присутність у сировині основної сполуки (наприклад, простих фенолів, певного алкалоїду та ін.)? Запишіть хімізм реакцій.
5. Перерахуйте числові показники сировини, вкажіть їх регламентацію (не менше, не більше).
6. Запишіть (у вигляді таблиці) можливий метод кількісного визначення в сировині основної сполуки (наприклад, простих фенолів, певного алкалоїду та ін.), пояснюючи кожен етап. Вкажіть властивості методу.
7. Вкажіть фармакологічну групу, до якої належить сировина, шляхи використання сировини, одержувані препарати.
8. Запишіть правила зберігання сировини (групу і умови зберігання).
Охарактеризувати будь-яку рослинну сировину (листя, кореневища, траву, плоди, кору і т.д. - на вибір), яка містить в якості основної сполуки представника з групи:
- ефірні олії;
- алкалоїди;
- глікозиди (за виключенням кардіостероїдів).
-
Контрольна робота містить 2 теоретичні питання, на які передбачено розгорнуту теоретичну відповідь. Кожне питання оцінюється в 2 бали (загальна оцінка максимум 4 бали),
Робота виконується власноруч, в обмежений час, фотографується (бажано внести в форд/пдф файл). Вибір номеру білета здійснюється згідно зі списком групи:
Розподіл варіантів КР: 1. Альба В.Д.; 2. Бабич В.Є.; 3. Баштанський Д.В.; 4. Горностаєва А.В.; 5. Єрмак М.О.; 6. Зубенко В.М.; 7. Мухмуджу М.; 8. Ніколаєва Ю.В.; 9. Яковенко Т.В.; 10. Берчук І.М.; 11. Бондаренко С.О.; 12. Горська С.К.; 13. Дунаєва С.О.; 14. Коваленко В.А.; 15. Корольова К.І.; 16. Нежурко С.Д.; 17. Стажевська А.Д.; 1. Яковенко А.М.; 2. Бородина Т.М.; 3. Коблов В.В.; 4. Парасочка К.І.; 5. Перепелиця Д.С.; 6. Стаценко Є.В.; 7. Тонконог Д.І.; 8. Халімендик У.М.; 9. Чвільов Д.В.; 10. Яковець К.О.; 11. Проценко А.П.
СТУДЕНТИ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ ОБИРАЮТЬ № ВАРІАНТУ ЗА БАЖАННЯМ.
-
- Лекції,
- вказівки та завдання до самостійної роботи,
- поточний контроль
-
Виконати завдання в презентації, використовуючи метод.вкзівки та довідкову літературу.
-
Виконати завдання в презентації, використовуючи метод.вкзівки та довідкову літературу.
-
-
До слайду №10. Саліцилова кислота, як “калориген*” у ароїдних (Araceae) рослин.
*Показано дію саліцилової кислоти як фітогормону, вона викликає підвищення температури в окремих органах термогенних рослин (зокрема в окремих представників Ароїдних). Це відбувається через розрив транспорту електронів в мітохондріальному дихальному ланцюгу.
"Калоригенний ефект - підвищення теплоутворення".
Інше визначення (для даної групи сполук очевидно не підходить)
"Калоригени - продукти, які мають найвищу калорійність". -
Протокол до лаб.заняття дмає містити:
заповнені таблиці до ЗАВДАННЯ 3. Проаналізуйте методи якісного аналізу ЛРС, яка містить простих фенолів, флавоноїдів.
метод.вказівки: в додатках методика проведення лаб.роботи з якісними реакціями)
В презентації показано результати реакцій та довідковий матеріал.
-
Завдання:
- скласти схему біосинтезу кумаринів в рослинах
- заповнити таблицю якісні реакції на кумарини, зазначити метод виділення
- заповнити таблицю - ЛРС, яка містить кумарини
- переглягути відео:
https://www.youtube.com/shorts/8GCh2d5-WTc (флуоресценція)
https://www.youtube.com/watch?v=oKKwkZl8M1g
https://www.youtube.com/watch?v=oDvDPQq0Nxw (за бажанням)
https://www.youtube.com/watch?v=Kp1_ZEGBH-U (за бажанням)
-
-
-
- Завдання:
- - скласти схему біосинтезу антрахінонів у рослинах
- - заповнити таблицю якісні реакції, зазначити метод виділення
- - скласти схему кількісного дослідження;
- - заповнити таблицю - ЛРС, яка містить антрахінони
- - переглягути відео (за бажанням):
- https://www.youtube.com/watch?v=MCvMII6I5dY
- https://www.youtube.com/watch?v=OSo2PahjMfg
- https://www.youtube.com/watch?v=qNHy6cQDkrc
- https://www.youtube.com/watch?v=vYv9v527WsA
- https://www.youtube.com/watch?v=FLIjTIqk1BA
- https://www.youtube.com/watch?v=U83iO6_lwEI
- https://www.youtube.com/watch?v=GSHez85LKeo
-
Завдання:
- скласти схему біосинтезу ДР в рослинах
- заповнити таблицю якісні реакції на ДР, зазначити метод виділення
- переглягути відео:https://www.youtube.com/watch?v=0hgjXRIVDXk
-
Завдання:
- скласти схему однієї із запропонованих методик кількісного дослідження вмісту ДР в рослинах (с. 3-8) -
Контрольна робота містить 2 теоретичні питання, на які передбачено розгорнуту теоретичну відповідь. Кожне питання оцінюється в 2 бали (загальна оцінка максимум 4 бали),
Робота виконується власноруч, в обмежений час, фотографується (бажано внести в форд/пдф файл). Вибір номеру білета здійснюється згідно зі списком групи:
Розподіл варіантів КР: 1. Альба В.Д.; 2. Бабич В.Є.; 3. Баштанський Д.В.; 4. Горностаєва А.В.; 5. Єрмак М.О.; 6. Зубенко В.М.; 7. Мухмуджу М.; 8. Ніколаєва Ю.В.; 9. Яковенко Т.В.; 10. Берчук І.М.; 11. Бондаренко С.О.; 12. Горська С.К.; 13. Дунаєва С.О.; 14. Коваленко В.А.; 15. Корольова К.І.; 16. Нежурко С.Д.; 17. Стажевська А.Д.; 1. Яковенко А.М.; 2. Бородина Т.М.; 3. Коблов В.В.; 4. Парасочка К.І.; 5. Перепелиця Д.С.; 6. Стаценко Є.В.; 7. Тонконог Д.І.; 8. Халімендик У.М.; 9. Чвільов Д.В.; 10. Яковець К.О.; 11. Проценко А.П.
СТУДЕНТИ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ ОБИРАЮТЬ № ВАРІАНТУ ЗА БАЖАННЯМ.
-
- Методичні вказівки,
- завдання і т.д.
-
Шановні студенти!
Тема ІДЗ обирається згідно з номером у списку групи або за погодженням із викладачем (якщо не подобається запропонована тема за вказаним номером зі списку).
За бажанням, Ви маєте можливість доопрацювати ІДЗ (дивіться коментарі - відсутність висновків, тестів, презентації, списку використаної літератури тощо).
СТУДЕНТИ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ обирають тему ІДЗ за бажанням.
Розподіл варіантів ІДЗ:
1. Альба В.Д.
2. Бабич В.Є.
3. Баштанський Д.В.
4. Горностаєва А.В.
5. Єрмак М.О.
6. Зубенко В.М.
7. Мухмуджу М.
8. Ніколаєва Ю.В.
9. Яковенко Т.В.
10. Берчук І.М.
11. Бондаренко С.О.
12. Горська С.К.
13. Дунаєва С.О.
14. Коваленко В.А.
15. Корольова К.І.
16. Нежурко С.Д.
17. Стажевська А.Д.
18. Яковенко А.М.
19. Бородина Т.М.
20. Коблов В.В.
21. Парасочка К.І.
22. Перепелиця Д.С.
23. Стаценко Є.В.
24. Тонконог Д.І.
25. Халімендик У.М.
26. Чвільов Д.В.
27. Яковець К.О.
28. Проценко А.П.
-
- Запитання до іспиту або заліку,
- підсумкове тестування
-
Тест до заліку оцінюється в 20 балів, містить по 1-2 випадкові питання з вибором 1 або кількох правильних відповідей за темами 1-6 змістового модулю (всього 20 питань).
1 спроба, час виконання - 20 хв.
Бажаю успіхів!