Самостійна робота 10. Сатира і гумор в українській літературі 80-90-х рр. ХХ ст.
Тема 21. Сатира і гумор в українській літературі 80-90-х рр. ХХ ст.
Від неотрадиціоналізму до неоавангардизму. Творчість П. Глазового і Є. Дударя.
П. Глазовий: «Еволюція», «Найважча роль», «Заморські гості», «Похвала», «Кухлик». Специфіка комічного. Збірка «Рятуймо жінку» Є. Дударя.
Передпостмодерні явища. Оповідання «Дзеньки-бреньки» В. Даниленка. Творчість Л. Подерв’янського, Б. Жолдака, Ю. Винничука.
Завдання:
1. Сатира та гумор у літературному процесі кінця ХХ ст.
Розкрийте:
- соціально-культурний контекст 1980–1990-х: криза ідеології, занепад радянського міфу, перехід до незалежності;
- функції гумору — захисна, викривальна, терапевтична, деконструктивна;
- типологія форм комічного;
- чому сміх став одним із механізмів локального спротиву системі?
2. П. Глазовий: специфіка комічного
Завдання:
Створіть аналітичний коментар, у якому:
- охарактеризуєте жанрову природу гуморески П. Глазового;
- проаналізуєте твори:
«Еволюція», «Найважча роль», «Заморські гості», «Похвала», «Кухлик»; - визначите:
- жанр побутового анекдоту;
- парадоксальність;
- народну мудрість;
- мікроситуацію як носія комічного ефекту;
- підкреслите специфіку мови (простота, гра слів, інтонаційний гумор).
3. Є. Дудар: збірка «Рятуймо жінку»
Завдання:
Напишіть короткий звіт:
- окресліть проблематику збірки;
- визначте гендерні та соціальні акценти сатири;
- покажіть новаторські прийоми сміхової оповіді;
- поясніть, як Є. Дудар іронізує над стереотипами та суспільними ролями;
- з’ясуйте, чому його гумор вважають «м’яким соціальним сарказмом».
4. Передпостмодерні явища в українській літературі
Коротка відповідь:
- охарактеризуйте появу гротеску, абсурду, мовної гри в літературі 80–90-х;
- укажіть ознаки постмодерної сміхової поетики: карнавалізація, гіпертекстуальність, іронічна інверсія.
5. Аналіз оповідання В. Даниленка «Дзеньки-бреньки»
Створіть мікроаналіз (12–15 речень):
- Які жанрові риси твору?
- У чому специфіка комізму: парадокс, мовна гра, іронія, абсурд?
- Як сюжетна ситуація перетворюється на сатиру?
- Як можна визначити стиль оповідання?
- Суть інтелектуальної гри в оповіданні.
6. «Київська іронічна школа»: Л. Подерв’янський, Б. Жолдак, В.Діброва
Створіть таблицю порівняльну – проблематика і прийоми комічного:
|
Прийом |
Епізод |
Комічний ефект |
Функція |
|
Гротеск |
… |
… |
… |
|
Парадокс |
… |
… |
… |
|
Іронія |
… |
… |
… |
|
Інверсія |
… |
… |
… |
|
Гіпербола |
… |
… |
… |