Самостійна робота 6. Поема «Чорнобильська Мадонна» І. Драча.
Тема 15. Поема «Чорнобильська Мадонна» І. Драча.
Проблематика. Жанровий синтез. Поетика. Символіка.
1. Композиція та структурні особливості поеми
Напишіть аналітичний коментар, у якому:
- Поясніть, що означає «поліфонічність» у композиції поеми «Чорнобильська Мадонна».
- Окресліть частини поеми (пролог, основні розділи, епілог) та їхню смислову функцію.
- Поясніть роль документальних вставок, репортажних частин.
- Покажіть, як зміна голосів створює ефект загальнонаціональної трагедії.
2. Образ Мадонни
Створіть таблицю або схему, у якій простежте різні модифікації образу Мадонни в поемі:
|
Втілення образу |
Джерело / розділ |
Символічний зміст |
Емоційний ефект |
|
Матір із дитям |
… |
… |
… |
|
Україна-мати |
… |
… |
… |
|
Жінка-жертва |
… |
… |
… |
|
Мати-свідок трагедії |
… |
… |
… |
|
Світла Мадонна |
… |
… |
… |
У висновку (5–6 речень) поясніть:
чому саме образ Мадонни став центральним для осмислення Чорнобиля?
3. Символіка поеми
Оберіть один символ і напишіть глибоку інтерпретацію (до 12–15 речень):
- світло
- тінь
- вогонь
- молоко
- дитя
- хрест
- поріг / дорога
- чорний вітер
- свинець
- атом
Вкажіть:
- у яких епізодах символ з’являється;
- які асоціації він викликає;
- як він формує морально-етичний пафос поеми.
4. Теоретичне завдання: «Чорнобиль як культурний міф»
Короткий текст (0,5 стор.):
- Поясніть, як у поемі формується міф Чорнобиля – як трагедії, випробування чи очищення.
- Чому І. Драч поєднує документальність і міф?
- Як реалізуються архетипні образи (мати, дитина, земля, хата, світло)?
- Які особливості має етика пам’яті у творі?
5. Порівняльне завдання
Порівняйте «Чорнобильську Мадонну» І.Драча з будь-яким іншим твором про Чорнобиль:
У порівнянні вкажіть:
- що є спільним у трактуванні трагедії;
- у чому відмінність образної системи;
- яка роль автора як свідка / інтерпретатора / аналітика.
6. Завдання з поетики тексту
Оберіть один фрагмент із поеми (8–12 рядків) і зробіть мікроаналіз, звернувши увагу на:
- синтаксичну організацію (ритм, повтори);
- метафорику та символи;
- документальний чи візійний стиль;
- емоційно-ціннісний акцент;
- авторську інтонацію (пророчий тон, скорбота, гнів, молитва).
2. Прочитайте розділ монографії Т.Гундорової "Післячорнобильська бібліотека" (с.3-43), статтю В.Моренця "Голос із пустелі", Н.Зборовської "Постчорнобильський синдром в українській літературі". Зробіть ментальні карти цих статей.
https://sites.google.com/site/kartyrozumu77/home/mentalna-kart
3. Прочитайте статті І.Дзюби, В.Моренця, Л.Бойка (література про Чорнобиль). Зробіть ментальні карти цих статей.
https://sites.google.com/site/kartyrozumu77/home/mentalna-kart
|
|
|