Самостійна робота 8. Роман «Три листки за вікном» Вал. Шевчука.
Completion requirements
Тема 19. Роман «Три листки за вікном» Вал. Шевчука.
Історія написання. Тричленна композиція твору. Мотив мандрів. Жанрові аспекти (синтез, «клаптиковість»). Образ І. Турчиновського.
1. Історія написання:
- контекст роботи В. Шевчука над романом (зацікавлення бароковою духовною культурою, робота з архівами);
- звернення письменника до документів, щоденникової літератури та старовинних книжних традицій;
- вплив барокового світогляду та давньої української прози на формування стилю;
- чому роман став спробою літературної реконструкції духовного досвіду українця XVII–XVIII ст..
2. Композиція й архітектоніка: тричленна композиція.
- Перша частина
- знайомство з Турчиновським, його духовними сумнівами;
- мотив дороги й пошуку.
- Друга частина
- події, спрямовані на випробування героя;
- зустрічі, знаки, внутрішні злами;
- наростання конфлікту між покликанням і страхом.
- Третя частина
- очищення, духовне прозріння;
- розуміння сенсу власного шляху;
- повернення до гармонії.
У висновку (4–5 речень) поясніть логіку розвитку героя через триступеневу композицію.
3. Мотив мандрів.
Поясніть:
- чому мандрівка є центральним бароковим мотивом;
- як В. Шевчук поєднує реальну подорож із духовною ініціацією;
- чому герой у дорозі «зростає»;
- які епізоди підтверджують зв’язок ландшафту з внутрішнім станом Турчиновського;
- як рух уперед означає рух до пізнання себе.
4. Жанрові аспекти (синтез і «клаптиковість» барокової прози)
- визначте жанрову модель роману: історичний роман + філософський роман + барокова притча;
- роман як зразок химерної прози: дискусійні аспекти;
- поясніть, що таке «клаптиковість» – икористання вставних фрагментів, документальних матеріалів, уривків хронік, міні-кодексів;
- покажіть, як ця техніка створює ефект давньої книги, палімпсеста;
- доведіть, що жанрова гібридність – це спосіб реконструкції мислення людини давньої доби.
5. Образ Іллі Турчиновського.
Охарактеризуйте героя за пунктами:
- Походження і покликання (освічена людина барокової доби).
- Світогляд (релігійність, сумніви, чутливість до знакових подій).
- Внутрішні конфлікти (боротьба зі страхом, відповідальністю, спокусами).
- Моральні випробування (дорога, зустрічі, сни, знаки).
- Духовна еволюція (від розгубленості — до мудрості).
- Символічна роль (модель барокової людини, мандрівника й шукача істини).