Самостійна робота 11. Драматургія 80-90-х рр. ХХ ст.
Тема 22. Драматургія 80-90-х рр. ХХ ст. Експериментальна українська драма.
О. Ірванець: «Маленька п’єса про зраду» – жанр антимюзиклу». Творчість Я. Стельмаха («Синій автомобіль»). Драми В. Остапова, Н. Нежданої. Антологія «Страйк ілюзій»: поетика і проблематика сучасної драми. «Чарований запорожець» Б. Жолдака. «Самогубство самотності» Н. Нежданої. «Душа моя зі шрамом на коліні» Я. Верещака.
Завдання:
1. Огляд
Опишіть драматургічний контекст кінця ХХ ст.:
- суспільно-політичні зміни та криза радянської театральної моделі;
- поява незалежних драматургів і нових студій;
- зміна жанрових пріоритетів: від ліричної драми → до іронічної та політичної;
- роль абсурду, гротеску, деконструкції та естетики колажу;
- функція експерименту як ознака «перехідного» театру.
2. О. Ірванець «Маленька п’єса про зраду» — жанр антимюзиклу
Завдання:
Створіть аналітичний коментар , у якому:
- поясніть, що таке антимюзикл і як О. Ірванець пародіює музичну драму;
- визначте антиромантичність, антипафос, іронічну абсурдність;
- покажіть роль пісні як інструменту розвінчання радянської оперетковості;
- проаналізуйте мотив зради як соціально-психологічний і політичний;
- визначте риси постмодерної гри: інтертекст, самоіронія, гіперболізація.
3. Я. Стельмах «Синій автомобіль»
- визначте жанрову специфіку (лірична драма + трагіфарс + соціальна притча);
- простежте проблематику самотності, пошуку дому, дегуманізації суспільства;
- охарактеризуйте символіку автомобіля;
- поясніть, як Я. Стельмах трансформує традиційну драму у модерну сценічну композицію.
4. Драми В. Остапова та Н. Нежданої
- В. Остапов: ігрова драматургія, абсурдизм, метадраматична структура, «театр ситуації».
- Н. Неждана: соціально-психологічний абсурд, проблеми війни, травми, ідентичності; поєднання гротеску, документалізму та психологічної глибини.
У висновку (3–4 речення):
які спільні модерні тенденції їх об’єднують?
5. «Чарований запорожець» Б. Жолдака
- визначте, як Жолдак переосмислює козацький міф;
- проаналізуйте поєднання традиції та постмодерного гротеску;
- поясніть використання перформативних елементів;
- покажіть, чому цей текст є прикладом барокового карнавалу у сучасній драмі.
6. Н. Неждана «Самогубство самотності»
- розкрийте морально-психологічну проблематику;
- визначте жанровий модус (трагедія, психологічна драма, постмодерна притча);
- проаналізуйте образ самотності як соціального й екзистенційного тягаря.
8. Я. Верещак «Душа моя зі шрамом на коліні»
Завдання:
- інтерпретуйте метафору “шраму”;
- визначте експериментальні особливості п’єси;
- окресліть проблеми пам’яті, травми, дорослішання;
- поясніть драматургічну техніку розриву та фрагментарності.